inflammation under förhuden?
någon mer vars son haft det?
någon mer vars son haft det?
Jag har ingen som haft det men jobbar på barnakuten och det är jättevanligt!
min hade det....tvättade med saltvatten i en dag och sedan gick det över.....man år dock inte dra bak förhuden då den e för trång så jag hade en liten plst spruta och sprutade med kram
frittepillan; okej :D, men hur lång tid brukar det ta innan det försvinner då?
det började idag och dom har sprutat rent 2 grr, blir 3 ikväll.
poeos mamma; okej, så ett dygn brukar det hålla i sej?
jo hörde det där om förhuden, va bara det att sköteskan som jag pratade med i telefonen innan vi gick till VC sa att vi skulle sätta honom i ett ljummet bad och dra förhuden fram och tillbaka.. vilket jag sen fick höra att man absolut INTE fick göra.. men då va ju skadan redan gjord
Bad är bra oxå så min BVC sköterska....men som sagt inte dra i förhuden....va arg man blir när de säger ett sådant fel.
Kram
peos mamma; jag är såååå förbannad på den kvinnan!! men ska gå dit imorgon igen och fråga henne HUR hon kan vara så himla duktig och ställa diagnos över telefonen!!
min bvc sköteska sa att han INTE bör bada nu!!?
Min Hampus hade det för två år sen ungefär. Hela hans snopp svullnade upp. Vi gick först till vårdcentralen och till en koko läkare som säger:
Han har ju alldeles för trång förhud! har ni inte märkt att han har det?!
När jag då säger att man ska väl inte dra tillbaks förhuden på så små barn?
Då svarar han att det skulle man minsann visst göra och tittar på mig som om jag vore helt dum.
Senare så fick vi ändå åka in till barnakuten och när vi väl var där så tryckte läkaren ut en massa var som satt där. Usch jag ryser i hela kroppen när jag tänker på hur ont han måste ha haft.
Hur som helst, sen skulle vi ta med en sån där spruta och skölja genom med vatten flera ggr per dag, och sen skulle han bada 3-4 gånger per dag dom närmaste dagarna.
Frågade även på barnakuten om man verklgien ska dra tillbaks förhuden på så små barn och fick till svar att man ALDRIG ska göra det på barn under 5 år.
Ballonit kallas åkomman och är som sagt mkt vanlig och nästan alltid lätt att behandla själv. Min son har haft det en gång, sen aldrig mer.
Ang det där med förhuden...det är helt OK att dra förhuden FRAMÅT så att den blir "längre" så att säga, men absolut inte bakåt i ett försök att få den över ollonet! Men att dra i huden för att t.ex. få en liten extra "kanal" att stoppa in spetsen på en liten medicinspruta i, det är alltså ingen fara. Samma sak om man vill underlätta vattnet att "skölja in" under förhuden vid ett bad - framåt kan man tänja och dra lite lätt i förhuden, men inte bakåt.
Ville bara förtydliga vad som redan sagts.
mvh/Niccan
just nu ser min sons snopp ut som en pingisboll!! och svullnaden har ännu inte lättat!! han bara skriker och skriker ajajajaj.. sen kan man ingenting göra. lider verkligen med honom!!
niccan; sökte ballonit på google men fick inga svar?
haha, när jag klickar på länken så kommer bara denna sida upp :D
Med risk för besserwisser-varning
heter "balanit" på svenska, står bl a en del att läsa på www.growingpeople.se
Hoppas han blir bättre snart!
När Hampus hade besvär så tryckte sköterskan på barnakuten ut en massa som stod under förhuden, vet inte riktigt vad jag ska kalla det, det var inte direkt var men inte långt ifrån. Men det är möjligt att du kan spola bort det själv med hjälp av en spruta eller så..
Usch hoppas han snart blir bättre.
mommac, vad bra och rakt det star pa growingpeople.se!
Mommac
Balanit ska det vara! Helt rätt och inte alls någon bessewisserkorrigering!
Mvh/Niccan
min son hade det för 2 veckor sedan . snoppen va alldeles röd å stor å svullen.. men vi gick till bvc å där sprutade hon med koksaltlösning å rengjorde å på kvällen va det bra i gen.. men han hade jätt eont innan vi gick dit :( stackaren....
nu börjar hans snopp se bättre ut iaf!! VC fick skicka in oss till akuten. så där fick vi lite bedövning och sprutor som vi skulle ha för att spola rent.
tack för alla svar!!!
ni är underbara ju :D