• Tre älskade barn

    En fråga ang att köra fyrhjuling på område som ej är inhägnat!

    En familj i vårt bostadsområde har köpt en sån där liten fyrhjuling till sina pojkar, inte en sån eldriven utan en riktig. Dom ligger o kör den på en grönäng brevid vårt hus. Våra barn är rädda och VI är rädda för att det ska hända något allvarligt. Den går RIKTIGT fort och barnen kör som (ursäkta) DÅRAR! 

    Nu till frågan..

    Bör man anmäla? Man får ju inte lov att köra utanför inhägnat område med dessa maskiner.

    Hur hade ni gjort?

    Jag var ute o sa till dem för 4e gången nu vid 20.45.. då körde dom fortfarande och har gjort sen kl 10.00 i förmiddags.. HELA TIDEN!

    Vi är så rädda att något ska hända våra barn.


    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Svar på tråden En fråga ang att köra fyrhjuling på område som ej är inhägnat!
  • Tre älskade barn
    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Tre älskade barn

    NÅGON måste väl veta??? Förvånad


    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • mirakelmamma

    Jag skulle anmält dem. De ska inte köra i ett samhälle/bostadsområde med en sån, tycker inte jag. Det är ju bättre att polisen får reda ut det än att ni ska bli osams med dem. Vi har visserligen också en fyrhjuling till vår äldsta dotter men eftersom vi bor på landet så kör hon bara på vår mark. Vilket i princip är inhägnat område.

  • la dolce vita

    Anmäl, tycker jag! Blir vansinnig på dessa fordon och dess ägare som inte har en susning om var de får och inte får köra!!! Vi har en gård på landet med mark, och där hittade vi våra nya grannar som körde omkring och letade ridvägar... Skällde ut dem efter noter, hjälpte tydligen sådär eftersom jag ser spår efter dem ibland på vår mark ändå. De har ingen egen mark, varför köper man då en fyrhjuling för 100.000??

  • Wickedblue

    Då måste jag vara trög,trodde att nya regler medgav att man kör även utanför inhägnat område om fordonet är registrerat...?

  • la dolce vita

    OM fordonet är registrerat ja, vilket det oftast inte är... Är det registrerat får man köra på allmänna vägar, men aldrig i skog och mark.

  • Venusmannen

    För grannsämjans skull så hade jag väl tagit en dialog med ungarnas föräldrar först, och försökt nå en kompromiss.

    Och inhängnat område är INTE = Egen mark.
    Inhängnat område är en särskild inhängnad yta lämpad för ändamålet.

  • Tre älskade barn
    Venusmannen skrev 2007-06-19 15:33:12 följande:
    För grannsämjans skull så hade jag väl tagit en dialog med ungarnas föräldrar först, och försökt nå en kompromiss. Och inhängnat område är INTE = Egen mark.Inhängnat område är en särskild inhängnad yta lämpad för ändamålet.
    Det är nog ingen ide.. dom är lite så där att dom gör vad dom vill..och bryr sej inte så mycket mer.
    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Tre älskade barn
    Wickedblue skrev 2007-06-19 15:13:07 följande:
    Då måste jag vara trög,trodde att nya regler medgav att man kör även utanför inhägnat område om fordonet är registrerat...?
    la dolce vita skrev 2007-06-19 15:21:45 följande:
    OM fordonet är registrerat ja, vilket det oftast inte är... Är det registrerat får man köra på allmänna vägar, men aldrig i skog och mark.
    Fyrhjuling
    En så kallad fyrhjuling är ett motorfordon på fyra hjul som kan vara registrerad som antingen terrängskoter, traktor, motorcykel eller moped.

    "Fyrhjulingar" ska vara registrerade och ha en registreringsskylt. Undantaget är om fordonet uteslutande används inom inhägnat område. Vad det är för typ av fordon framgår av registreringsbeviset. Information om registreringsbesiktning kan fås av Svensk Maskinprovning eller Bilprovningen. Vägverket har tagit fram en broschyr som ger en överblick över vad som gäller för den som kör en "fyrhjuling".


    Fyrhjulingar, vad är en fyrhjuling?
    Det finns olika bestämmelser för körning på  väg eller i terräng med ett motordrivet fordon.


    Sammandrag av bestämmelser för terrängkörningMycket förenklat är all körning på barmark i terräng med motordrivna fordon förbjuden utom vid vad som kan kallas nyttotrafik i exempelvis jordbruk och skogsbruk.
    Det finns några allmänna undantag från förbudet mot terrängkörning på barmark.

    Det är tillåtet att köra om man: utför viss yrkesutövning, exempelvis läkare och veterinärer. hämtar fälld björn, älg, hjort eller vildsvin arbetar inom vilthägn i direkt samband med uppfödning av djur
    utför skötsel- och anläggningsarbete inom park-, idrotts- eller frilufsområden.

    Speciella regler gäller för fjällområden. Det finns också områden med särskilda regler och förbud som beslutats av kommun eller länsstyrelse.


    De viktigaste bestämmelserna om användande av fyrhjulingar finns i Terrängkörningslagen (1975:1313), Terrängkörningsförordningen (1978:594) och Trafikförordningen (1998:1276).


    Mer information om körning i terräng finns på Naturvårdsverkets webbplats under friluftsliv & allemansrätt.


    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • f1carbon

    Har den ingen regskylt får den endast köras på crossbana eller annat avsett område.

    Ej i skogen, gångvägar, gator,egen tomt.

    Har den regskylt ska föraren ha körkort
    och de får endast köras på vanlig väg (som man kör med en bil).

    Så nästan alla fyrhjulingar och minicrossar får inte köras.

  • Tre älskade barn
    f1carbon skrev 2007-06-19 20:26:04 följande:
    Har den ingen regskylt får den endast köras på crossbana eller annat avsett område.Ej i skogen, gångvägar, gator,egen tomt.Har den regskylt ska föraren ha körkortoch de får endast köras på vanlig väg (som man kör med en bil).Så nästan alla fyrhjulingar och minicrossar får inte köras.
    Sammandrag av bestämmelser för terrängkörningMycket förenklat är all körning på barmark i terräng med motordrivna fordon förbjuden utom vid vad som kan kallas nyttotrafik i exempelvis jordbruk och skogsbruk.
    Det finns några allmänna undantag från förbudet mot terrängkörning på barmark.

    Det är tillåtet att köra om man: utför viss yrkesutövning, exempelvis läkare och veterinärer. hämtar fälld björn, älg, hjort eller vildsvin arbetar inom vilthägn i direkt samband med uppfödning av djur
    utför skötsel- och anläggningsarbete inom park-, idrotts- eller frilufsområden
    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • freddess

    Varför ska man alltid anmäla. Varför kan man inte prata med varann idag. Kanske bättre effekt att tala med föräldrarna än barnen som säkert bara tycker du är en gnällig kärring. Prata med föräldrarna om att dina barn är rädda om något händer. Dom kanske kan sänka hastigheten eller fråga  om försäkringen verkligen gäller för deras barn om dom kör utanför inhägnat område. Sen om du tycker ljudet är är högt så kan dom väl köra under vissa tidpunkter som inte stör dig så mycket. Kompromissa och anmäl inte bara. 

  • MajaVira
    mariajansson skrev 2017-06-04 12:22:29 följande:
    Hej - jag undrar vad hände? Ringde du polisen? 
    Nandez skrev 2017-07-19 11:39:13 följande:
    Hur har det gått
    Tråden är tio år gammal och TS är avregistrerad, så chansen att ni får svar är extremt liten...

Svar på tråden En fråga ang att köra fyrhjuling på område som ej är inhägnat!