• Lenhelen

Dop i grekisk kyrka + svensk kyrka?

Hej

Någon som vet hur det funkar? Kan man döpa sitt barn först i Sverige i svenska kyrkan och sen i grekland i ortodox kyrka?

• Svar på tråden Dop i grekisk kyrka + svensk kyrka?
  • ros72

Har ni anknytning till den ortodoxa kyrkan i Grekland.

En tanke som jag som teolog har. Det räcker med ETT dop barnet - ett dop i Grekland räknas som ett omdop. Teologer och präster anser inte att man behöver döpas om. Jag tror även att eran "svenske" präst kommer att var funderande om ett omdop i ett annat samfund. Likaså den "grekiske" kommer vara "förvånad".

Men vill ni det - då ska ni inte yppa att ert barn ska döpas i grekland. Eller när ni är där att det är döpt i Svenska kyrkan.

• Lenhelen

ok...men det är inte "OLAGLIGT"? Det är ju för att Barnet har stor släkt i grekland och släkt i Sverige...

• Lenhelen

ja min sambo är döpt i grekisk ortodox kyrka..

• ros72

Det är inte olagligt.

Men håll prästerna utanför så att ni inte behöver föklara er.

Själv är jag döpt på ett annat sätt skall därför icke döpas enligt Svenska kyrkans stadgar. Vår store reformator Martin Luther var emot att man skulle döpas en gång till.

Med ortodoxa kyrkans dop har barnet där även rätt att "konfirmeras" också.

• ros72

Det vore ju en möjlig god lösning. Då är båda samfunden inräknade. Bäst att blanda in båda läger och få dem att arbeta ekumeniskt (= arbeta över samfundsgränserna).

Hannah76 skrev 2007-06-18 19:29:52 följande:
    Kan ni inte ha ett gemensamt dop, med en präst från varje församling?
  • Lenhelen

jag vet inte. ska kolla upp det också..hur jag nu ska kolla upp det...

• ros72

Kolla med grekisk ortodoxa kyrkan här i Sverige. jag glömde kolla med stiftet där du bor.

• Lenhelen

men vilken kyrka tillhör barnet då eter dopet liksom?

• ros72

I det samfund hon är indöpt i oavsett församling (inom Sv kyrkan).

• Hannah76

Det funkade bra när vi gifte oss iaf. Och vi skulle ha "bland-dop" för våra tjejer, men bestämde oss för "bara" ett ortodoxt dop.

• Lenhelen

ok. intressant. Men hur ska jag få tag på grekisk ortodoxa kyrkan då?

Svar på tråden Dop i grekisk kyrka + svensk kyrka?