• smurfliten

Ang sjukskrivning till FK - blankett

Hej!

Sitter nu och läser att man ska skicka in läkarintyg + en blankett till FK när man blivit sjukskriven. Jag har ju redan skickat in mitt läkarintyg men inte fått någon blankett att skriva under? Behöver jag kontakta FK eller kommer dom skicka ut? Dom måste väl ändå spara mitt läkarintyg för jag har ju bara kopian kvar..

Sen undrar jag en sak till.. Jag är sjukskriven tom 5/7 men fick ingen ny läkartid förrän den 11/7.. Jag frågade BM om det inte skulle bli problem då och hon sa att det enda som kan strula till det är att pengarna från FK dröjer.. Jag orkar verkligen inte med några problem nu eftersom jag inte har någon energi och sitta och bråka med FK är ju inget man längtar efter direkt.. Är det någon som gjort så eller har ni fått tid som överlappat varandra?

Hoppas någon kan svara på frågorna!! Ha en bra dag!

♥ Spöket Emma 050623 ♥ Två små myror BF 1/10 ♥
  • Svar på tråden Ang sjukskrivning till FK - blankett
  • Angelika78

Hej!

Mitt råd är att ring och prata med FK och hör med de. Så får du säkert direkta svar på vad som sker.

• Emil06

Jag kollade runt lite på fk hemsida, för jag kommer själv bli sjukskriven snart pga en operation, å ville ha lite svar oxå Hitta under Blanketter en Sjukanmälan via självbetjäning, där jag anmälde mig å där de sen stod att blanket kommer skickas hem inom en vecka, antar det e den de menar....hoppas!

• Susanne1981

Jag fick svaret att efter att de två veckorna passerat, då arbetsgivaren betalar sjuklön, så anmäler de till FK att man är sjuk. Därefter skickar FK ut blanketten, vilket tar ca 1 vecka. GFör mig kom den efter ca 5 dagar. Och då fyller man i den och skickar ihop med läkarintyget. Om jag var du skulle jag skicka in en kopia av din kopia och skriva att orginalet har skickats in tidgare.

Hur det funkar att du inte har någon läkartid vid tiden då din sjukskrivning går ut vet jag inte. Om jag har förstått rätt så får de väl inte bakdatera läkarintyget. När jag fick förlängt ringde jag bm och hon la in en lapp till läkaren som skickade ett nytt sjukintyg per post åt mig. Behöver du träffa läkaren igen? Jag skulle ringa Fk och fråga om datumen så du inte blir utan pengar för en vecka. När jag fått mitt andra sjukintyg skickade jag bara in det utan blankett till inläsningscentralen, hoppas på min andra utbetalning i slutet av månaden.

• smurfliten

Tack för era svar!

Har ringt och pratat med FK men dom hade inte fått in någon anmälan från min arbetsgivare så jag ringde dit också och dom skulle skicka den snart hoppas jag!

Pratade även med FK ang "glappet" och det var inga problem om nu läkaren skriver att sjukskrivningen ska gälla from 6/7!

♥ Spöket Emma 050623 ♥ Två små myror BF 1/10 ♥
  • Susanne1981

Vad bra Nilwa. Har du varit hemma längre än två veckor och din arbetsgivare ha glömt att anmäla dig till FK?

Svar på tråden Ang sjukskrivning till FK - blankett