• Anonym (hur?)

Värdera och sälja hus?

Vill inte avslöja min identitet eftersom detta är lösryckta funderingar som vi inte vill ska spridas som rykten i vår lilla kommun.

Vi är dödströtta på husets alla renoveringsbehov och har tappat suget totalt. Frågan är:
    Kan man säja ett inte färdigrenoverat hus?
    Om man får hit en mäklare som värderar huset är man bunden till att vända sig till denne då om man vill gå vidare med försäljning?
    Om huset värderas under det som det finns lån på idag kan man sälja ändå? Ändras våra lån då om vi inte säljer?
    Känner att eftersom vi inte åstakommit så mycket de senaste åren så kanske inte värdet ökat något heller eller hur funkar det?

Hoppas innerligt att nån vet och kan ge oss svar!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Värdera och sälja hus?
  • korven72

Tjena!

Förslag ring till ett antal mäklarfirmor i trakten och fråga om dom tar betalt för att komma och göra en värdering. Många är gratis och man behöver inte skriva kontrakt med dem. Undersök samtidigt hur stor arvode de tar i % av försäljningen och vad som ingår (ex homestyling, fotograf, hemnet osv)

Därefter får ni något slags mellanvärde som ni kan jämföra med era banklån.

Vänd er till den mäklaren som ni kände störst förtroende för och diskutera igenom försäljning INNAN ni skriver på papper att ni vill anlita honom.

Personligen så tror jag att ett shysst kök och okej badrum höjer värdet radikalt på objektet. (spelar iofs också roll var man bor någonstans)

• Anonym (1982)

Hejsan

Ligger i ganska samma grop som er. Har ett gammal hus, som vi har börjat renovera för 3 år sen men ju mer vi gör desto mer problem kommer emot oss. Så nu har vi lagt huset till försäljning, i det skick som det är. Det sparar tid, och tiden är ovärderlig. Vi har funderat så, att om vi renoverar så måste vi ju sätta pengar i huset och inte får vi ut så mycket mer pengar på det ändå, det är bara tiden som flyger iväg.

Vi har annonserat ut vårt hus som "renoverings objekt". Det finns ju också dom som vill ha ett hus så att de kan göra om det till sitt eget hus. och ifall ni har renoverat så kanske inte köparen vill ha det så och då känns det ju inte så kul ifall ni lagt mycket tid på renoveringen. Men det beror ju också på var ni bor, ute på landet eller inne i stan. Vårt hus är ut på landet i en liten kommun och där är det inte så stor skillnad på prissättningen om vi renoverar det klart eller inte...

hoppas du får lite hjälp av att läsa mitt inlägg...

ha det bra...

• korven72

Angående om husets värde ökat så beror det helt på tillgång och efterfrågan. Där jag bor är det helt galet och min lägenhet såldes för flera hundra tusen mer än grannens...

• Anonym (hur?)

Anonym (1982):
    Vi är i samma sitts med andra ord. Landet och halvfärdigt hus Priserna här är väl inte så enorma och det är hyfsta svårsålt har vi fått för oss. Hur går det för er, hur är intresset?

Hur påverkar det att man har STOR tomt och ett stort uthus som förvisson har stort renoveringsbehov?
    Och att vi har ett ekonomiskt uppvärmingssytem (jordvärme) borde vara en fördel eller?

• Anonym (1982)

Vi bor ju i finland och här är priserna helt annorlunda än hos er. Men inte har intresset varit så stort men vi har då inte lagt vårt hus till försäljning via någon mäklare , vi har bara annonserat ut det i lokal tidningen.

Vi har också stor tomt, och vi ligger riktit centralt. Är granne med hälsovårdscentralen, banken och brandstationen.. och dom har nyligen grävt upp vår gårdsplan (som vi nyss hade fixat) och drgit fjärrvärme till vårt hus, men det är å ännu inte anslutet och vi tycker ju också att det borde vara en stoor fördel..

Dom som har ringt på vårt hus så vill ju ha ett renoveringsobjekt men det var ett äldre par och de vill kanske inte ha så stot hus som vårat är.

På landet vill man ju ha stor tomt så det borde ju vara en fördel också, likaså med jordvärmen.

hur stort är ert hus?

• Anonym (hur?)

Huset är 5 rum och kök samt stort hobbyrum/"pannrum" och ett badrum/toa och är på pappret 85 kvadrat ! Men ligger runt 140 kvadrat enl våra beräkningar, förstår inte reglerna för uträkning av boytan.
    Hur stort är erat?

Jag önskar er lycka till med försäljningen! Och fjärrvärme borde verkligen höja intresset och värdet kan man tycka!

• Anonym (1982)

vårat hus är 2-plans hus. 140 m2 boyta. 3 sovrum, vardagsrum, tv-rum, litet kontor, farstu, kök och två badrum/wc.

Reglerna för hur de räknar ut boytan är att det måste vara en viss takhöjd för att det skall räknas som bostadsyta. Vårt hus är ca 90 m2 där nere, vilket betyder att det är 50 m2 på övrevåningen.. Ganska stor skillnad.

Vad skall ni göra efter att ni sålt? Ska ni bygga nytt eller vad?

Jag önskar också er lycka till med försäljningen...

Svar på tråden Värdera och sälja hus?