• Mariamor

Hjälp, hjärtat slår konstigt!

Jag har en jobbig "graviditetskrämpa" som jag hoppas någon av er känner igen er i (eller egentligen inte )

Under min första graviditet hade jag precis likadant men jag tycker det är jobbigare nu.
    Till saken:

Om man har lågt blodtryck, känns det som om hjärtat slår EXTRAMT långsamt då ibland? Ofta under dagarna känns det som att hjärtat hoppar ett dubbelslag och sedan slår det jättetungt ca 10 sekunder. Jag kan inte sätta det i något speciellt samband med aktivitet, närsom bara.
    Idag sov jag middag och efter det var hjärtat "ur fas" ca en och en halv timme.

De tog blodtrycket på inskrivningen och det var ok, men då kändes det så också.

I första graviditeten kom det ofta på natten, jag kunde vakna av att bröstet slog tungt.

Jag tror inte det är pga stress eftersom jag upplever min levnadssituation väldigt positiv just nu. Men detta oroar mig.
    Finns det någon som känner igen sig i min beskrivning.

Vet barnmorskan något om detta eller ska jag fråga någon annan?
    Vad tror ni? Suuuupertacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp, hjärtat slår konstigt!
  • Maja8275

Hej

Läste någonstans att om man skulle ta ett ekg på alla människor skulle 90% ha extraslag. Men att de flesta inte ens vet om/känner av det.

Jag har liknande som du beskriver, märks särskillt nu när jag är gravid. Känns lite läskigt ibland men det är helt ofarligt. Man får ju mer blod när man är gravid och hjärtat får jobba mer med att pumpa runt det, det är därför man känner av det extra mkt under en graviditet.

Jag känner av det mer under vila än under aktivitet.

Är du orolig ska du såklart kolla upp det mer noggrant, men jag tror iaf att du kan vara lugn.

Lycka till med graviditeten.

Kram Maja

• vilmutt

jupp...samma här!! främst vid vila.det blev bättre när jag börkade med järntabletterna.obehagligt är det!

• vilmutt

haha "börkade" började ska det ju stå!!

• Mariamor

Tack för era svar! Jag känner mig lugnare nu. Har läst lite på sajter och det är visst helt normalt. Men visst lite olustigt är det ändå!

• AnniPanni

Det är normalt att hjärtat kan hoppa lite ur fas när man är gravid pga den ökade mängden blod o hormonerna då. MEN blir det jobbigt så be om ett EKG - så utesluter du att det är något annat.
    Jag har WPW - ett syndrom som gör att mitt hjärta slår extraslag o ibland kan det dunka på ordentligt. Innan jag opererade hjärtat kunde jag ha rusningar med 200 slag/minut. Det var riktigt obehagligt o vart en o en annan vända till akuten för att få hjärtat i normal takt igen. Detta är ett vanligt syndrom som många har av olika grader o de flesta vet inte om det. Det är medfött men utlöses ofta i puberten av hormoner, eller vid stress/graviditet.
    Nu under graviditeten har jag dubbelslag ofta, o en hjärtrytm som ibland är långsam, andra gånger dunkar hjärtat ordentligt. Det är ju inget farligt men visste jag inte det skulle jag klart bli orolig!

• Gretha

Har samma problem, min bm sa att det kan bero på att utrymmet för alla organ blivit mindre och att det då lättare trycker på stora kroppspulsådern som då måste pumpa hårdare för att få blodet att gå runt. Mitt känns mest då jag ligger på rygg, så jag försöker sova på sidan men då kickar lill*n som tokig!!

• Shinna

har oxå jätteproblem med extraslag och att hjärtat slår långsamt....fick mina problem i vecka 13 i min graviditet och är nu i vecka 27 snart och det har verkligen inte blivit bättre...snarare sämre....får mer och mer extraslag för varje dag som går..suck...fortsätter det så här efter min grav så kommer jag börja medicinera helt klart....kram

• Shinna

En sak är säker...jobbigt är det och man hoppas ju bara att det ska försvinna efter graviditeten eftersom att det uppstått just då och man inte haft problemen tidigare...jaja..inget kul iallafall...

Svar på tråden Hjälp, hjärtat slår konstigt!