• Anonym (csn)

Behöver hjälp med personligt brev till CSN

För ca 1 ½ år sedan fick jag avsluta mina studier då jag pga av personliga skäl inte klarade av mina studier och CSN drog in mitt studiemedel (pga otillräckliga studiepoäng). Jag fick då redovisa för CSN i ett personligt brev mina personliga skäl men de godtog inte skälen och jag fick sluta studera eftersom jag inte fick mer pengar.

Nu har jag bestämt mig för att fortsätta studera men inom ett annat ämnesområde eftersom det jag läste från början inte intresserade mig. Jag har nu varit i kontakt med CSN som återigen vill att jag ska skriva ett personligt brev.

Jag behöver nu hjälp med VAD jag ska skriva i brevet. Eftersom jag redan redovisat anledningen till att jag inte fick tillräckliga studieresultat förra gången(och dessa skäl inte var befogade) så kan jag ju inte ta upp detta igen, dessutom var detta aktuellt för 1 ½ år och inte idag. Vad bör jag få med i brevet, vad vill de veta? Hur kan jag övertyga dom om att jag VILL studera och att jag kommer göra allt för att klara mina studier? Förslag? Formuleringar?

Tacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden Behöver hjälp med personligt brev till CSN
  • Anonym

Du ska ljuga ihop ett brev menar du?

• cloudberry79

Förmodligen ansåg de inte att du kommit över de problem som var förra gången. Det viktigaste är att de hinder till att du inte klarade den förra utbildningen är över nu, att du har bearbetat det färdigt.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 1 januari 2008
  • Anonym (i)

skriv varför du misslyckades på förra igen, men viktigast, varför det skulle gå bättre för dig att studera på din nya utbildning. du kan ju också ta med vad du skulle kunna jobba med då osv.

vet ju inte hur många poäng du låg efter med förra gången men de är väl mindre hårda ju mindre poäng du ligger efter med. om du varit sjuk eller besökt psykolog så försök få intyg på det.

• Anonym (csn)
    Anonym skrev 2007-06-19 21:19:35 följande:
    Du ska ljuga ihop ett brev menar du?
    Nej, var har du fått det ifrån? Jag ska skriva ett brev där jag på ett bra sätt kan motivera varför jag ska få studiemedel för ytterligare studier (då jag tidigare fått avslag för fortsatt studiemedel). Fortfarande oklart?

TACK till er andra för era förslag. Lite klurigt att få ihop det på ett bra sätt.
  • Anonym

Är det så att du kanske var sjuk mådedåligt då du studerade sist och döärför miss lyckades men i dag må bättre kan du ju alltid testa med ett intyg från sjukvården en läakre,kurtor ssk psykolog ,sjukgymnast eller anna vårdpersonal du var i kontakt med.

Om inte annat får du verkligen försöka förklar hur det såg ut sits och hur ditt liv är nu och verkligen trycka på att din situation ser annorlunda ut i dag än för 1,5 år sedan

Lycka till!!.

• Anonym

När jag skrev personligt brev så tog jag upp:
    En resa som jag vunnit och som varit planerad länge, och som hamnade under min första tentaperiod i ettan.
    Att jag ej bodde permanent på orten, utan pendlade 10 min flera ggr i veckan.
    Ett förhållande, där min partner hade dålig förståelse för mina studier.
    Jag förklarade också varför dessa saker inte skulle påverka mina fortsatta studier (brutit med pojkvän, fixat lägenhet på studieorten), det tror jag är viktigt att få med.
    Detta räckte för mig!

• Anonym

10 MIL ska det naturligtvis vara, 10 min hade varit en baggis:)

• Anonym (...)

Det som ska finnas med i brevet är egentligen det som du skrev i ditt förra brev. CSN vill veta varför du inte klarade studieresultaten under den senaste period som du var beviljad studiemedel. Skicka med läkarintyg om du har något sådant. Att du tidigare fått avslag beror inte på att skälen inte godtas (som du skriver i ts), utan att de skäl du uppgivit inte helt förklarar dina otillräckliga studieresultat. Det har inget att göra med att CSN anser att du inte "kommit över" dina problem men det kan som andra skrivit även vara bra att förklara hur din framtid ser ut och vad du har för planer.

Om du inte blir beviljad nya studiemedel på ditt personliga brev så kan du ju alltid återkvalificera dig, dvs. plugga en eller flera kurser utan studiemedel och på så sätt ta fler poäng som gör att du kan få studiemedel. Kanske det finns nån kurs som du kan läsa under sommaren för att ta ytterligare poäng...?! Har du inte någon på hemorten så finns ju distanskurser.

Sen har du ju skrivit att du ska läsa en annan inriktning nu. Har du frågat CSN om det påverkar din möjlighet att få nya studiemedel. Vilka chanser du har beror ju även på hur många terminer och vad du tidigare läst. Ska du läsa på samma "nivå" nu? Grundskola/gymnasial/eftergymnasial (högskola/universitet)?

• cloudberry79

Jag har själv både skrivit ett sånt brev när jag bytte utbildning och suttit som kårrepresentant i CSNs prövningsnämnd. Viktigast är att problemen är lösta, om du ännu har samma problem att slutföra poäng så får du inte studiemedel.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 1 januari 2008
  • Emster

Tänk på att det kan vara en annan handläggare som ska ta ställning till ditt ärende den här gången, och som kanske bedömer det hela annorlunda. Ta därför med allt det du skrivit här i brevet, och vara bara så ärlig och öppen som möjligt.

• Anonym (csn)

Tusen tack för all hjälp, ni har kommit med mycket bra synpunkter som jag kan ta upp i mitt brev.

• Stoffe76

Cloudberry: jag har också varit studeranderepresentant i CSNs nämnd! Jag var med i Göteborg.

TS: som flera skrivit så är det viktigt att skriva varför du inte klarade studierna förra gången (det du skrev i förra brevet) och varför du skulle klara dem nu (att du inte har problemet längre). Dessutom kan du skriva att du inte hade tillräckligt intresse för de studier du då bedrev, men att du nu har hittat en utbildning du är väldigt intresserad av (om det nu är så, jag uppmanar dig inte att ljuga ).

Lycka till!

Svar på tråden Behöver hjälp med personligt brev till CSN