• Crista

Epilering av bikinilinjen - en god idé?

Är det någon som har gjort epilering av bikinilinjen? (Jag tror det innebär att man tar bort hårsäckarna permanent, och det görs på salong.) Är det att rekommendera? Inget annat sätt funkar för mig. Får röda prickar både av kräm och rakning. Har aldrig provat att vaxa dock. Det kanske är ett bra sätt att undvika röda prickar, eller vad säger ni som vet?

• Svar på tråden Epilering av bikinilinjen - en god idé?
  • Plupp01

Vaxning ger röda prickar det också med de försvinner. Dessutom är det ganska smärtsamt om jag får säga så...

Fördelen med vaxning jämfört med rakning är att håret håller sig borta längre. Du ska inte sola den närmaste dagen efter att du vaxat men sen när rodnad och prickar är borta (kan ta några dagar om huden inte är van) så slipper du tänka på det i veckor. Man kan sen hålla efter med pincett eftersom alla hårstrån inte kommer upp samtidigt.

Lycka till! 

• Crista

Tack för svaret! Kanske ska jag prova det. Är det något man gör själv, eller bör det göras på salong?

• Ellah

Jag vaxar, och det fungerar jättebra! Inga röda prickar, inget kliande när det växer ut osv. Går snabbt och relativt smärtfritt, det går ju fort när någon annan drar det. Man kan ju göra det själv med, men oftast velar man lite på draget så det känns mer, samt så kommer man ej åt så bra själv heller.

Funderar själv på att ta och laserbehandla bort hårväxten permanent men tills dess vaxar jag.

• Plupp01

Ellah: De flesta blir ju röda och prickiga efter en vaxning, men rodnaden går oftast över snabbt. Man drar ju trots allt ut hårstråna med roten. Bikinilinjen är dessutom jättekänslig pga. den tunna huden. 

Smärtan är inte skön men heller inte outhärdlig. Man blir mindre känslig med tiden och håren lossnar lättare också. Testa, men gör det på salong!

• Ellah

Jag blir faktiskt varken prickig eller röd efter en vaxning och jag vaxar hela kittet. Å andra sidan har jag vaxat mig i åratals så jag kanske är "immun" numera.

• Babylovee

Brazilian vaxining är bra !!

♥ Child fits mother so hold your baby tight ♥
  • Trynträ

Vaxning är ju rena tortyren. Jag föredrar att använda min Silk-épil som inte tar bort så jättemycket åt gången. Jag testade att vaxa hemma en gång och aldrig mer säger jag bara. Trodde jag skulle dö. Som att dra bort ett jätteplåster fast tusen ggr värre.

• Ellah

Gör man det själv, ovan och långsamt så gör det ont. På salong gör de detta snabbt och smidigt och det gör faktiskt inte ont. Jag vaxar som sagt allt och kan helt ärligt säga att det gör inte ett dugg ont, visst känns det men det är inte farligt. Snarare håller jag på att dö av smärta om jag närmar en epilator till mina smalben.

• Plupp01

Trynträ: AAAAA Silk-épil är ju världens hemskaste tortyrredskap. Man känner när den drar upp varje hårstrå!!! Äger en själv men använder den aldrig. Att vaxa är mycket behagligare speciellt om man gör det på salong.

• Trynträ

Hehe. Jag tycker precis tvärtom. Har iofs inte vaxat mig å salong. Tyckte mest det blev kladdigt och kletigt när man vaxade själv. Samt att det gjorde ohyggligt ont. Däremot kör jag ju inte nån brasiliansk silk-épil variant för det skulle jag aldrig fixa. Å andra sidan hade jag inte fixat att vaxa där heller. Bikinilinjen däremot funkar bra med Silk-épil tycker jag. Särskilt om man inte väntar för länge mellan varven.

Jag känner knappt nåt när jag använder Silk-épilen på benen.

Plupp01 skrev 2007-06-19 17:50:29 följande:
    Trynträ: AAAAA Silk-épil är ju världens hemskaste tortyrredskap. Man känner när den drar upp varje hårstrå!!! Äger en själv men använder den aldrig. Att vaxa är mycket behagligare speciellt om man gör det på salong.
  • KNALLAN

Har tagit bort allt hår på benen med laser och har du bara en bikinilinje att ta bort så rekomenderar jag varmt det.
    Underbart att slippa raka mer, klåda, prickar, stubb och allt jobb (som det var med hela ben). Kostar en del men jag tyckte helt klart det var värt det!

• Crista

Okej vad bra! Då kanske jag ska prova! Är laser detsamma som epilering? Hur lång tid tar en bikinilinje att göra, tror du?

• KNALLAN

Eftersom du ska vara så vit som möjligt är det bäst att börja tidigt på hösten och sen köra hela vintern. Har gjort mina ben 15-16 gånger men det är ju en stor yta. Tippar på du skulle behöva 4-6ggr. Man "bränner" med 6-8 veckors mellanrum, så det kan ta en vinter....så, till nästa sommar. Men för varje gång blir det färre och färre hår.
    Lycka till!

• Perry the Platypus
    KNALLAN skrev 2007-06-21 13:45:34 följande:
    Eftersom du ska vara så vit som möjligt är det bäst att börja tidigt på hösten och sen köra hela vintern. Har gjort mina ben 15-16 gånger men det är ju en stor yta. Tippar på du skulle behöva 4-6ggr. Man "bränner" med 6-8 veckors mellanrum, så det kan ta en vinter....så, till nästa sommar. Men för varje gång blir det färre och färre hår.Lycka till!
    Ehh.... varför måste man vara så vit som möjligt??
  • KNALLAN

Cisselina:

För att ljuset söker upp den mörka pigmenten i håret. Man är renrakad under behandlingen och då leder dom avskurna håren ljuset ner i hårsäcken och förstör det. Är du brun får du inte maximal effekt plus att du kan få pigmentfläckar.

• Perry the Platypus

Oj... vad häftigt!! Hade ingen aning om att det är en så avancerad behandling.

Brukar själv pincetta, men har inte så mycket hår att bråka om...

• KNALLAN

Cisselina:

LYCK-OST!
    Om jag skulle pincetta mina innan jag tog bort mina skulle det vara ett heltidsjobb utan ände.

Svar på tråden Epilering av bikinilinjen - en god idé?