• Marrah

Min 2,5-åring vill plötsligt ha napp!

Min dotter på 2,5 år har plötsligt fått för sig att hon vill ha napp! Hon slutade med napp runt ettårsdagen och har inte haft någon napp sen dess och inte frågat efter någon heller...
    Hon har ganska nyligen bytt förskola och ser att andra barn har napp på vilan och vill också ha. Hon har också börjat ta nappar från andra barn och stoppa i munnen när hon kommer åt. På förskolan säger hon att hon får ha napp hemma och till oss säger hon att hon får ha napp på förskolan. En av personalen undrade lite försiktigt om hon kanske inte skulle få en napp till vilan, för att komma till ro lättare (hon har just nu svårt att varva ner för att sova, både hemma och på förskolan).
    Vi tycker att det känns helt onödigt att börja med napp igen nu när hon är 2,5 år och det talade jag om, dom får fortsätta ligga bredvid henne eller ha henne i famnen som vi gör här hemma...
    Är det någon mer som haft det så här? Är det något som hör till åldern, och vad kan man göra?

Mamma till Sanna och Elias
  • Svar på tråden Min 2,5-åring vill plötsligt ha napp!
  • flippertjejen

Jag vet en annan tjej som aldrig hade haft napp men som plötsligt ville ha napp när hon började på dagis och såg de andra med napp. De föräldrarna gav med sig och köpte nappar till henne.

Personligen så skulle jag verkligen dra mig för att börja med napp igen eftersom hon har varit nappfri så länge. Har hon något annat som hon kan slå sig till ro med? Snuttefilt, favoritgosedjur?

Vår son la av med napp en gång när han var förkyld så vi fick det oförskämt lätt att sluta. Men jag hade planer på att pensla på en dutt med stopp-och-väx (du vet sånt som man har på naglarna för att inte bita på dem) på nappen så att den skulle smaka illa. Men stackarn kanske hade fått men för livet då?

• Suneboll

Jag hade nog oxå passat mig för att börja med napp när hon inte haft det innan, är ju inte bra för tänderna

• Noklen

Det låter rätt onödigt att börja med napp igen nu. Hon är ju i den åldern där barn oftast slutar med napp och börjar hon nu så lär hon kunna ha den länge till. Eftersom hon nyss bytt förskola så kanske intresset för nappar beror på det. Det kommer snart bli sommarlov och det hinner säkert gå över under sommaren.

♥Moa 051020♥
Svar på tråden Min 2,5-åring vill plötsligt ha napp!