• Anonym (dum)

gravid trots dagen efter piller, farligt för barnet??

Jag blev gravid trots att jag tog dagen efter piller, ja dagen efter....har bestämt mig för att behålla iaf och är nu orolig för att tabletterna påverkar barnet negativt...någon som vet eller har erfarenhet, kanske av samma situation?

vill inte berätta för min bm, skäms för att barnet inte var planerat och att jag hade oskyddat samlag och förlitade mig på en tablett dum som jag var...

• Svar på tråden gravid trots dagen efter piller, farligt för barnet??
  • Anonym

Det ska inte skada barnet, nej.. Det enda ett dagen efter piller gör är att skjuta fram ägglossningen, det är inget "abort piller". Du behöver inte vara orolig!

• Anonym

Men du, inte ska du skämmas för att du blivit oplanerat gravid! Om bara planerade barn blev till så skulle det inte vara någon större befolkningstillväxt här i världen Barnmorskan har träffat på otaliga tjejer i samma situation. Du väljer självklart vad du kan berätta, men tänk på att hon kan ge dig bättre stöd (om du behöver det) om hon vet hur allt ligger till. Om du inte tycker att allt känns bra med din BM så har du dessutom rätt att byta!

• Anonym (***)

Känner en tjej som liksom du tog ett dagen efter piller men fortfarande var gravid efteråt. Hennes tjej är 2.5 år idag och är precis som alla andra barn.

• Anonym (dum)

tack så mycket för era svar!

• Anonym (5)

Jag blev gravid trots dagen efter piller. Pillret fungerar ju nästan som p-piller, det skjuter upp ägglossningen.  Man tar det för att förhindra en graviditet, inte avbryta, och blir man gravid ändå, påverkar det inte barnet.

Svar på tråden gravid trots dagen efter piller, farligt för barnet??