• Rude Billy

För smal hund, vad bör jag göra?

Som jag skriver min hund är alldeles för smal. Vet inte vad han väger,kanske runt 20, men han är på tok för smal (siberian husky).
    Har sett det själv och fått det påpekat av bekanta och okända. Det går in jättemycket direkt efter bröstkorgen innan bakbenen börjar, hade han inte haft så pass mycket päls som han har skulle han inte sett klok ut!
    Man känner revben lite väl mycket också!
    Han har vart såhär sen jag köpte honom för 3 veckor sedan.
    Fick idag rådet att lägga lite olivolja på hans torrisar då det skulle hjälpa upp vikten, är det någon som testat det?
    Testade idag och han åt mycket bättre än innan men ändå inte tillräckligt!
    Han har fått 5 dl/ dag ända tills vi köpte honom men nu har jag ökat det då jag såg på baksidan av påsen (doggy) att hundar i hans storlken borde äte 7 - 10 dl....
    Någon som vet något bättre foder, allternativt en bra lösning för att han ska lägga på sig lite?
    Det här blev nog lite rörigt men jag hoppas ni förstår!

• Svar på tråden För smal hund, vad bör jag göra?
  • emmies

Hej!
    det bästa du kan göra är att köpa ett kvalitetfoder i djurbutiken med mer fett i.. det är dyrare än doggy men värt varenda kronaFlört be om hjälp utav kunnig personal och förklara situationen med din hund och att du vill att han skall gå upp i vikt. // emmie

better late than never....
  • Rude Billy

Hej!
    Tack för ditt svar!
    Ska åka till närmsta djuraffär så fort jag hittar någon som kan köra dit mig och kolla upp vad de har för foder!
    Men fram tills dess, är det här med olivolja en bra idé?

• Dito

Kolla om han har mask eller andra parasiter som tär på honom. Kanske är det idé att ge honom valpfoder?

• Dito

Ev blanda torrisarna md fet youghurt? Lycka till!

• Rude Billy

valpfoder.. ÄR det inte stor risk att han blir för fet då?
    Han är 5...

• Dito

Om du vill att hunden ska öka i vikt kan du ju ge valpfoder ett tag tills han nästan nått "matchvikt", sen är det bara att byta till ett vanligt vuxenfoder. Fast, du kan ju prova de andra tipsen innan om du är orolig att han ska bli för tjock.

• oBeroende

Hej,
    Jag ger min hund olivolja för pälsens skull. Det skadar inte en hund, men kan ju aldrig ersätta den näring/mängd den verkligen behöver. Funkar lite som för människor ? olivolja innehåller mycket nyttiga ämnen, vitaminer och mineraler. Och pälsen blir glansig. Men som tidigare inlägg, köp ett bra foder. Lättare att ge ett helfoder istället för att ge ett halvbra och en massa olika komplement. Lycka till!

• oBeroende

Och fölåt, glömde det i mitt inlägg, avmaska! Bör göras en gång varje år, eller om man ser att hunden blir onormalt mager eller får påverkad aptit. Låter som om det också kan ha med saken att göra. På apoteket finns det bra avmaskningspiller.

• yin yang

Har själv en husky och sedan vi skaffade han kompis äter han upp allt varje dag, två ggr om dagen som han ska.

• Rottis77

Om han inte är avmaska på många år hade det varit bra att göra nu. När min ena vovve inte ville äta och gick ner i vikt köpte jag rå vom (komage) i djuaffären och blandae i maten, det gjorde att han fick aptit + gick upp i vikt. Ett annat alternativ är att ta honom till veterinären för en allmän koll så att han inte är sjuk.

• Vilja00

Hur mycket rör han sig? Hur ser hans vardag ut? Var han vet. besiktigad när du fick honom? Var han UA i hull då? Vad gav uppf. / tidigare ägaren? Har han stått som ensam hund under matning tidigare eller alltid ihop med andra?

Jag skulle inte dra på ett högenergi foder förrens du vet varför han inte lägger på sig, endel hundar behöver nästan motsatsen till högenergifoder för att gå upp. + att det är inte helt ovanligt att högenergifoder ger klåda o stress när hunden inte har utlopp för den energi du stoppar in.

• yin yang

Sedan är det ju så att ju mer hunden aktiverar och rör på sig, ju mer äter den.

• Snufserufs

Något som brukar hjälpa en mager hund är färskfoder!
    Det finns flera att välja mellan - Bravo, Priima, Nordic, Klass mm.

• Rude Billy

På en dag går vi 4 promenader, den kortaste rundan tar ca 40 minuter, den längsta brukar ligga runt 2 timmar, allternativt att vi går en 1,5 och nästa prommis cyklar vi även (ca 25 min) efter att han fått kissa av sig!
    Han var inte särskilt väluppfostrad när han kom till oss. Så nu när vi lärt känna varandra har vi börjat träna lite vardagslydnad jag och han.
    Har senare tänkt att börja träna lydnad på allvar med honom!
    Annars älskar han att bara ligga på vardagsrummsgolvet och titta på alla.
    Ibland försöker han krypa upp i knät på en för å få lite kel..
    Han stod ensam i ca 2 år innan jag fick honom. Innan det hade han en tik som stod i hundgården brevid. Men hon dog när han var 3.
    Frågade om han hade problem med mat och tidigare ägaren sa att det hade han inte.
    Dum som jag är så bad jag ju dem inte att veterinärbesiktiga och jag vet inte när han blev avmaskad sist!

• Vilja00

Avmaskning o färskfoder skulle jag säga. Det är inte ovanligt med problem med hull på polarhundarna o färskfoder ger snabb o effektiv upptagning. Klass o Nordic har jag bra erfarenhet av övriga har jag inte provat o kan inte uttala mig om. Lycka till

Svar på tråden För smal hund, vad bör jag göra?