• Anonym (moster)

Slö bebis

Min syster har en son som är 2 ½ månad gammal. Jag tycker att han är otroligt slö, på ett oroväckande sätt. Han är svår att få ögonkontakt med, ligger oftast och halvsover med ögonen halvöppna. Kan även "sova" med ögonen helt öppna. Han känns "drogad" även om jag vet att han absolut inte är det. Syrran ammar honom inte utan ger ersättning. Går upp i vikt och växer normalt enligt BVC. Har ett väldigt speciellt gällt skrik. Är det något fel på pojken? Någon som känner igen detta?

• Svar på tråden Slö bebis
  • Mammsen

Hmm låter lite oroväckande, prova att ge honom vatten så han inte är uttorkad, ett litet barn torkar ut snabbt. Ta kontakt med närmaste barnsjukhus.

• Anonym

Hade inte BVC reagerat om det är nåt fel?
    Vad säger din syster?

• mooon

Det ska väl då vara kokt avsvalnade vatten till barn under 6 mån

Låter ju inte så bra men svårt att säga något direkt..

• Anonym

alla barn är ju olika men nog borde väl bvc reagera om nåt är fel?

• Anonym (moster)

Han äter bra så jag tror inte han kan vara uttorkad.

Min syster tycker bara att han är en lugn bebis (är hennes första så hon har ju inte erfarenhet av ngt annat barn)

Visst borde BVC ha reagerat om ngt allvarligt är fel ..... jag är säkert bara nojjig.......men borde man inte kunna få mer kontakt med en bebis i hans ålder....?

• AC 76

Båda mina minsta har varit väldigt "slöa" som spädbarn. Fick tom ibland väcka dom för att amma. På BVC sa dom att spädbarn kan sova MYCKET utan att det är nåt fel.

Men klart man kan kolla om man är orolig...

• Anonym (adgnfdg)

barn under 4 månader skall väl helst inte dricka vatten? så säger de i alla fall på vårt bvc.

• Anonym (undrar)

Hur låter skriket? Som en katts jamande?

• Anonym (moster)
    Anonym (undrar) skrev 2007-06-18 14:44:28 följande:
    Hur låter skriket? Som en katts jamande?
    Ja på nått sätt så...som en upprörd eller lite arg katt kan man nog säga.....
  • Anonym (undrar)

det finns ett sällsynt syndrom som heter Cri du chat

det har bland annat en karakteristiskt skrik som kännetecken. Om du googlar hittar du mer information

Svar på tråden Slö bebis