Du måste logga in för att svara i en tråd.

• krammm

Café au lait-fläckar

Är det någon som vet hur en café au lait-fläck ser ut ? Hur stor den är ? och hur många man ska ha för att det är någon fara för bebisen? Min son har fått en fläck på ena armen en ljusfärgad men bara en enda jag hoppas att det är ett födelsemärke men man blir lite orolig.

• Svar på tråden Café au lait-fläckar
  • Sara Li

Har aldrig hört talas om... vad hette de innan café au lait uppfanns?

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Mini Pantern

Cafe au laitfärgade fläckar har man om man har en sjukdom som heter Reklinhausse (vet inte hur det stavas).

Min dotter har en ganska stor sådan fläck under höger arm och bvc och läkare har sagt att det är ett födelsefläck. Inget att oroa sig för.

Fråga nästa gång på bvc

Mamma till Crille,Sebbe,Madde och twinsen Alexander o William
  • delfin73

Hej minipanter! har du lust och kolla den exakta stavningen på "sjukdomen",försökte googla det ordet du skrev men fick inga träffar.Blev lite nojjig eftersom min lilla har två cafe late fläckar på magen som bvc tanten inte kan förklara varför hon har de eller hur de uppstår. mkt tacksam för svar

• Mini Pantern
    delfin73 skrev 2007-06-18 19:34:23 följande:
    Hej minipanter! har du lust och kolla den exakta stavningen på "sjukdomen",försökte googla det ordet du skrev men fick inga träffar.Blev lite nojjig eftersom min lilla har två cafe late fläckar på magen som bvc tanten inte kan förklara varför hon har de eller hur de uppstår. mkt tacksam för svar
    Den heter också Neurofibratos. Du kan läsa på de här sidan http://www.sos.se/SMKH/2001-29-150/2001-29-150.HTM

Men det är nog ingen fara med din dotter, jag har för mig att man ska ha minst fem fläckar eller fler och någon annan symtom. Men läs där.
  • vil70

Min 20 månaders har en sådan i på ena skinkan c.a 5 cm omkrets, trodde först att det var mongolfläck (bara en benämning), men på BVC sa läkaren att det var just detta. Det är ofarligt dock, trodde att lillen inte blivit ren efter blöjbyte i början =)
    Bebbe hade alltså detta när han föddes!

• krammm

Så man kan allså ha CAL-fläckar utan att det är farligt....? ska kolla med BVC i allafall. Tack

• Kringlan L

Man kan absolut ga cafe-au-lait fläckar utan att det är farligt...

Min dotter har på insidan av låret. =)
  • Kathrine

Vid von Recklinghausen ( neurofibromatos) brukar man ha fler av dessa fläckar. En eller ett par är absolut inget konstigt.

Enligt netdoctor ställs denna diagnos enligt följande:

För att man ska kunna ställa diagnosen måste två eller flera av följande symptom föreligga:
    Sex eller fler café-au-lait-färgade fläckar (>5 millimeter i diameter hos barn före puberteten, >15 millimeter efter puberteten)
    Två eller fler neurofibrom, eller ett plexiformt neurofibrom
    Fräknar i armhålan och/eller ljumskregionen..
    Svulst på synnnerven.
    Två eller fler lische noduli, som ses på ögats regnbågshinna.
    Särskilda benförändringar.
    En far, mor, syster eller bror som har NF1.

Du kan var lugn.

• krammm

(Kathrine)

Du har stillat lite av min hypokondri...Flört Pust

• delfin73

Tack så mkt Minipantern, är kanske trög men hittar bara klass-2. förmodar att du menade klass-1?! hoppas jag ! )

• Mini Pantern
    delfin73 skrev 2007-06-18 20:51:32 följande:
    Tack så mkt Minipantern, är kanske trög men hittar bara klass-2. förmodar att du menade klass-1?! hoppas jag ! )
    Oj förlåt! Tänkte inte på det då jag har en syster som har typ 2 men som kathrine skriver så ska man ha fler symptomer än bara cafeaulaitfläckarna.
  • p svedell
    krammm skrev 2007-06-18 16:11:11 följande:
    [citat]
    Är det någon som vet hur en café au lait-fläck ser ut ? Hur stor den är ? och hur många man ska ha för att det är någon fara för bebisen? Min son har fått en fläck på ena armen en ljusfärgad men bara en enda jag hoppas att det är ett födelsemärke men man blir lite orolig.
    [/citat

Vill någon ha en bild på hur en sådan fläck kan se ut så hör av er till mig så sänder jag över sådan bild.

MVH

P Svedell
Svar på tråden Café au lait-fläckar