• FH Mamma

Vilken Olja till hundar?

Vilken olja ska man ge dom i tex maten?

Matolja, solrosolja, linfrööolja (behöver hundar omega3?), olivolja?

motivera gärna varför

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-19 14:00:01:
    Om man gör mat själv från grunden vilken olja ska man då ge dom?

Är linfröolja ok? Innehåller omega3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-19 16:32:56:
    Om jag frågar så här finns det någon olja hundar INTE ska äta?

• Svar på tråden Vilken Olja till hundar?
  • bebis08

Har du ett tillräckligt bra foder ska du inte behöva tillsätta olja......
    Man ska inte mecka med oljor och vitaminer vid sidan av ett bra foder då det kan bli "obalans" mellan dem.

OM jag ska rekommendera en olja för hud och päls så är det Laxolja, dvs Omega-oljor. Och då ska det vara för hund, så det blir rätt sammansättnig mellan Omega3 & Omega6.

• bomman

Instämmer i att laxolja är kanon! Har två hundar varav den ena har lite exem på tassarna vintertid. Blev mycket bättre när vi började med laxolja!

Men ge den bara om hunden har bekymmer. Pigg och frisk hund med bra mat behöver inget extra!

• Rottis77

laxolja är ett bra alternativ, men det dyraste. Det billigare alternativet som är lika bra är kallpressad rapsolja.

• Saltlakrits

Vi hade Viacutan till vår hund.
    Det köpte vi hos veterinären.

Men hon hade problem med huden efter felbehandling hos annan vet.
    Jag vet inte om det rekommenderas till en övrigt frisk hund med bra foder.

Mamma till tre underbara barn!
  • Västkusttjejen

Jag använder mig utav kallpressad rapsolja vid enstaka fall då min vovve är hård i magen. Aldrig annars. Man ska inte behöva ge olja om man ger en fullgodig kost :)

• Rottis77
    Saltlakrits skrev 2007-06-18 21:45:02 följande:
    Vi hade Viacutan till vår hund.Det köpte vi hos veterinären.Men hon hade problem med huden efter felbehandling hos annan vet. Jag vet inte om det rekommenderas till en övrigt frisk hund med bra foder.
    viacutan är ett bra val till både sjuka och friska hundar, men dyrt. och det fungerar lika bra med tex kallpressad raps/linfröolja eller laxolja.
  • Saltlakrits
    Rottis77:
    Kommer tyvärr inte ihåg hur mycket det kostade då det är ett tag sen.
    Men har man en större hund blir det klart dyrt då det beräknas på kroppsvikten.
    Vår hund vägde ca 25 kg så en pumpflaska räcklte i evigheter
    Men finns det billigare alternativ så är det klart bra.
    Mamma till tre underbara barn!
  • Lokatt

om man av någon anledning behöver ge olja ibland så är tydligen solros olja det som hunden tar upp lättast av vegitabiliska oljor.

• DalaPetra

Här kör vi med lite Rapsolja varje dag. Har även gjort fdet på tidigare polishundar. Funkat bra.

• Majsan70

Vår hund får inte nån xtra tillsats och är jättefin i sin päls ändå. Fäller gör hon ändå eftersom hon är långhårig. Däremot har vi vetegroddsolja till vår ena katt (avelshona), vilket är bra för det mesta inkluderat att få igång löpen.

• Västkusttjejen

Varför ge olja överhuvud taget?? Jag har aldrig hört talas om att man ska ge hunden olja? Hundar i det fria är inga växtätare och olja ingår inte i deras naturliga kost. Det är något som vi människor har kommit på ska vara nyttigt, men för en hund?! Som sagt är det jättebra om hunden är förstoppad och dylikt. Men pälsen håller sig vacker med rätt sorts foder, man ska inte behöva tillsätta ämnen om inte hunden lider av någon speciell brist. Varför ska vi människor hålla på och förmänskliga våra fyrbenta djur till något som inte ingår i dess naturliga livsstil? Vi klär dom i kläder, klipper och färgar deras pälsar i tuffa frisyrer, köper dem ett helt bohag... Det är sorgligt... En hund vill ju bara bli älskad, få föda och få utnyttja sina livliga små ben i skog och mark :) Jag blir alltid så upprörd av människor som har hunden som en assesoar eller tänker att hunden är en människa med mänskliga behov. Visst, olja i all ära är en mild variant, OM hunden behöver den är det ju bra, men varför i den allmänna kosten??

• Snufserufs

Om hundar inte är växtätare - varför innehåller torrfodren då så mycket spannmål?
    Jo, för att det är billigt!
    Hunden är givetvis en köttätare men när dom vilda djuren fäller byte så äter dom först upp magsäcken med gräset som djuret har ätit och får på så sätt i sig det nyttiga i det.
    Inga stora mängder men det är ändå något som ingår i deras föda.
    När det står på torrfodren att det innehåller Omega3 så är det skrattretande då mängden är så försvinnande liten att det är löjligt.

• Rottis77
    Västkusttjejen skrev 2007-06-18 23:24:04 följande:
    Varför ge olja överhuvud taget?? Jag har aldrig hört talas om att man ska ge hunden olja? Hundar i det fria är inga växtätare och olja ingår inte i deras naturliga kost. Det är något som vi människor har kommit på ska vara nyttigt, men för en hund?! Som sagt är det jättebra om hunden är förstoppad och dylikt. Men pälsen håller sig vacker med rätt sorts foder, man ska inte behöva tillsätta ämnen om inte hunden lider av någon speciell brist. Varför ska vi människor hålla på och förmänskliga våra fyrbenta djur till något som inte ingår i dess naturliga livsstil? Vi klär dom i kläder, klipper och färgar deras pälsar i tuffa frisyrer, köper dem ett helt bohag... Det är sorgligt... En hund vill ju bara bli älskad, få föda och få utnyttja sina livliga små ben i skog och mark :) Jag blir alltid så upprörd av människor som har hunden som en assesoar eller tänker att hunden är en människa med mänskliga behov. Visst, olja i all ära är en mild variant, OM hunden behöver den är det ju bra, men varför i den allmänna kosten??
    Varför inte???? Vissa oljor är bevisat bra för leder tex!! Vi märker ju inte att våra hundar har problem med lederna förrän hunden visar smärta, och då kan det ju kännas himla bra att man kanske har gett dom lite olja innan. Oljan kan inte på något sett skada hunden, visa kan kanske bli lite lösare i magen.
    Sen kan du ju inte antyda att vi har våra hundar som assesoarer bara för att man ger dom extra tillskott i maten eller sätter ett täcke på hunden på vintern. Jag har 3 st hårt arbetande brukshundar som jag vill ska må så bra som möjligt och kan jag hjälpa dom med lite tillskott så gör jag det självklart.
  • asul

Alla har sin syn på hundar, dess mat och dess syfte. Fakta är att 80% av det protein hunden får i sig går åt till hud och päls. Så se till att ge rätt proteinkälla i fodret så kanske oljan inte behövs. Några exempel på upptagning av olika protein Ägg 100% Kyckling 98% Spannmål 54% Men naturligtvis måste man få med alla 10 aminosyror i rätt mängd. Det är ett pussel med foder! Lycka till! Själv litar jag mer på ett bra torrfoder!

• DalaPetra

Västkusttjejen: märks ju att du inte vet vad du pratar om med tanke på hur du uttrycker dig... att sedan veterinärer bara ser det som positivit att man ibland ger hunden laxolja eller annan olja det sätter du dig över då?

• mysmatte

Min my får dagligen olivolja till pälsen, är också bra för leder. hon får 4 msk olivolja i munnen. Hennes päls glänser..
    även om hunmaten innerhåller olja så är det knappast olivolja. vi köper ett ekologiskt märke som är lite dyrare då dom andra märkena inte höll sama status. nu är vi super nöjda!

Svar på tråden Vilken Olja till hundar?