• Nattugglan72

Chow chow - hur uppfattar ni den hundrasen?

När jag satt på rasmontern på MyDog i GBG i januari - samt när jag tar in hundarna till stan - så möts man alltid av massa kommentarer kring denna (min) hundras. Framförallt den äldre generationen har mkt "fördomar" om rasen.

Vad har ni för uppfattning om chow chow? Ex. att den är farlig och inte funkar med barn? Att den är genomsnäll slö nallebjörn som inte gör en fluga för när? eller vad har ni för "fördomar" eller tyckande/åsikter m.m. om denna ras?

• Svar på tråden Chow chow - hur uppfattar ni den hundrasen?
  • Razzla

Jag har nog aldrig träffat en Chow på riktigt men jag är nog en av dom som har lite negativa fördommar.. och tyvärr har jag inget bra svar på varför..

Om jag kunde skulle jag ta en del av din sorg och sprida den i vinden.
  • Snufserufs

Att det är en enmanshund.

• Bellzi

Jag älskar rasen, har haft 2 stycken under uppväxten.
    Den sista hunden som jag kommer ihåg mest av var en mkt glad & öppen hund, han var min bästis. Han dog när jag var 12-13 år.
    Blir lika glad varje gång jag ser en Chow, men visst är många av dem lite vaksamma mot främlingar.

Varför fördomar när man inte är bekant med rasen? Det är så trist. Jag tycker att de är bättre att ta reda på fakta först samt vad man själv verkligen anser.

Nattugglan: Var stolt över din hund!

Jag har själv en ras med många fördomar.

älskar min söta familj
  • Neemi

Jag växte upp med en svart chow chow. Har bara bra att säga om rasen. Så underbara!
    Det jag minns är att barn kunde vara rädda för den för att de trodde han var en björn. Vuxna funderade över hans tunga som var "fel färg"

• flixflax

Att det är en väldigt tråkig hund. SOm mest nöjer sig att gå en promenad och sedan umgås med familjen.

Varm och flåsig hund.

• Brollie

Chowchowen ser helt underbar ut tycker jag, om man nu får döma hunden efter håren... Tyvärr så har jag bara träffat en, den var riktigt agressiv o ledsen, instängd på en liten tomt av sin husse som hade uppenbara alkoholproblem, han kanske var snäll mot vovven, men hunden gillade i vart fall INGEN annan.
    Är de såna enmanshundar som jag tror eller har det mer med ägaren att göra? Jag har en westie o en av fördelarna med den rasen är att han är kär i de flesta, och väldigt intresserad av både familjen o främligar, på gott och ont.

• Uncia

jag behöver väl egentligen inte utala mig till dig nattuggla!
    (har 2st chowar själv, varav en är uppfödd av nattugglan72)

Men möts väldigt ofta av folk som har fördomar och tror dem är opålitliga och bitska.
    men oftast kommer det från folk som inte ens haft rasen själva.

Nä fler behöver få veta att dagens chowar är väldigt bra på temperamentet och lugna goa hundar. jag ser det inte som en enmanshund utan som en hund som gillar hela sin familj.

Ibland kan det vara tråkigt att folk är så negativa, men samtdiigt träffar man ju många som charmas av rasen också.

vet att det är många fler raser som har fördomar mot sig. en vän till mig har 2st staffar där hon för höra hur hemska hennes kamphundar är och vad hemsk hon är som har en sån ras när hon har småbarn. men hennes hane är en av dem snällaste och goaste hundar jag träffat.
    (staffen kallas i england även för nanny-dog, tog förr hand om familjernas barn)

• Caylinn83

Enmanshund som inte verkar gilla någon annan än sin egen familj.
    De jag träffat har gjort utfall mot min hund, som bara tittat på dem.

Tycker det är en otroligt fin hund! Mysig päls och häftigt utséende!
    Men tyvärr aldrig känt någon chow-chow.

• Uncia

brollie>> chowen ska inte vara "retriver-glad" när den träffar annat folk. ska hälsa lite lätt och sen är det oftast bra för dem. bryr sig inte så mycket om folk runtom. men däremot ska dem inte vara skygga eller aggressiva.

• Uncia

caylinn83>> tråkigt att du stött på individer som gjort utfall. finns ju alltid undantag.
    men generellt så brukar dem inte starta utfall/bråk. på chowespecialer och träffar så hör man aldrig något gruff eller stök.
    min förra chowehane var jättebra mot andra hanar/hundar och aldrig att han morrade eller gjorde utfall.
    chowetiken jag nu har hemma är nästan för glad när hon ser andra hundar.

Svar på tråden Chow chow - hur uppfattar ni den hundrasen?