• Februarii

Vad har man i och på smörgåstårta? Ska göra själv.

Tänkte göra smörgåstårta och inget av recepten jag hittar verkar likna den smörgåstårta som jag köpt på konditori. Så vad kan jag ha i och på. Brödet kanske sånt vitt som man rostar (vet inte vad det heter typ formfranska eller något)? Mimosasallad? Vad är är det rosabruna klegget de har i? På: gurka, räkor, vindruvor...?

Mamma till Ida och har en liten Jonathan i magen BF071019
  • Svar på tråden Vad har man i och på smörgåstårta? Ska göra själv.
  • MissKate

Krossa ostkrokar och ha på sidan/kanten. Jättegott.

Endel har ju en gucka med leverpastej och grädde.

Googla på smörgåstårta så hittar du massor.

• BettyBoop 123

Jag utgår från en och samma grund "smet" som har emellan samt runtom. När jag har den runt om tillsätter jag krossade ostbågar.

Grundsmet:
    Gräddfil och majonäs (ska inte smaka för mkt majonäs)

Använd dig av grundensmeten
    tillsätt tex leverpastej i första lagret, andra lagret hackad rökt skinka och skink ost
    tredje, hackade räkor och räkost.
    Du kan även blanda med ägg,dill eller tonfisk,purjolök.
    Brukar garnera med det jag har i tex räkor skinka ost tomat gurka ägg..

Lycka till

• Mrs Vader

Min varint är supergod och alltid uppskattad.

Jag har tre lager med olika fyllningar

Fyllning 1: Cremefraiche, majonnäs och kokt ägg (valfria mängder, gäller alla fyllningar)ev.lite abbas kaviar.

Fyllning 2:Kallrökt eller gravad lax, en burk abbas kaviar (den röda)och creme fraiche

Fyllning 3: Hårt vispad grädde eller kelda visp (funkar bätte),majonnäs, hackad röd lök, hackad dill och hackade räkor.

Jag brukar ta vanlig formfranska mellan fyllningarna och skära bort kanterna.

Ovanpå tar jaga hårt vispad grädde blandad med majonnäs och runt kanterna lite kruksallat (jag har bild i galleriet om ni vill se)
    Sen dekorerarjag lite olika med ägg och räkor m.m.

Det viktiga är att inte ta för mycket majonnäs, detblir inte lika gott (enlig mig och många andra iaf)

• kiie

2 förp. Hönökaka

2 brk tonfisk i vatten

1 tub kaviar

1-2 hackade gula lökar

4 dl vispad grädde

1 tub majonäs

Garnera med räkor, ägg, tomat och gurka och runt om plocksallad.

Det blir 3 lager tårta.

Mumsigt göttFlört

Vanilla min älskling!
  • angeleye82

Man kan ha i lite vad man vill..på mitt jobb så använder de typ någon röra med ärtor och morötter till ena lagret för att det ska bli mera matigt..minns inte vad röran hette men..sen kan man ha leverpastej eller skagen eller hackad skinka som någon skrivit längre upp..sen garnerar du med grönaker, frukt, lax..

Här finns olika typer av smörgåstårtor:

home.swipnet.se/~w-37418/mat.html

Lycka till!!=)

Svar på tråden Vad har man i och på smörgåstårta? Ska göra själv.