Recept med Lemon curd
Mmmm, har just fått en ny favorit i och med att jag upptäckt Lemon curd!! Vill gärna ha tips och recept på vad man kan göra med det. Någon som har ett bra kakrecept där man kan ha det som fyllning t.ex?
Mmmm, har just fått en ny favorit i och med att jag upptäckt Lemon curd!! Vill gärna ha tips och recept på vad man kan göra med det. Någon som har ett bra kakrecept där man kan ha det som fyllning t.ex?
Fanns ett i senaste Buffé tidningen..Muffins med vit choklad & jordgubbar sen var det lemon curd i ..Skall rota fram tidningen och skriva in receptet till dig senare
Midsommartårta
12-16 bitar
300g mandelmassa
1 ägg
2 äggvitor
1,5 dl lemoncurd
1 liter jordgubbar
Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassa och rör ner ägg och äggvita. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min. Låt svalna.
Lägg bottnen på ett tårtfat. Bre på Lemon curd.
Halvera jordgubbarna och fördela dem över tårtan. Servera med vispad grädde eller vaniljglass.
hittade jag när jag googlade:
www.google.se/search&q=lemoncurd+recept&btnG=S%C3%B6k&meta=
Detta lät ganska enkelt:
Ingredienser
3 ägg
2 dl socker
2 citroner
50-75 g smör
Gör så här:
Vispa ihop ägg och socker i en liten kastrull. Pressa citronerna och häll i saften. Sjud på svag värme under vispning tills krämen tjocknat. Den får inte koka. Ta kastrullen från värmen och rör ner smöret. Låt krämen kallna.
hört att man kan köpa lemon curd med... jag vet inte ens vad det är men jag hitta ett smarrigt recept och då skulle det vara det till. köpt eller hemgjord...
marmeladhyllan, tack då vet jag ska kolla där när jag ska göra receptet....
Jordgubbstårta med lemon curd i är supergott !
Den tårtan är verkligen för himla smaskig! Fast 12-16 bitar vettefan... vi var fem personer, och det va inte mkt kvar när vi var färdiga... Försvinnande god!