• Lilleluj

Hur mycket ska en 10 veckors bebis sova?

Jag har en tös som blev 10 veckor igår. Hon sover väldigt mycket (tycker vissa, inte ovanligt mycket enligt mig...) Men nu börjar jag undra när en kompis påtalar det hela tiden.
    Hur mycket bör de sova?
    Anser ni att det är onormalt att hon sover från klockan 23 till 8 (alltså hela natten) och sedan är hon vaken sådär 2 timmar, sover 1, ammas och är vaken 2 sover 1 och så håller det på i stort sett hela dagen!
    Under de timmar hon är vaken ammas hon, byts på några gånger och så pratar vi en massa, hon ligger och "snackar", tränar nacken, står med hjälp av mig osv, jag anser att hon blir mycket stimulerad. När hon varit så aktiv i 2 timmar så börjar hon bli gnällig igen och då är det bara sova som återstår! Får hon inte sova då så blir hon helt till sig av trötthet!
    Nu undrar jag då alltså om ni tycker att det är något onormalt med detta?! Jag själv anser att vi hittat ett väldigt bra "system" på amning, lek och sömn.
    Tacksam för kommentarer!

• Svar på tråden Hur mycket ska en 10 veckors bebis sova?
  • Sara Li

Nej, det är inte onormalt med hur en bebis sover. Lyssna inte på din kompis, utan följ din bebis signaler så som du gör nu. Alla är olika, även små barn. Att hon sover hela natten är ju jätteskönt!

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Olle i Alingsås

det är ju inget onormalt. De ska ju sova upptill 17 timmar per dygn. och att hon sover hela nätterna är ju jätte skönt för dig. Men är hon inte jätte hungrig när hon vaknar då? Passa på och sov ut du oxå det kommer en tid då hon är vaken mer.

• Lilleluj

Javisst är det skönt att hon sover hela nätterna och långa stunder på dagarna också! Underbart! Då får man ju lite tid för sig själv också!

Visst är hon hungrig när hon vaknar, men det är ändå inte så att det är akut utan vi hinner le lite och byta blöja - sen blir det amning!

• Frostizz

Fixk oxå en sovande bäbis. Han kunde sova 6-7 timmar innan han ville ha mat i början. Växte så d knakade ändå. Sov mestadels hela nätterna. Kunde vakna en gång på natten äta 5 minuter o sen sova.
    Nu gör han som så..
    Lägger sig kl 19 o vaknar kl 7-8 o vill ha välling o somnar sen om ca en timme till. sen är han vaken ca 2 timmar för att sen sova ca 2-4 timmar. Vaken ca 2-3 timmar o sen sover ca en timme till..
    Så räkna ut hans vaken tid på ett dygn o du får fram en kille som sover mycket. Men är hur nöjd som helst. Han är nu ett år. Dom växer när dom sover sägs o det stämmer på han iallafall. Om han skulle börja äta dåligt o gå ner i vikt o vara grinig jämt så skulle vi börja fundera. men annars är det inte mycket o haka up sig på. Var glad

• Lilleluj

Ja, det låter som Ida det, sover massa och växer massa! Hon är ju en väldigt nöjd bebis mellan alla sovningar! Och det är guld värt! Så jag ska nog sluta oroa mig! Tack för alla svar!

• liniz07

Hej! Jag tycker det låter alldeles underbart, njut av din lilla tjej, jag har oxå en underbar lite tös som blev 10 veckor i går och hon sover inte så där bra!!! har mera oregelbundna sovtider på dagen, sover sin mesta tid på natten och förmiddagen sedan bara små " power naps" under dagen, skulle dock behöva sova mera sammanhängande men har svårt att komma till ro!! Lyssna inte på din kompis utan njut av eran tid tillsammans tycker det låter som du har en harmonisk bebis!
    Kram

Svar på tråden Hur mycket ska en 10 veckors bebis sova?