• AnDan

Min labrador tappar otroliga mängder hår!!?

Hej!

Min Labrador tappar sådana otroliga mängder hår varje dag, så jag var
    tvungen att köpa mig en robotdammsugare för att hinna med!
    Är det någon som vet vad jag kan göra för att slippa dessa enorma
    mängder av tappat hår från honom.

Det är en gul labrador hane på fem år!!
    Snälla hjälp en kille som drunknar i hundhår!!!

• Svar på tråden Min labrador tappar otroliga mängder hår!!?
  • Snufserufs

Hej!
    Vad ger du för mat?

• AnDan

Han får Nutro choise rice and chicken för känslig mage. Mot hans känsliga mage är det bra!

• Uncia

han har inte fällt så mycket förr alltså? tänkte om det var den årliga fällningen.

inga andra symtom? prata med din uppfödare, hon kanske har tips och iddeér som är van vid rasen och kanske varit med om det själv.

• Lizard19

Ja tänkte oxå om det är årlig fällning. Min sankt bernhard tik tappar så mycket hår här hemma så vi får dammsuga varje dag nu. Hon tappar mer än förra året men asså de syns att det är vinter pälsen som åker av....

Men om det inte är naturliga så ring till din vet !

Winners are simply willing to do what losers won´t
  • olympia71

har ökat kopiöst här oxå, vår labbe är dryga 3 år.
    han äter Hill's lammvariant tror jag det är.

*hjälper till att puffa för att se om fler har tips*

• enlitenbitkaka

Vår labbehane fäller ur rejält två ggr per år....då lämnar han i stort sett en stor hårhög efter sig varenda gång han ligger ner. Anars fäller han ju också men inte lika mycket. Sen jag började ge vetegroddsolja har det övriga fällandet också blivit mindre...

.?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • AnDan

Vetegroddsolja, jag kanske skall prova det! Min fäller året om, det handlar om mycket eller ännu mer t ex när vintepälsen skall av! Jag kanske också borde fråga uppfödaren ifall hon känner till någonting som är bra för hans päls!?

• enlitenbitkaka
    AnDan skrev 2007-06-19 11:56:04 följande:
    Vetegroddsolja, jag kanske skall prova det! Min fäller året om, det handlar om mycket eller ännu mer t ex när vintepälsen skall av! Jag kanske också borde fråga uppfödaren ifall hon känner till någonting som är bra för hans päls!?
    Ja du kan ju prova iaf....jag fick det tipset av vår veterinär
  • veronicaermanbriks
    enlitenbitkaka skrev 2007-06-19 10:19:18 följande:
    Vår labbehane fäller ur rejält två ggr per år....då lämnar han i stort sett en stor hårhög efter sig varenda gång han ligger ner. Anars fäller han ju också men inte lika mycket. Sen jag började ge vetegroddsolja har det övriga fällandet också blivit mindre...
    Precis, det ligger en matta eftre hunden då den reser sig
    1+1 är 3..eller???
  • minasöner

Våran sankt Bernhardstik häller MASSOR nu, det är väl vinterpälsen som ska bort... hela gräsmattan ser ut att vara täckt av snö. Och inne så blir det dammsugning flera ggr om dagen.

(¯`°?.¸ ღ♥ William ♥ღ ¸.?°´¯)
  • enlitenbitkaka
    veronicaermanbriks skrev 2007-06-19 11:57:36 följande:
    Precis, det ligger en matta eftre hunden då den reser sig
    Ja vi fick ha dammsugaren framme dygnet runt i ett par månader tidigt i våras
  • veronicaermanbriks
    enlitenbitkaka skrev 2007-06-19 12:01:37 följande:
    Ja vi fick ha dammsugaren framme dygnet runt i ett par månader tidigt i våras
    Jag vet precis vad du menar!!! Morgon, eftermiddag och kväll gick min dammsugare. Behöver jag tillägga att den en dag dog??!! Hahaha
    1+1 är 3..eller???
  • Cilla R

Vetegroddsolja, kan man köpa det i vanlig livsmedelsbutik eller är i djuraffären man ska leta?

Mamma till Néa och Ophelia!
  • Cilla R

*puffar för tråden*

Mamma till Néa och Ophelia!
  • Vilja00

Köp en ryktsten i hästsportaffären, den funkar kalas på labbe päls. Då kan du lägga av majoriteten utanför hemmet istället för inne :)
    Pga av den snabba värmen o solens återkomst så fäller många hundar ett extra varv nu. Min svarta som redan fällt sin vinterpäls o satt ny , tar nu ett nytt varv med underullen... dammsugaren är min nya bästa vän LOL

• lionez

´Hej
    Nytt foder o kanske en äggula i maten??

• olympia71

vet inte säkert hur det är med din jycke ts men för oss handlar det INTE om någon vinterfällning. det här har hållt på i ungefär ett år nu...
    det är nog bäst att kolla med vet. trots allt...så han inte går med någon sjukdom.

apropå städning av hundhår så kan jag rekommendera mieles dammsugare med partikelfilter. trots att vår labbis fäller nå't överj*vligt så räckte det med att skaffa hundvakt åt honom, dammsuga och torka golv och vädra några timmar så gick det att ha hundallergiker på besök. allergikern som är så himla känslig kände ingenting!!!

• Rosali

jag använder en schäferkarda till mina korthåriga, funkar på alla pälsar, den tar bort allt det lösa. den kostar runt 40 kr. prova, den är super

• Rottis77

Jag hade inte bytat foder om han nu är känslig i magen och detta fodert fungerar utan hade testat någon olja, det finns ju kallpresad raps/linfrö olja, lax olja, vetegroddsolja, viacutan mfl att prova i första hand. Jag ger själv kallpressad rapsolja till min ena vovve som är känslig i magen och äter Hill´s I/D (började fälla mer när jag gick över till Hill´s) och han fäller betydligt mycket mindre nu än innan oljan, han är en Bullmastiff med kort päls.

• Cristalle

Jag har en gul labrador hane på 4,5 år.. han fäller också fruktansvärt mkt päls.. flera ggr om året.. men detta året tror jag nog har varit allra värst.. hår överallt.. i varenda vrå.. frågar mig själv varje dag om det någonsin kommer bli hårfritt hemma hos mig..

Svar på tråden Min labrador tappar otroliga mängder hår!!?