• Frances

Recept med Lemon curd

Mmmm, har just fått en ny favorit i och med att jag upptäckt Lemon curd!! Vill gärna ha tips och recept på vad man kan göra med det. Någon som har ett bra kakrecept där man kan ha det som fyllning t.ex?

• Svar på tråden Recept med Lemon curd
  • Fru Anders

Fanns ett i senaste Buffé tidningen..Muffins med vit choklad & jordgubbar sen var det lemon curd i ..Skall rota fram tidningen och skriva in receptet till dig senare

• Jiie

Midsommartårta

12-16 bitar
    300g mandelmassa
    1 ägg
    2 äggvitor
    1,5 dl lemoncurd
    1 liter jordgubbar

Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassa och rör ner ägg och äggvita. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
    Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min. Låt svalna.
    Lägg bottnen på ett tårtfat. Bre på Lemon curd.
    Halvera jordgubbarna och fördela dem över tårtan. Servera med vispad grädde eller vaniljglass.

Nygift och bullen är i v 16
  • VB78

hittade jag när jag googlade:
    www.google.se/search&q=lemoncurd+recept&btnG=S%C3%B6k&meta=

Detta lät ganska enkelt:

Ingredienser
    3 ägg
    2 dl socker
    2 citroner
    50-75 g smör

Gör så här:
    Vispa ihop ägg och socker i en liten kastrull. Pressa citronerna och häll i saften. Sjud på svag värme under vispning tills krämen tjocknat. Den får inte koka. Ta kastrullen från värmen och rör ner smöret. Låt krämen kallna.

• ludenben

hört att man kan köpa lemon curd med... jag vet inte ens vad det är men jag hitta ett smarrigt recept och då skulle det vara det till. köpt eller hemgjord...

• Laire
    ludenben skrev 2007-06-18 09:47:14 följande:
    hört att man kan köpa lemon curd med... jag vet inte ens vad det är men jag hitta ett smarrigt recept och då skulle det vara det till. köpt eller hemgjord...
    Det är ungefär som marmelad/sylt, fast lite mer stelnat. Finns i marmeladhyllan.

Själv gillar jag det inte, det har någon mysko bismak. Men de som gillar det brukar blanda med grädde och fodra tårtran med för lite syrligare smak, eller använda som tårtfyllning om man vill det.
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • ludenben

marmeladhyllan, tack då vet jag ska kolla där när jag ska göra receptet....

• For ever

Jordgubbstårta med lemon curd i är supergott !

• Nadjis
    Jiie skrev 2007-06-18 08:42:47 följande:
    Midsommartårta12-16 bitar300g mandelmassa1 ägg2 äggvitor1,5 dl lemoncurd1 liter jordgubbarSätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassa och rör ner ägg och äggvita. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min. Låt svalna.Lägg bottnen på ett tårtfat. Bre på Lemon curd.Halvera jordgubbarna och fördela dem över tårtan. Servera med vispad grädde eller vaniljglass.
    Jag har gjort den, men vi tog ett ägg och 400 gram mandelmassa så blev bottnen tjockare.
  • Johanninen

Den tårtan är verkligen för himla smaskig! Fast 12-16 bitar vettefan... vi var fem personer, och det va inte mkt kvar när vi var färdiga... Försvinnande god!

Svar på tråden Recept med Lemon curd