• hipezza

HJÄLP-vår nysatta syrenhäck slokar!!!

Vad ska vi göra? Vi planterade den för tre dagar sen i fin planteringsjord. Vattnade enligt konstens alla regler. Nu hänger alla plantor som döa sillar... Har vi gjort nåt fel eller tror den tar sig? HJÄLP!!

• Svar på tråden HJÄLP-vår nysatta syrenhäck slokar!!!
  • AnneSophie
    En utav anledningarna till att syrenen var så, och fortfarande, är så pass populär är att den är så vansinnigt enkel att plantera. Så länge jorden inte är extrem åt något håll kommer syrenen med största sannolikhet klara sig utan några som helst problem, dock trivs den allra bäst i en något lerig jord som är rik på både näring och humus. Plantera helt enkelt plantan i jorden och låt den vara så kommer den med största sannolikhet slå rot och börja växa helt på egen hand. Några speciella knep behövs inte där inte.

http://www.trädgårdsväxter.com/buskar/syren.php
  • Tezzan

Jag tror att den kommer att bli fin så snart den har hunnit rota sig lite. Mina föräldrar flyttade på några plantor och de slokade oxå ett tag. Sedan tog de sig och blev jättefina.

• isisisis

Det har ju varit väldigt varmt.
    Tror inte ni kunnat vattna ihjäl den,snarare tvärtom.
    Man ska vattna MYCKET !
    Var dag om det behövs.Känn om jorden är blöt eller torr!

• Trynträ

Frågan är hur mycket ni vattnat. Ett par hinkar per planta i början borde vara lagom. Sen utökar ni vattenuppehållet successivt.

• hipezza

Ja, de ser fortfarande hängiga ut mina syrénplantor. Men jag håller jorden fuktig och hoppas att de snart tar sig...
    Hur lång tid tog det innan de blev fina för er andra?

• mim mim

Det tar ett tag tills dom piggnar till och börjar fatta att dom har flyttat. Bara vattna på så blir dom snart fina igen.

Vi flyttade en 2,5m syren från svärmor hem till oss. Alla trodde dem skulle dö på direkten för den var vääääldigt hängig i ett par veckor. Men vi gav oss inte så den är jättefin nu. Man ser ju skillnad på om bladen bara är slokiga eller verkligen vissna.

Svar på tråden HJÄLP-vår nysatta syrenhäck slokar!!!