funnymummy skrev 2007-06-18 14:48:02 följande:
Jag har kompisar med borderline och jag har själv borderline. Det första du ska göra är att släppa skulden från dig själv. Det är hon som är sjuk, inte du. När hon gör dumma saker är det hon som gör fel, det är inte sjukdomen. Det finns en relativt bra bok om att vara anhörig till någon med borderline som finns att låna på biblioteket. Där fokuserar man just på det egna ansvaret. En borderlineperson är normalt sätt inte slav under röster eller vanföreställningar och som anhörig är det jätteviktigt att a l d r i g låta borderlinepersonen försöka föra över ansvaret på någon eller någonting annat än sig själv. Det är jobbigt att ha borderline, men man kan hantera det på många sätt och framförallt är det ens eget ansvar att inte skada andra.En borderlineperson är oerhört känslig för separationer, men en "vanlig" person har också rätt att säga "Hey, jag orkar faktiskt inte mer nu". Lyft ansvaret från dina egna axlar och led det tillbaka till dess ägare!Lycka till!
Hej! Tusen tack för ditt kloka inlägg!
Har DU borderline???
Trodde att många med borderline var som min vän, dvs inte kunde ha sån självinsikt och perspektiv på saker och ting.
Hon säger nämligen så fort hon ställt till något, tex bråkat med någon, eller bränt alla pengar på festande, eller skurit sig själv att det kan hon inte hjälpa för att hon har borderline.
Jag anser också att det är HON som väljer att göra galna saker INTE sjukdomen. Men det tycker alltås inte hon.
Hon har inte på långa vägar lika stor insikt som du!
Jag hade nästan gått på att hon var last under sina impulsiva och galna handlingar. Att hon verkligen inte kunde bättre.
HUR kan jag få henne att komma till insikt?
Är det så att hon KAN lära sig att hantera detta utan att skada andra blir det annat ljud i skällan framöver från min sida vill jag lova. Nu känner man sig ännu mer lurad!
Hon är ruskigt manipulativ kan jag lova.
Jag vet att hon är superkänslig för separationer och egentligen vill jag fortsätta vara vän med henne.
Jag vill ha tillbaka den där glada tjejen som var min riktiga vän som jag haft så kul med. Men det var länge sedan jag ens såg skymten av den sidan hos henne.
Det känns som hon har "flyttat över" all ångest och alla dumheter till mina axlar. Jag orkar inte bära det.
Det är ingen lätt situation.
Återigen, tusen tack för ditt svar och du låte SÅ insiktsfull och klok så det är inte sant!!!!
Kram!