• Upptagen

Odla bananer? Eller andra roliga frukter/bär?

KAN man odla bananer själv? Jag förväntar mig inte att det ska växa upp ett bananträd i vardagsrummet eller i trädgården, tänkte bara som ett roligt litet projekt.

Vilka andra frukter/bär/plantor kan man odla själv?

Jag har precis satt fyra avocadokärnor och hoppas att de ska ta sig, har hört att det kan ta lång tid innan de vaknar till liv dock.

Ge mig tips och förslag, och framför allt, funkar det med bananer? Hur gör man? Är kärnorna de där små små bruna prickarna, eller förökar sig bananer på nåt annat vis? (lät kul det där. )

• Svar på tråden Odla bananer? Eller andra roliga frukter/bär?
  • Flutterby

Min mamma har i alla fall drivit upp ett litet apelsinträd från en kärna, men om det blir någon frukt vet jag inte.
    Har ingen aning om bananernas sexliv!

• annca

Alla citron apelsin, grapefrukt. Nektarin(tror jag), persika, aprikos, körsbär.

Gurkkärnor har jag också satt och fick en fin ranka av som faktiskt tom blommade.
    Tomater är enkelt ocskp.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Upptagen

Ok, har en kompis som lyckats få upp ett persikoträd/buske UTOMHUS! Som bar frukt till och med.

Men bananer då? Gåååår det? Jag måste nästan försöka nu..

Paprika har jag funderat på... hur gjorde du med gurkan? Kärnorna där är ju liksom mjuka, lägger du en hel gurkskiva i jord då?

• Flutterby

När jag googlade såg jag att bananer tydligen odlas genom att ta skott från andra plantor, men sedan läste jag också om någon som sått frön. Knepigt.

• Flutterby

Såhär står det: "Jag köpte bananfröna på Lanzarote för 4 år sedan. Vet inte om det kommer bli bananplantor. Det kan ju vara något slags Lanzarotiskt ogräs som de lägger i påsar och säljer till korkade turister. De komerciellt odlade bananerna förtplantar man ju med rotskott eftersom de saknar fertila frön..." Saxat från: litenoettrig.blogg.se/300605062404_samlare.html

• annca

Paprika funkar fint.

Gurkan pillade jag ut ett par kärnor och grävde ner i fuktig jord i en kruka. Och så väntade jag.!

Vindruvor kan man testa med också! Och physalis.

Mango och papaya.

Granatäpple.!

• Upptagen

Åhh... jag läste nu att det inte går... eftersom bananerna man köper hem inte har några "riktiga" frön, de är tydligen 2cm långa och 1cm breda, så de borde man ju ha märkt.

Men man kan köpa bananfrön i affärer och odla själv. Men då förstörde det lite av det roliga tycker jag, jag vill ju odla av det jag har hemma och ändå använder.

Näe, får bli paprika och gurka istället. Och Persika nästa gång vi har såna hemma.

• Upptagen

annca: Vilka roliga förslag! Exotiska frukter är ju extra skoj!

• annca

Jag hade pippi på att peta ner frön och kärnor i krukor  för några år sedan (Och redan när jag bodde hemma. Mamma höll på att få spader på mig för hon visste aldrig vad hon hade i sina blomkrukor)

Peta ner en vitlöksklyfta och se vad som kommer upp också!

Liksom gurkan kan man testa med squash och auberginne också!
  • Upptagen

Hmmm... jordgubbar och hallon då? Funkar det med bären eller förökar de sig på nåt annat vis?

Märks kanske att jag inte har särskilt gröna fingrar.

• ALJO

Jag har ett persikoträd här i zon 4, funkar bra, det heter Frost, finns en sort som heter Riga som oxå är härdigt. Sedan finns det ju vindruvor och valnöt som är härdigare än vanliga.

• vis69

Vi har satt passionsfruktskärnor som växer fint, ska visst bli fina klätterväxter med fantastiska blommor!

• Grannen

Paprika kan man driva upp från frö, physalis köper jag som planta likaså jordgubbar och hallon.

Svar på tråden Odla bananer? Eller andra roliga frukter/bär?