• morvern

Ont i handleder under graviditet o efter?

När jag var gravid i 8e månaden fick jag ont i handlederna, trodde det berodde på vätska/hormoner, men nu 6 månader efter förlossning har jag fortfarande ont!
    Tycker dock det blev lite bättre nu när jag inte ammar så ofta längre.

Mest ont gör det när jag rör händerna i sidled, då kan handleden låsa sig o jag måste skaka hela armen för att det ska släppa. Och ont gör det!

Någon som haft liknande problem? Vad beror det på? Förvinner det av sig självt?

• Svar på tråden Ont i handleder under graviditet o efter?
  • gravida06

Hejsan! jag har haft jätte problem med mina handleder, dock inna  grav okså, specielt eftesom jag rider(tunga o starka hästar)

Men hade okså kroteskt ont under grav o efter ett tag, tror kanske okså att de e hormoner elr nått sånt..

nu skrev jag iof bara massa skit.. men hjälper till o puffa på..

litet tips. om du har jätte opnt, när du tex lyfter lillen så köp sånna där tantskydd vet inte va dom heter men de hade jag när jag red, som stabiliserar upp handlederna va jätte skönt!

• Teskedsmamman

Japp, karpaltunnelsyndrom heter det.... jag hade små problem under graviditeterna men jätteproblem emellan.

Mellan graviditet 2 och 3 opererade jag händerna och nu har jag inga som helst problem längre!

Sök hjälp på vårdcentralen.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 36
  • Flaxa1

Hm.... fast jag tycker inte att det låter som karpaltunnelsyndrom? Jag hade det när jag var gravid och det som händer är att händerna somnar eftersom det är en nerv i handleden som kommer i kläm. Jag har inte hört talas om att man skulle kunna få ont och de andra symtomen som TS beskriver. Men jag håller med Teskedsmamman att du bör gå till Vårdcentralen.

• Teskedsmamman
    Flaxa1 skrev 2007-06-19 00:09:58 följande:
    Hm.... fast jag tycker inte att det låter som karpaltunnelsyndrom? Jag hade det när jag var gravid och det som händer är att händerna somnar eftersom det är en nerv i handleden som kommer i kläm. Jag har inte hört talas om att man skulle kunna få ont och de andra symtomen som TS beskriver. Men jag håller med Teskedsmamman att du bör gå till Vårdcentralen.
    Inte helt rätt, normala symtomen är domningar... Efter förlossningen fick jag låsningar och det kändes som elektriska stötar i händerna.... Så det kan visst vara CTS...
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 36
  • morvern

Tackar för svar hörni och ja, jag ska kolla upp det. det blir bara aldrig av....

• Robella

Det är mycket riktigt karpaltunnelsyndrom! Jag var själv hos barnmorskan igår! Jag berätta att jag har jätte ont i handlederna då och då och att jag då knappt kan använda händerna för jag har så ont så fort jag rör handleden. Hon sa genast att det var pga detta och hon sa just att man bruka domna i fingrar och så men DET sa jag att jag inte har känt av någon gång hittills och hon sa att om det blir värre så kommer jag börjar få domningar osv och DÅ kan man bli tvungen att göra något åt det, men så länga jag bara hade ont var det bara att försöka hålla handlederna så raka som möjligt och inte böja dom. Särskilt om nätterna.

• Gravid2022

Hej!
    När jag var gravid ca v 20 fick jag både ulnaris kompartment och kompartmentsyndrom med domningar och svår smärta. Detta var  övergående för mig. Sedan ca v 30 fick jag exakt likadana besvär som morvern beskriver ovan!!! jag har diskuterat besvären med både bm (som aldrig hört talas om denna typen av besvär innan) och med arbetsterapeut som tjatat vidare om karpaltunnelsyndrom vilket jag vet att det inte är... Nu äntligen hittade jag en beskrivning på mina smärtor och tillhörande diagnos: De Quervains syndrom.
    Nu ska jag återkoppla till arbetsterapeuten för att se om jag behöver andra handledsskenor och be bm skriva remiss till handkirurgen för det verkar dessvärre vara dålig utläkning när man endast avlastar med skenor. Hoppas detta hjälpte någon! 

Svar på tråden Ont i handleder under graviditet o efter?