• optimisten

Den finaste stranden nära Palma /Mallorca,m,m?

Vad heter den finaste och grundaste stranden nära Palma på Mallorca? Ska åka iväg bara en weekend och vill då såklart bada och sola där det är som finast. Är det värt att ta bussen till Magaluff eller är det inte så fint där? Vad vågar man äta utan att riskera att bli magsjuk för det är det sista jag vill!!?
    Tips på en restaurang där de har fin och fräsch mat? Vad bör jag tänka på och hur mycket pengar ska man ha med sig på 4 dagar?

• Svar på tråden Den finaste stranden nära Palma /Mallorca,m,m?
  • Lilla Lillan

Alcudia har en helt underbar strand som är 1½ mil lång, långgrund och ljus härlig sand. Men Alcudia ligger 1 timmes busstur från Palma, fast jag tycker att om man bestämt sig för att ta en hel dag på stranden så är det ändå värt att åka. Det finns ju även massa små butiker i Alcudia och en hel del restauranger. Jag har varit 5 ggr till Mallorca och aldrig blivit magsjuk.

• mumlan1

15 minuter ifrån.
    world.maporama.com/idl/maporama/itinerary.aspx&jsEnabled=&ITI_END_country=ES&ITI_END_address=&ITI_END_zip=07150&ITI_END_state=&ITI_END_city=PALMA%20NOVA&ITI_END_cityCode=&ITI_END_type=address&ITI_END_name=Ankomst&ITI_START_address=&ITI_START_city=PALMA%20DE%20MALLORCA&ITI_START_cityCode=46068&ITI_START_zip=07001-07611&ITI_START_country=ES&ITI_START_state=07&ITI_START_name=Avresa&ITI_START_type=address

• optimisten

Hur mycket kostar det att åka dit med buss? Är det svårt att hitta bussarna och är det en jobbig väg att åka med slingervägar?Skönt att höra att du aldrig har blivit magsjuk där .

• Linny

En härlig liten hamnby är Puerto de Soller, ca en halvtimma från Palma. Myyyyyyyyysig bukt och några riktigt bra restauranger. Fanns en (med illgula parasoller, precis på stranden). Kommer inte ihåg namnet. Kom hem i lördags. Finns bilder på Puerto de Soller i mitt galleri. Där ser du stranden

• mumlan1

men palma Novas strand är inte så jättestor men vad jag kommer ihåg var den fin, fin strandpromenad till magaluf

• optimisten

mumlan1: Då kanske man ska ta Alcudia första dagen och Palma Nova andra dagen, åker nämligen på torsdagen och kommer fram runt 22-tiden till Palma och har fredagen och lördagen där och åker hem igen kl.08-tiden på söndagen. Hur skulle ni planera dagarna bäst. Vi är tre tjejer som är ute efter shopping, sol och bad och äta god mat

• Linny

I Puerto de Soller finns dock ingen shopping. Men god mat, strand, bad och avslappning

• optimisten

Linny: Det var fina bilder, hur varmt var det där nu...känns som en weekend är alldeles för lite men det var max så länge som min sambo ville att jag skulle vara hemifrån Nästa gång får jag väl åka dit längre med hela familjen men det lär dröja minst 3 år så de har blivit lite större.

• Linny

Det var drygt 30 varje dag. Var ändå skönt då det blåser lite (inte mycket). Gick att överleva på stranden utan att ligga i vattnet HELA tiden Men ändå väldigt varmt. Frös inte en enda gång när jag var där (och då menar jag även på nätter/kvällar när vi satt utomhus och åt middag). Frös gjorde jag när jag kom hem *brrrr*

• Lilla Lillan
    optimisten skrev 2007-06-18 22:09:12 följande:
    Hur mycket kostar det att åka dit med buss? Är det svårt att hitta bussarna och är det en jobbig väg att åka med slingervägar?Skönt att höra att du aldrig har blivit magsjuk där.
    Jag kollade på Vings hemsida och där står det att bussen kostar 85 kr per person tur och retur Palma - Alcudia. Busstation finns i Palma och de har nyligen byggt en fin bred motorväg mellan Palma och Alcudia så det är inga problem med slingriga vägar
  • optimisten

Lilla Lillan: Åh tack för att du tog reda på det, det låter ju perfekt får hoppas att de andra två orkar åka dit bara..:-/. Men man har ju hela dagen där om man åker iväg tidigt. Har de någon bra restaurang där i Alcudia nära stranden.

• Venusmannen

I Alcudia kan jag rekommendera Olas Steakhouse, och deras magnifika grillspett. Ligger 300 meter från stranden, mot hotellområdet Bellevue.

Fast ska ni bara vara där i princip 2 dagar, och shopping står som önskemål, så skulle jag nog avstå Alcudia och satsa på bara Palmabukten.

• luzorsus

Playa de Palma är ju en milslång finkornig sandstrand som var mysig, mycket stolar, många strand-barer........väldigt turistigt.taxi från Palam, typ 15 minuter tror jag.

Svar på tråden Den finaste stranden nära Palma /Mallorca,m,m?