• lillan1975

min katt tappar sååå mycket hår?

Min katt går inte att kela med längre han tappar så mycket hår och det e ju inte vinterpälsen?

Jag ger honom vanlig torrfofer ifrån ica, typ whiskas, burkmat äta han inte längrekan ha va sjuk?

Sk a gå till vetrinären men tänkte ni kanske visste.

• Svar på tråden min katt tappar sååå mycket hår?
  • Cheera

Råa ägg, det är bra för pälsen. Kanske skulle han behöva en dusch och en riktig genomkammning för att få ur allt ur pälsen? När mina hårade som värst så stoppade jag dom i duschen...vart lite bättre. Men råa ägg iaf. 1ägg/veckan eller så kanske. Jag gav lite då och då när jag tyckte att det behövdes elle rvad jag ska säga....

• Cheera

Sedan så innehåller nog inte icas torrfoder alla de vitaminer och mineraler som han behöver, kanske du måste komplettera med något tillskott. Kolla på zoo om vad dom har.

• bubele

Mina katter fäller oerhört mycket varje vår, även om man kammar dem varje dag är man helt luden och får klädborsta allting. Det är normalt för dem, har du haft din katt flera år så att du vet att detta inte är normalt?

• Juli07

Ge katten ett riktigt köttbaserat foder från en zooaffär.
    Katter är strikta köttätare och torrfoder från affärer som Ica osv innehåller inte tillräckligt med kött för att katten ska må bra av det. De innehåller mest spannmål och det är därför dom är så billiga...
    Det första som visar att katten får fel näring, dvs fel foder är att pälsen blir dålig.
    Så mitt tips till dig är ; Byt foder!

• Västkusttjejen

Urs, ge din misse bra foder!!! Icas foder innehåller väääldigt mycket spannmål... även kallad hästfoder =( En katt och und ska äta kött, bra proteiner och sånt får du i Zoos foder, tex Royal canin, Hills, Eukanuba osv... Tänk dig själv att leva på knäckebröd, du tappar nog ganska fort form, färg och lyster. Ge han lite äggula som sagt, det är bra för pälsen :) karda han ofta så han får igång blodcirkulationen :) Har själv en Birma med stooor pälsmängd. Jag ger henne Royal canin skin and hair och kardar henne minst en gång i veckan :) glansig silkig päls utan tovor :) Ibland får hon lite tonfisk eller annat gott osså ;)

• Cheera

Nu kostar ju foder på zoo något mer än icas och man sträcker sig nog efter vad plånboken räcker till.
    Mjau ska vara ett bra foder, innehåller mindre "rester" och så. Det är många år sedan som jag höll på med den sortens kattmat men jag jämförde alltid innehållsförteckning och sådant men det kan ju ha kommit nån bättre mat nu.
    Så lite biprodukter som möjligt ska maten innehålla.

Håller med juli07 men vet också hur dyr den maten är.
    (Sedan kanske inte alla har en katt som jag hade som inte höll sig till sina 2dec/dag, åt up allt på en och samma gång och gick sedan och skrek resten av tiden till nästa mål).

• Västkusttjejen

Men varför skaffa en liten individ om man inte tar sig råd att sköta den på rätt sätt??? Nä fy nu blev jag arg. Du köper god nyttig mat till dig själv men kan inte lägga några extra på ditt djur!? Då ska du inte ha djur heller. Katten bad inte att få komma till dig, du vill eha den. Då får man också ta ansvar för den. Nu pratar jag generellt till alla som anser att zoomat är för dyr. Det är ju för fasen en individ! En katt/hund osv ska ju också få bra vård, försökring, nyttig föda och ett dugligt liv. Sååå himla dyr är inte zoos mat, dessutom är den mycket nyttigare och katten lär sig så småningom att de kan äta mindre och ändå få i sig mer vitaminer och mineraler.

• Cheera

västkust...är det mitt inlägg du menar?
    Jag gav mina katter foder från royal canin och det andra märket som jag aldrig kommer ihåg vad det heter....därav att jag vet vad det kostar!
    Men visst....jag bodde då två mil från närmaste zoo/vet. så då vart det mjau från ica då den innehåller minst biprodukter emellanåt (ca 4ggr på 5år) då jag inte heller hade körkort. Likväl som jag själv fick äta korv ibland...

Kan tillägga att jag gav dom den maten fast jag bodde ensam, läste på gymnasiet och var 17 år!

• Västkusttjejen

Jag vänder mig till dem som anser att de vill ha djur men som vägrar köpa bra mat pga priset. Det skär i hela mig att folk skaffar på sig djur om de inte har råd att föda dem med hälsosam mat, kärlek och dugligt liv. De som skaffar hund men som jobbar 8-9tim om dagen o lämnar de ensamma hemma, de som skaffar katt och släpper dom fria efter en sommar säsong pga tidsbrist och dylikt, eller de som anser sig inte ha råd med nyttig mat till deras djur, då bör man vänta med att skaffa djur tills man har råd att sköta dem på rätt sätt. Javisst alla kan vi slarva med maten likaså med våra djur, men det får ju inte bli en vana. Vi bär ju ansvaret det lilla livet och att de ska vara hälsosamma och friska. Bra föda är a och o. Jag ger ju mina tonfisk nån gång ibland, det är verkligen inget nyttigt, men de älskar det och får det som godis ibland. Men basfödan är dock nyttig zoomat.

Svar på tråden min katt tappar sååå mycket hår?