• Leneh

Flyga med 6 månaders bebis?

Kan jag ta med mig min dotter på flyget när hon är ca. 6 månader gammal?
    Flygresan tar ca 50 min. Är rädd för att hon ska få öronvärk etc. Finns det något smart man kan göra för att förhindra detta eller är det bästa att inte flyga alls? (Tanken på att ta tåget som tar ca. 6-7 timmar känns gruvsamt)

Är det någon som har erfarenheter av att flyga med en liten bebis?

• Svar på tråden Flyga med 6 månaders bebis?
  • Emil06

Tjoho! Jag har flygit med min son när han var 5.5 mån, då till London å nu i helgen i endast 1 timme, när han var 11 mån Inga problem alls! Se till att hon sitter upp vid start å landning, märkte att det underlättade om de får ont i öronen. Ge oxå flaska, med vatten, eller välling eller nåt, så släpper ev tryck i öronen.
    Lycka till, det kommer gå så bra så

• ich

Jag flög rätt ofta med min dotter när hon var bebis. Fick då rådet av flygvärdinnorna att amma henne vid start och landning.

• Cailleach Beine Bric

Vi flög till Bali med våra 2 äldsta pojkar när de var 8 månader och 2,5 år och det gick jättebra! (mellanladning både i Amsterdam och Singapore) Hade laddat med nässpray ifall de skulle få ont i öronen, men behövde aldrig använda det. En läkare sa dock åt mig att det går att spraya direkt i örat om barnet får omt, vilket får snabbare effekt.

Yngsta sonen ammade jag fortfarande då vi åkte och fick rådet av BVC sköterskan att amma vid start och landning för att förhindra ev öronvärk.

Barn är ju olika och reagerar på olika sätt, men jag tror inte att du ska vara orolig för att flyga i 50 minuter. Hör med BVC-sköterskan annars om du är orolig eller om din dotter har haft oturen att ha haft öroninflammation tidigare.

Lycka till!

• Amandus mamma

Första gången jag flög med min son var han 6 måander, vi var lite oroliga för det var byte på flyget. Vi flög ganska länge men allt gick jättebra, han fick även följa med en av flygvärdinnorna till piloten:P

Det vi var mest oroliga för vad mellanlandningen då vi inte hade med oss någon vagn. 8 timmar ditresan och 12 timmar hemresan var vi på en flygplats i Zurich. Men även det gick bra då det fanns ett speciellt lekrum för barn med spjälsängar leksaker och dylikt

Hoppas ni får det trevligt på resan

• I väntan på Bebis

Amma eller ge från flaska så kommer det att gå bra!

• alalil

preic att amma ska hjälpa sägs det, jag flög med min son först gången då han var nästan 5 månader och det gick jätte bra.
    Han gnällde lite när vi gick upp och när vi gick ner så sov han som en stock:)

• Annica70

Har precis kommit hem från en underbar vecka i Alcudia. Med på resan var vår 6 månaders son. Flygresan på ca 3 1/2 tim gick hur bra som helst. Gav näsdroppar innan start och han reagerade inte alls varken på start eller landning.

Leneh skrev 2007-06-19 16:27:30 följande:
    Kan jag ta med mig min dotter på flyget när hon är ca. 6 månader gammal?Flygresan tar ca 50 min. Är rädd för att hon ska få öronvärk etc. Finns det något smart man kan göra för att förhindra detta eller är det bästa att inte flyga alls? (Tanken på att ta tåget som tar ca. 6-7 timmar känns gruvsamt)Är det någon som har erfarenheter av att flyga med en liten bebis?
  • Cinnalinna

Jag har flugit mycket med min son, första gången när han var 2 månader.

Amma / ge flaska vid start och landning så kommer allt gå bra

• En glad tjej

Jag flög till Teneriffa, en resa på 5,5 timmar när dottern var 5 månader. Gick hur bra som helst!

• hummelhonung

Har hört att små barns öron inte är färdigutvecklade och därför får de inte ont i öronen, före en viss ålder.
    Jag har flugit tre gånger med vår son som snart är 6 månader och det har alltid gått jättebra. Det kommer det att göra för er med!
    Ibland har jag ammat vid start och landning, ibland hållit upprätt. Vet inte vad som är bäst.

• mars06

jag flög första gången när min son var sex veckor gammal. Gick jättebra! Jag hade nappflaska redo så att han hade något att suga på för att få bort eventuellt lock för öronen (tyckte om inte tanken att sitta inklämd på ett flygplan med en okänd människa tätt inpå mig och amma). Vid en flygning när han var tre månader skrek han mycket och fick då stå upp längst fram med honom så att han lugnade sig. Flygvärdinnorna har mycket överseende och kan hjälpa en om det skulle bli jobbigt. Alla resor utom den sistnämnda har gått jättebra!

på vissa flygplatser finns det barnsulkys som man får låna vid mellanlandningar och dylikt...

• Tigerwoman

Det är väldigt ovanligt att så små barn har tryckutjämnings-problem i öronen. Vår son har flugit massor och aldrig reagerat över huvudtaget. När han flög de första gångerna (6 veckor första gången) ammade jag vid start och landning, men sen har jag inte gjort något särskilt alls och det verkar inte spela någon roll.

• Tigerwoman

Sonen är två år nu och reagerar fortfarande inte alls. Jag frågade vår barnläkare och han sa bara, nej det brukar inte vara några problem när dom fortfarande är så små. Så jag vet inte exakt när de börjar känna som vi gör men som sagt vid 2 går det fortfarande bra. Däremot har det hänt att han skrikit vid start för att man då är tvungen att hålla fast honom....

• Haukea

Hej! Har inte last hela traden nu men.. det gar ju ofta i slakten om man har valdigt sjukt i orona tex nar man flyger eller landar, da ar det kanske inte ar sa bra idé! Gar i min slakt, och sambons sa vi vantade tills hon var 9 man..

• Svita

Då vi bor utomlands, Turkiet, en 4 timmar lång flygresa har det blivit en hel del flygande för sonens del. Han flög första gången när han va 6 månader och visst va det lite pirrigt men det gick hur bra som helst. Jag hade slutat amma honom så jag gav honom flaskan istället vid start och landning för att undvika onda öron sen sov han mest hela resan.Jag tycker det va betydligt lättare att flyga med honom när han va mindre än nu när han snart är 3 år. Då är han överallt på planet, mycket spring i benen. Vi försöker oftast flyga på kvällen för då vet jag att han kommer sova.

Svar på tråden Flyga med 6 månaders bebis?