• Anonym (ont)

hemorojder

jag har fått ont både utanför och innanför analen.
    Utanför går där ett blodkärl som har blivit större och ömmar när man trycker på det och sedan inemot analen så känns det som där är sår o sprickor och kliar. Nu gör det jätteont och har svårt för att sitta. Har hemorojder 2 st ca sen förra graviditeten men har inte märkt av dem

Vad gör jag nu, ska man kyla eller??
    Har analsalva ifrån apoteket men tycker inte det hjälper, någon som har ett snabbt råd , snälla...

• Svar på tråden hemorojder
  • Anonym

Operation. Min sambo har hemorrojder, och han var först på vårdcentralen, så de skickade remiss till en hudklinik där de ska söva honom snabbt, och ta bort dom.

• Anonym (ont)

känns dock lite onödigt med operation, jag har ju änsålänge bara 2 st som jag inte märker av och nu är det ett blokärl som står o pumpar utanför och sprickningar i analen. Måste finnas nåt annat man gör i förväg eller??

Min syster blev opererad och det var ingen lätt operation så de gör inte det så jättegärna, då ska man ha mycket o återkommande besvär av dem och det har ju inte jag annars. Det är mest det att det känns som man sprängs liksom, det är på väg att utvecklas. Kan man inte ta salva eller kyla eller nåt annat.

Ingen annan som har nåt råd???

• Anonym (haroxå)

Håll anal öppningen ren och torrt. Skaffa barnpuder och sätt mellan skinkorna (skojar inte) så att det håller sig torrt. hemorrojd salva borde hjälpa. Fortsätt med det.

• Anonym (ont)

bra tips, för det känns ibland som det är våt där, ahhh super tack så jättemycket ska jag göra( barnpuder)

• Anonym

När jag jobbade på akuten fick vi in en kille m akuta besvär av hemorrojder. Han fick lokalbedövn och läkaren skar bort dem, klart på 15 min. Kan tillägga att han hade mkt, så det behöver inte vara svårt att ta bort. Inotyol-salva kan hjälpa oxå.

• candyheart

har också hört att det är ett lätt ingrepp.... men det kanske beror på var de sitter..

• Anonym (haroxå)
    Anonym (ont) skrev 2007-06-19 08:42:38 följande:
    bra tips, för det känns ibland som det är våt där, ahhh super tack så jättemycket ska jag göra( barnpuder)
    Så lite så.
    Anonym skrev 2007-06-19 08:42:47 följande:
    När jag jobbade på akuten fick vi in en kille m akuta besvär av hemorrojder. Han fick lokalbedövn och läkaren skar bort dem, klart på 15 min. Kan tillägga att han hade mkt, så det behöver inte vara svårt att ta bort. Inotyol-salva kan hjälpa oxå.
    Vad var det för akuta besvär han hade då? 
  • Anonym

Hans hemorrojder hade "växt till sig", hans analöppning var alldeles full av klasar så han kunde inte ens sitta på en stol. Det hade förvärrats av att han blivit kall om rumpan.

• Anonym (haroxå)
    Anonym skrev 2007-06-19 19:10:58 följande:
    Hans hemorrojder hade "växt till sig", hans analöppning var alldeles full av klasar så han kunde inte ens sitta på en stol. Det hade förvärrats av att han blivit kall om rumpan.
    Nej men usch vad hemskt det låter.  Så tror du att det blev bättre för honom? Tog de bort alla hemorrojder?
  • Anonym

Ja, det blev bra nästan omg! Han skulle till fjällena o åka skidor samma dag... Lite öm o så, men mkt bättre. Ja, kirurgen skar upp dem o tömde dessa på var. Det är inte så hemskt m ingreppet som det låter!!

Svar på tråden hemorojder