• Emster

"Nyttiga" kex och juice till 18-månaders?

Finns det några tips på "nyttigare" kex samt dryck av typ juice/saft som vi kan ge vår 18-månaders dotter? Vi brukar inte äta sådant själva och hemma är hon så nöjd med vatten och frukt, men hon har upptäckt att de andra barnen i parken får kex och juice. Det har börjat urarta så att de andra föräldrarna ger vår dotter kex för att hon ska sluta vara så lessen när inte hon får samma som de andra barnen, och det blir ju lite fel. Så vi får ge upp och börja ta med sådant fika vi också när vi går ut.

Men vi vill ju ändå ge henne det "nyttigaste" alternativet, men jag har jättedålig koll på kex- och juciemarknaden! Det finns ju massor av sådant, vad ger ni era barn?

• Svar på tråden "Nyttiga" kex och juice till 18-månaders?
  • HelenaM

"Puffar" för jag är oxå nyfiken

• Mrs Vader

Lillan får juice och frukt både hemma och ute. Ibland får hon en skorpa eller ett mariekex men de kexen är ju inte så nyttiga kanske. Blir ibland bara. Ni kanske kan ta med skorpor då? De borde väl vara ok..
    Juice är ju bra så det kan man ju ge.

• Panna82

Vi ger vår son som är 17 månader samma jucie som vi dricker. Vi köper alltid juice utan tillsatt socker.
    Nyttiga kex har jag tyvärr inget tips på.

• SaraoAlbin

Vet inte hur nyttigt men det finns "festis" bland barnmaten. Osockrad.
    Vi kör mariekex(tyvärr väldigt söta), smörgåsrån och majskrokar (www.majskrokar.se) som tilltugg.

• Mrs Vader
    SaraoAlbin skrev 2007-06-18 11:26:54 följande:
    Vet inte hur nyttigt men det finns "festis" bland barnmaten. Osockrad.Vi kör mariekex(tyvärr väldigt söta), smörgåsrån och majskrokar (www.majskrokar.se) som tilltugg.
    Just ja den drickan har vi provat. Gillas skarpt av lillan!
  • Kissekatt

Men fullkornssmörgåsrån kan väl vara OK? Inte världens bästa näringsmässigt, men de ska ju heller inte ersätta annan mat. Fruktjuice i tetra som finns i barnmatshyllan  innehåller bara frukt och vatten, men det är ju lite socker naturligt i frukten också.  Jag är inte på något sätt fanatisk sockerjägare, så jag vet inte riktigt, men allt beror väl på mängden. Även Mariekex någon gåmg emellanåt är väl OK, men inte varje dag.
    Jag kör på sunt förnuft. Brukar funka bra.

• Olzon

Smörgåsrån är osötade, finns med fullkorn också. Prova Kornmo, lite grövre och väldigt goda kex, har inte helt koll på sockerinnehåll men upplever inte kexen som söta.

• Lobos mágicos

Våran dotter äter gärna osötade skorpor, och osötade smörgåsrån av fullkorn. Även knäckebröd går hem. Sen gillar hon FunLight. Det finns även osötade juicer att köpa på barnavdelningen.

• Emster

Tack för tipsen, det verkar ju finnas lite att välja på! Jag är ju så rädd att förstöra dotterns tänder, men det är klart att lite socker inte är hela världen. Det är bara så svårt när jag aldrig själv äter sånt, då känns allt så sockrigt och onyttigt...

Ska botanisera bland hyllorna på ICA och se vad som finns av förslagen här ovan. Visste inte att det fanns osockrad jucie på tetra, men det låter ju toppen!

• SaramedM

Osötade kex fick M och vatten och frukt.

Fun light ´ger jag henne inte ens nu när hon är 3 år, hellre vanlit socker än kemikalier!

• Panna82

Jag vill inte heller ge light-produkter till sonen..

Emster: Juice får inte heta juice om det innehåller socker. Då heter det dryck eller liknande istället.

• Evangeline72

Elin älskar Havrefras. Det är ju inte direkt några kex men funkar bra ändå. Inte så mycket socker som ex marie kex. Hon får saft ibland men inte ofta. Köper ibland de där fruktdryckerna utan socker.

• HelenaM

Nej, usch, lightdrycker skulle min son aldrig få! Då ger jag honom hellre dryck med riktigt socker!

• Lobos mágicos
    SaramedM skrev 2007-06-18 11:45:36 följande:
    Osötade kex fick M och vatten och frukt.Fun light ´ger jag henne inte ens nu när hon är 3 år, hellre vanlit socker än kemikalier!
    Då är det inte mycket hon får äta eftersom det är "kemikalier" i det mesta.
  • Aprilbaby

majskrokar och knäckebröd

Lycklig & Stolt mamma till Melvin 060429
  • SaramedM

Lobos mágicos; vi minimerar konstgjorda ämnen ja, vissa mer än andra. Ingen av oss äter konstgjorda sötningsmedel tex.

• Tygtiiger

Emster: juice är lika dåligt för tänderna som saft, men innehåller ju mindre färgämnen etc. Om du vill spara dotterns tänder så ge henne kex men vatten att dricka, och låt tänderna vila några timmar mellan varje måltid.
    Det är mycket socker i äpplen, päron, apelsiner etc. Socker är inte farligt för tänderna (inom rimliga gränser), men att småäta är farligt!

• Emster

TygTiger:

Ja, vi försöker ju ge henne mellanmål vid bestämda tider, men sen när vi träffar andra barn och de får kex så blir det ju jättejobbigt.... Jag är inte så bra på det där med socker och småätning, får läsa på lite tror jag! Har liksom bara en känsla av att "naturlig" mat som frukt är nyttigare än plastförpackad mat, men det är ju klart att pressad juice innehåller samma socker som en frukt innan den pressas... jaja, vi får försöka minimera småätandet iallafall, men även försöka undvika tiggandet i parken.

Svar på tråden "Nyttiga" kex och juice till 18-månaders?