Hur nyttigt är Quorn?
har börjat byta ut det mesta i köttväg till Qourn.
Någon som vet hur nyttigt det är?
Tycker att det är så gott när man slipper stöta på fett, senor och ben i maten..:)
har börjat byta ut det mesta i köttväg till Qourn.
Någon som vet hur nyttigt det är?
Tycker att det är så gott när man slipper stöta på fett, senor och ben i maten..:)
Från vegetariskt.com
"Quorn är ett proteinrikt livsmedel som kan jämföras med kött, fågel och fisk. Quorn är tillverkat av ett svampprotein som blandats med en liten mängd äggvita. Dessutom är Quorn fettsnålt (som en kycklingfilé utan skinn) och har ett fiberinnehåll som kan jämföras med baljväxter (så som ärtor och bönor). Fibrerna ger en längre mättnadskänsla vilket gör att Quorn passar perfekt för ett aktivt liv.
Svampproteinet och råvaran Quorn är helt naturliga, innehåller ingen soja och är inte genmodifierade på något sätt. Quorn är ett bra alternativ som passar hela familjen oavsett om du äter kött, är vegetarian eller bara vill äta mer hälsosamt."
Quorns hemsida: www.quorn.com/se/
Själv älskar jag quorn och är semivegetarian (äter fågel ibland).
Oj, det är verkligen nyttigt..:)
Synd bara att det är så dyrt!
Tack för svar
Men det är ingen som skrikit innan! Kött skulle inte alls vara billigt om man inte massproducerade stackars vanskötta köttdjur... :(
Hoppas att fler kommer att förstå att det är så nyttigt för nu är det väl bara mäsrket Quorn och Hälsans kök (eller är det samma?) som har qourn i sina produkter?
Det finns nåt som heter nåt med Gröna nåntig också.
Men fler mäsrken o fler konkurrens så blir det billigare..:)
Hoppas*
Quorn och Hälsans Kök är inte samma märke. Står lite om quorn i Sverige här:
sv.wikipedia.org/wiki/Quorn
Hittade även detta på wikipedia:
sv.wikipedia.org/wiki/Seitan
Någon som provat det? Jag hade aldrig hört talas om det innan. :O
Sen finns ju även tofu som vegoalternativ till kött, men hur nyttigt det är vet jag faktskt inte. Tycker dock inte att det är särskilt gott, men det funkar bra att hacka upp och blanda med havregrädde och lite citron ifall man vill ha en mjölkfri kesovariant (fast man bör smaksätta med örter också, ananrs smakar det nog inte så mycket).
Jag har testat seitan, tycker det är jättegott. Jag har inte testat att göra själv, men för den som är nyfiken så:
www.oxon.se/seitan/recipe.html
Om ni bor i Stockholm kan jag rekommendera "Goodstore" på Skånegatan. Hela sortimentet är vegetariskt, de har bland annat smörgåspålägg som man sällan hittar på andra ställen (testa t.ex. Vianas "Classic veggie Carpaccio" ? supergod tofubaserad "korv").
Ja, de har Seitanspett där. I Göteborg har jag hört att Hemköp på Stigbergstorget har bra veg-sortiment. T.ex. vegetraiska smörgåspålägg o "vegetariskt bacon".
Jag har smakat på seitan en gång, det var helt okej. Man smaksätter degklumparna med det man gillar, så det låter ju iaf bra. Sen om det är jobbigt att laga vet jag inte.
Det finns ett märke som heter "Veggo", som har vegetariska produkter som skall likna kött. Kyckligbitar och bacon tex. Se hemsidan: www.halsosport.se/
Slaveship:
Jag har smakat deras burgare men blev inte särskilt såld. Gillar förvisso inte hamburgare alls så det kan ju ha spelat in. ;)
Haha, okej, jag håller med om att burgere är rätt trist. Jag har bara testat Veggos kycklingbitar. De var helt okej, de smakade som jag tror att kyckling gör. Kommer inte ihåg riktigt för det var så längesen jag åt kyckling, men jag inbillade mig att det var likt :)
Det skall finnas på alla Hemköp, så det borde vara lätt att finna.