• annnniz

gått upp mycket tills vecka 27?

hallå!
    Var till barnmorskan tidigare idag och hon sa att hon tyckte jag hade gått upp för mycket, jag har sedan inskrivningen v 9 till nu v 27 gått upp 9 kg..från 64 till 72,8, hon började prata massor om förlossningskomplikationer och hur man kanske inte kan känna barnet efter ett tag i magen om man går upp mera, och jag vart såklart livrädd och det känns nästan som jag inte ska äta någonting nu, vet att jag kan dra ner på läsken men så mycket är det inte jag tror inte det kan påverka så mycket, men jag ska såklart minska på den...men sedan då? jag vill ju inte göra någon skada...

Man lyssnar ju på barnmorskan det är ju dom som vet, men känns inte som jag vill väga mig något mera där om jag har gått upp mera..=/

någon som kan komma med några tankar eller funderingar?

*orolig*

• Svar på tråden gått upp mycket tills vecka 27?
  • IdaN

jag tycker inte att 9kg är speciellt mycket från v 9-27 vet dom som har gått upp mera.Man ska inte lyssna på allt bm har att säga alltid men jag tycker att det låter helt normalt.

Casper ska få en lilla syster med bf 5/9
  • Netriosa

Jag hade gått upp 9 kg i ungefär den veckan du är i, men sen har jag stått still i vikt i snart 2 månader. Tycker inte du ska oroa dig så mkt, försök att lägga om kosten lite eller halvera sötintaget.

• sweeties81

Hej!!!Vad har du för bm egentigen som säger så, klart man kan känna barnet i magen fast man gå upp..Jag har iaf gjort det och jag är inne i min andra grav nu!!!Nu är ja i vecka 33 och jag har med gått upp mycket!!!Vid inskrivningen vägde ja 74kg och nu väger jag 96kg!!Samam sak var de med min förra grav gick upp väldigt mycket då med!!!Men ja tycker verkligen inte du ska oroa dig ett dugg,för mig ha kg trappas ner gick upp mycket i början!!!

• Burmakatten

Ehh får man fråga om du var otroligt överviktig innan du blev gravid för om du inte var det låter det ju som en alldeles normal viktuppgång. Jag hade nog gått upp lika mycket som du i den veckan och nu är det totalt ca 11,5 kilo. Är i v 36 så det blir nog inte så mkt mer hoppas jag. Min BM har aldrig ens nämnt något om vikt...hon frågar aldrig vad jag väger öht..

• annnniz

jag vägde ungefär kanske 60-62 kg innan jag vart gravid och är väl 165 lång...tycker väl inte det är speciellt mycket...(tror ja)

Burmakatten skrev 2007-06-18 18:58:39 följande:
    Ehh får man fråga om du var otroligt överviktig innan du blev gravid för om du inte var det låter det ju som en alldeles normal viktuppgång. Jag hade nog gått upp lika mycket som du i den veckan och nu är det totalt ca 11,5 kilo. Är i v 36 så det blir nog inte så mkt mer hoppas jag. Min BM har aldrig ens nämnt något om vikt...hon frågar aldrig vad jag väger öht..
  • annnniz

man blir ju så nojjig och sedan med alla dessa hormoner i kroppen blir jag så känslig, ska försöka att inte tänka på det...äter ju regelbundet och sedan äter jag ju inte dubbla portioner utan jag äter väl som förr lite mera kanske men inte så...ääh...blir tokig av att nöta detta nu...usch usch...

• Burmakatten

Nä då var du ju absolut inte överviktig...men skit i och väg dig om det bara skapar ångest hos dig. Så länge du mår bra och inte äter för mycket skräp och rör på dig så är det väl lugnt. Märklig Bm som skräms sådär...de ska väl finnas till för att man ska få känna sig trygg i sin graviditet?? Tycker verkligen inte att du gått upp anmärkningsvärt mycket!

• Burmakatten

Kan tillägga att jag gick upp 4kg på 4 veckor i andra trimestern och oroade mig över det men veckorna efter det planade det ut och jag gick upp ca ett halvt kilo på en månad.....så det kan vara jätteolika i olika perioder

• annnniz

tack så mycket...känner mig lite lugnare nu iaf..skönt att vetilera lie=)

• Annamaja

Jag har alltid problem tvärt om, jag går inte upp i vikt men tappar över 20kg när barnen är födda. Så länge du mår bra tror jag inte att det är någon fara i att gå upp i vikt. Och 9kg är ju inte så mycket, tycker i alla fall jag

• malachis mamma

Det var det dummaste jag hört! 9 Kg är nog ganska... väldigt normalt för v. 27!

Jag ligger på 6 kg plus i v.21 och var inte direkt underviktig när jag blev gravid

när jag väntade första sonen gick jag upp 26 kg på 42 veckor. Min BM skrattade bara åt mig.

Ta det lugnt du!

• gummisnoddas

Det beror helt på hur lång du är! De räknar i bmi, och den procentuella viktökningen är den relevanta just för dig. Jag är 180 cm lång, och SKULLE helst gå upp 20 kilo under min graviditet enligt min bm, men lyckades inte. Det gick lika bra ändå trots skrämsel från henne. . Det kan ju också vara så att du haft en tillväxtperiod just nu, och att du kanske inte går upp så mycket mer på slutet? Tycker att du ska ta henne med en nypa salt! Om du är "normallång" så är 9 kilo inte speciellt mycket efter nästan tre fjärdedelar av graviditeten. Helt normalt faktiskt.

• annnniz

men hon vet ju inte exakt hur lång jag är, är väl ungefär 165 cm lång...

gummisnoddas skrev 2007-06-18 19:55:31 följande:
    Det beror helt på hur lång du är! De räknar i bmi, och den procentuella viktökningen är den relevanta just för dig. Jag är 180 cm lång, och SKULLE helst gå upp 20 kilo under min graviditet enligt min bm, men lyckades inte. Det gick lika bra ändå trots skrämsel från henne.. Det kan ju också vara så att du haft en tillväxtperiod just nu, och att du kanske inte går upp så mycket mer på slutet? Tycker att du ska ta henne med en nypa salt! Om du är "normallång" så är 9 kilo inte speciellt mycket efter nästan tre fjärdedelar av graviditeten. Helt normalt faktiskt.
Svar på tråden gått upp mycket tills vecka 27?