Västkusttjejen skrev 2007-06-18 23:24:04 följande:
Varför ge olja överhuvud taget?? Jag har aldrig hört talas om att man ska ge hunden olja? Hundar i det fria är inga växtätare och olja ingår inte i deras naturliga kost. Det är något som vi människor har kommit på ska vara nyttigt, men för en hund?! Som sagt är det jättebra om hunden är förstoppad och dylikt. Men pälsen håller sig vacker med rätt sorts foder, man ska inte behöva tillsätta ämnen om inte hunden lider av någon speciell brist. Varför ska vi människor hålla på och förmänskliga våra fyrbenta djur till något som inte ingår i dess naturliga livsstil? Vi klär dom i kläder, klipper och färgar deras pälsar i tuffa frisyrer, köper dem ett helt bohag... Det är sorgligt... En hund vill ju bara bli älskad, få föda och få utnyttja sina livliga små ben i skog och mark :) Jag blir alltid så upprörd av människor som har hunden som en assesoar eller tänker att hunden är en människa med mänskliga behov. Visst, olja i all ära är en mild variant, OM hunden behöver den är det ju bra, men varför i den allmänna kosten??
Varför inte???? Vissa oljor är bevisat bra för leder tex!! Vi märker ju inte att våra hundar har problem med lederna förrän hunden visar smärta, och då kan det ju kännas himla bra att man kanske har gett dom lite olja innan. Oljan kan inte på något sett skada hunden, visa kan kanske bli lite lösare i magen.
Sen kan du ju inte antyda att vi har våra hundar som assesoarer bara för att man ger dom extra tillskott i maten eller sätter ett täcke på hunden på vintern. Jag har 3 st hårt arbetande brukshundar som jag vill ska må så bra som möjligt och kan jag hjälpa dom med lite tillskott så gör jag det självklart.