• Lova Necksten

värden vid glukosbelastning?

Hej hej!
    Idag har jag varit på glukosbelastning. Mitt värde låg på 9,4 och enligt barnmoskan var detta precis på gränsen, till gradviditetsdiabetes. Hon tyckte det var lite märkligt eftersom jag är väldigt liten, fortfarande motionerar mycket och inte äter en massa sötsaker. Enligt henne behövde vi inte göra något nytt test eftersom värdet låg under 10. Nu när jag är inne och läser på nätet står det överallt att det är en risk om värdet ligger över 9 och det gör ju mig lite orolig! Är det någon som vet mer om hur det funkar med de där gränsvärdena?

• Svar på tråden värden vid glukosbelastning?
  • Ciccilionaa

Ingen aning. Men oroa dig inte, det känns som om 10 är ett riktvärde, så borde man nog kunna ta det med marginal (känns som om man är noga ändå).

Jag gjorde för ngr veckor sedan och hade 6,7 (tror jag).

Om du är orolig försök prata med ngn annan BM eller läkare, eller kanske ringa sjukvårdsupplysningen.
    Det värsta är ju att gå och oroa sig, vad det än gäller.

Det är säkert helt ok!
    Kram C

• nbv

ja, prata med läkare eller BM igen om du är orolig. hade 6.3 förra veckan. fick också höra att 10 var gränsen.  tror inte BM sagt som hon gjorde till dig om det var ngt att oroa sig för. men jag förstår dig! jag hade också nojat, jag nojar för allt!

• Lilla Pytte

Värdet är väl ditt blodsocker...en normal frisk människa ska/brukar ligga på runt 5-8 i blodsocker...men om man ligger på gränsen så får amn väl kanske ändå tänka ölite på vad man sätter i sig...inget överdrivet sötintag tex!! Kanske inte alltid så lätt när man är gravid!!!Ska själv på glukosbelastning om 2 veckor...

• Pisan

jag gjorde åxå glucosbelastningen i torsdags å låg på 9,5. Min BM sa att det är ju under gränsen men att jag itne fick äta godis, dricka läsk eller saft. skulle undvika socker...

Jag är åxå jätte osäker å rädd för jag har åxå läst på nätet om det...

Tycker faktiskt detta är jätte jobbigt =(

• Lova Necksten

vad skönt att jag inte är ensam!

Själv tycker jag det är jobbigt eftersom jag nästan aldrig äter godis eller sötsaker och rör på mig en hel del varje dag.

Barnmorskan hade inte ens något förslag på vad jag kunde göra för att det skulle bli bättre och det tycker jag var lite oroväckande!

Jag funderar på att prata med någon annan BM också, bara för att vara på den säkra sidan...

• Monqan

Jag fick diagnosen grav diabetes o jag hade 8,9 efter två timmar. Men hade högt av något annat värde också, vet inte om det har med det att göra, vad hade du på fastande då?

• Pisan

Lova Necksten skrev 2007-06-19 10:55:32 följande:

vad skönt att jag inte är ensam!Själv tycker jag det är jobbigt eftersom jag nästan aldrig äter godis eller sötsaker och rör på mig en hel del varje dag. Barnmorskan hade inte ens något förslag på vad jag kunde göra för att det skulle bli bättre och det tycker jag var lite oroväckande!Jag funderar på att prata med någon annan BM också, bara för att vara på den säkra sidan...
    tyvärr drack jag mycket cola innan så det får jag inte göra mer... Men jag vet inte om det beror på cola att jag hade högt värde. Jag ska dit om 2 veckor igen, då ska jag be dom ta ett test för att se hur det ligger när jag lever "normalt" liv.... hoppas det är mycket lägre då.

ang motion kan jag inte göra så mycket... min rygg tar kål på mig känns det som =( och går jag mycket så blir fötterna ballonger =(
  • Lova Necksten

Jag fick inte ta något fastevärde innan, så jag vet inte alls hur det låg.
    Kan man be dem göra ett test, när man bara är på ett vanligt besök?

Stackars dig Pisan. har du provat vattengympa? Jag har gått på det nu ett tag och tycker det är toppen. Det belastar ju både rygg och fötter minimalt!

• Pisan

Lova Necksten skrev 2007-06-19 11:03:27 följande:

Jag fick inte ta något fastevärde innan, så jag vet inte alls hur det låg.Kan man be dem göra ett test, när man bara är på ett vanligt besök?Stackars dig Pisan. har du provat vattengympa? Jag har gått på det nu ett tag och tycker det är toppen. Det belastar ju både rygg och fötter minimalt!
    jag fick inte heller ta ett test innan jag drack det där äckliga. Överallt på nätet står det att man ska ta ett test innan och efter. Tycker det är konstigt att varken du eller jag fick det... =(

ang vattengympa har jag funderar mycket på det. Tyvärr har jag inga badkläder =( alla är för små så jag vet itne vad jag ska bada i. sen så är jag ju i v29 nu å jag har för mig att man bara få gå vattengympa till v 35 så är det nån mening? eller man kanske skata å ringa dom å fråga iallefall.... mm...det ska jag göra =)))) kanske hittar jag nåt billigt at bada i på ullared på torsdag =)
  • Monqan
    Lova Necksten skrev 2007-06-19 11:03:27 följande:
    Jag fick inte ta något fastevärde innan, så jag vet inte alls hur det låg.Kan man be dem göra ett test, när man bara är på ett vanligt besök?Stackars dig Pisan. har du provat vattengympa? Jag har gått på det nu ett tag och tycker det är toppen. Det belastar ju både rygg och fötter minimalt!
    Vad konstigt.. De tar ju fastevärde o låter det gå två timmar o mäter sen igen, är det inte så det ska göras...? Det är väl så de mäter om man går tillbaka till sin "balans"..
  • Lova Necksten

Man kanske skulle ringa barnmorskan och vara lite kritisk och kräva att få ta ett prov till.
    Monqan har du någon aning vad det var för något annat värde som var högt hos dig? Det enda de har tagit mer på mig är blodvärdet eller järnvärde eller vad det nu heter.

Såvitt jag vet kan man gå på vattengympa till sista dagen om det skulle vara så, bara för att hålla igång kroppen.

• Pisan

Monqan: ja, det är så dom SKA göra...men tyvärr gör dom itne det, inte här ialelfall. Inte nån som jag känner har fått ta värdet innan dom druckit...

• Pisan

Lova Necksten skrev 2007-06-19 11:19:00 följande:

Såvitt jag vet kan man gå på vattengympa till sista dagen om det skulle vara så, bara för att hålla igång kroppen.
    vad bra...då kan jag ju kanske bada på =) Om dom nu inte ska ha semester hela sommaren =(
  • Monqan
    Lova Necksten skrev 2007-06-19 11:19:00 följande:
    Man kanske skulle ringa barnmorskan och vara lite kritisk och kräva att få ta ett prov till.Monqan har du någon aning vad det var för något annat värde som var högt hos dig? Det enda de har tagit mer på mig är blodvärdet eller järnvärde eller vad det nu heter.Såvitt jag vet kan man gå på vattengympa till sista dagen om det skulle vara så, bara för att hålla igång kroppen.
    tror det andra heter cpeptid el nåt sånt.. har något med insulinet att göra.. 
  • Monqan
    Pisan skrev 2007-06-19 11:21:24 följande:
    Monqan: ja, det är så dom SKA göra...men tyvärr gör dom itne det, inte här ialelfall. Inte nån som jag känner har fått ta värdet innan dom druckit...
    Men det verkar ju hur konstigt som helst, vadå kan man komma på ickefastande mage då eller? Då blir ju bs ännu högre om du ätit annat innan Jag fick göra mitt på morgonen, hade väl runt 6 på fastande (har högt fastande värde på morgonen) o låg på 8,9 sen. Nu har jag kostregulerad grav diabetes.
  • NinaT

Jag har också diagnosen grav diabetes.

Jag hade på första glucosbelastningen 8,9 och 9,1 därför bokade de in mig på en ny belastning 1-2 veckor senare och då hade jag över 10 (10,9 och 11,1) vilket var gränsen för att diagnosticera grav diabetes.
    jag hade nog sett till att få ett nytt test. Sen beror det inte på att man har ätit onyttigt utan även hälsan själv kan få grav. diabetes.
    (tänk på att kolhydrater höjer blodsockret, inte bara sötsaker!)

• Monqan
    NinaT skrev 2007-06-19 11:47:30 följande:
    Jag har också diagnosen grav diabetes.Jag hade på första glucosbelastningen 8,9 och 9,1 därför bokade de in mig på en ny belastning 1-2 veckor senare och då hade jag över 10 (10,9 och 11,1) vilket var gränsen för att diagnosticera grav diabetes. jag hade nog sett till att få ett nytt test. Sen beror det inte på att man har ätit onyttigt utan även hälsan själv kan få grav. diabetes. (tänk på att kolhydrater höjer blodsockret, inte bara sötsaker!)
    Ja vetemjölet är en killer
  • Havsjungfrun

I Västra Götalandsregionen har de ändrat gränsvärdena från 9 till 10. Lågt nu på 9,8 och 9,7 och då var det inget enligt min BM. Alla blodsockerpraover har varit bra.

• Pisan

Jag ska till BM om 2 veckor å då ska jag be dom kolla värdet igen... Nu har jag inte druckit läsk eller ätit godis å så på länge så jag hoppas det har gått ner...

Svar på tråden värden vid glukosbelastning?