• knattis

Hur hög elförbrukning har du??

Tror att vi sluka el hemma hos oss

Bor på 129kvm (lägenhet) har tvättmaskin som jag just slutat använda o vi är 4 i hushållet.... har du likvärdiga förhållanden?? Vad förbrukar ni??

Vår årsförbrukning är nu beräknad till drygt 7700kWh

/Cattis

• Svar på tråden Hur hög elförbrukning har du??
  • Birgitta2

Vete fan. Men varje kvartal får jag hosta upp 1200-1300 kr i elräkning (4:a på 109 kvm). Två datorer, två tv-apparater, diskmaskin, kyl, frys, mikro etc.

• Venusmannen

Vi bor i villa, och förbrukar cirka 5 000 kWh per år, inklusive lite golvvärme och motorvärmare.

• knattis

5000KWh Tjenamors

Hade blixtnedslag i aug, funderar på om det hänt något i samband med det... ska kanske slå en pling till Vattenfall o be dem komma o kolla upp.

• Venusmannen

Fast allt mellan 3 000 - 12 000 kWh i hushållsel förekommer.

Nätägaren brukar inte vara instresserad av någon kontroll såvida det inte finns särskilda omständigheter. Det är extremt ovanligt att en elmätare går fel.

Kommer ni åt att kontrollera elmätaren så kan ni göra lite egna undersökningar. Stäng av allt t.ex. och se om mätaren stannar.

Sedan är det så att ordspråket "många bäckar små blir stor å" gäller. Jaga allt från stand-by på apparater till att konsekvent byta till lågenergilampor och diodvarianter.

• knattis

Ja, något hände under sommaren så vi får räkningar på 3700:- för att betala överförbrukningen Känns inget vidare då jag inte kan komma på att vi förändrat något hemma ..

• Venusmannen

Har förbrukningen i antalet kWh ökat också?

För det är inte så att ett tidigare elprisavtal upphörde att gälla, och ni nu betalar det svindyra "tillsvidare"-priset?

• knattis

Uppskattar det till en höjning med 2000KWh.. nu har jag inte pappren framför mig så det är en uppskattning, men det är förbrukningen som skenat iväg, inte priset...

Får 2 st räkningar på 3700kr utöver de vanliga

• Linnpinn

När vi bodde i lägenhet på 87 m2 med både nya vitvaror och ny tvättmaskin och torktumlare (äldre prylar drar ju mer ström...), 2 vuxna och en bebis så hade vi ca 5500 kwh i förbrukningsel så cirka 7700 låter väl lite mycket men inte helfel.

Om ni kan läsa av er mätare själva så kan ni ju rapportera in exakt förbrukning och slipper betala så mycket pengar i överskott om ni nu inte kommer upp till 7700.

• Lovizas Mamma

vi har radhus 137km2, direktverkande el och värmeväxlare, vi är oftast 6 personer, och har en elräkning på ca 3000;- vinter och förhoppningsvis mindre nu i sommar, den senaste vi fick låg på 1700;-

• Xerxez

lägenhet, 100 m2
    ungefär 6000 kWh/år.

Post hoc ergo propter hoc
  • Johanninen

De förra ägarna till vårt hus gjorde av med... håll i er nu... 35 000 kwh/år... Även om det var stekhett här när vi var och kollade på huset (27 grader, de hade nakenkatter som inte fick bli kalla), och de körde helt på elvärme, så BEGRIPER jag inte hur det gick till...

Senaste månaden har vi gjort av med 250 kwh, vägrar använda elpatronen, men inte har vi det kallt för det! Kan ju elda, har en liten vedpanna i köket som går på det vattenburna systemet...

• abnocto

Villa 130 kvm med källare och övervåning. Uppvärmning med fjärrvärme men elen ligger på strax 4000 kwh men då stänger vi av allt som inte måste vara på.

• middiz

hus på 172 kvm.. 7993 ligger vi på om året.. men då eldar vi för värmen o varmvatten!

Svar på tråden Hur hög elförbrukning har du??