Får en timmis jobba hur mycket som helst?
Jobbar inom vården, en heltid här är 36,5timmar/vecka. Får jag som timmis jobba mer än så innan det blir kval. övertid?
Jobbar inom vården, en heltid här är 36,5timmar/vecka. Får jag som timmis jobba mer än så innan det blir kval. övertid?
Nä, varför då? JObbar du mer än heltid, så är det ju övertid. Vissa kommuner anser dock att man ska komma över 165 timmar i månaden, innan de tycker att det är övertid. Kan se lite olika ut. RIng ditt lokala fack och fråga.
Ingen aning..Är oxå timmis.. Och jag kan jobba mellan 40-60 tim i veckan..Brukar fundera på om det verkligen är rätt..Men om du kör några timmar över dom där 36 så är det ju såklart ok..
160 timmar i månaden var det som jag fick jobba. Men ibland jobbade jag upp till 170 men då var det verkligen kris.
Blev dock aldrig kval som timmis... de ringer in någon annan istället om man skulle bli det.
Har bara fått kval som månadsanställd.
Som tim ska man ha 8 dagar ledigt i månaden, den som ringer in dig ska ta hänsyn till sånt och du som vik. ska uppölysa om det om du blir inringd.
Jag fixk denna informationen från våran arbetsledare på introduktionen: Jobbar du över heltid så blir det övertid. Att man fick i princip jobba hur mycket som helst.
Jobbar du över 165 timmar på en månad ska du ha kval övertid,se till att kolla detta och räkna själv..=)
Jag kan jobba hur mycket jag vill .. upp till 300 tim om det e så
Egentligen kan man inte jobba hur mycket som helst. Det svåra med "timmisar" är att det inte finns någon anställningsform som de passar in i , i lagen (LAS).
Enligt de flesta kollektivavtal får man dessutom bara övertidsersättning (först två timmar enkel och sedan kvalificerad) när man BEORDRAS jobba över. Om man själv erbjuder sig, så gäller den ersättning man kommer överens om med sin chef (det är alltså en förhandlingsfråga). En timmis får i regel inte övertidsersättning, då den ju faktiskt kan tacka nej till ett arbetspass. Det kan inte en "fast" anställd. Då är det arbetsvägran. Men som sagt, kollektivavtalen ser ju olika ut. Men det står sällan något i kollektivavtalen om just timmisar då de ju, enligt lagen, inte finns. Men däremot står det säkert någon paragraf och något moment om i vilka fall övertidsersättning utbetalas..
Och några åtta dagar i månaden finns det ingen regel om.. Jag är expert inom bl.a. arbetstidslagen.. Däremot ska man ha 11 timmars dygnsvila per dygn SAMT 36 timmars veckovila per sjudagarsperiod. Man kan inte klumpa ihop åtta dagar utan man måste ta 36 timmar per sjudagarsperiod. Däremot kan man lägga 36 timmar i början av en period och i slutet av nästa. På så sätt kan man jobba MAX 11 dagar i sträck och ändå hålla sig till lagen (förutsatt att man får ut sin dygnsvila varje dygn alltså).
Linny: Här hos oss måste tim ha 8 dagars ledigt i månaden, klumpa ihop de åtta dagarna får man inte här heller.
Ett tillägg till de kloka svaren ovan: Om man som "timmis" arbetar efter schema (dvs man är timanställd, men vikarierar för någon, som många gör nu på sommaren) ska man ha precis samma övertidsersättning som övriga anställda!
Ojojoj... Ja, jag kanske ska ringa facket ändå? Risken är ju att chefen blir sur om jag kostar mer, för att jag har jobbat för mycket. Och det vill jag inte!
Tillägg till mitt kloka svar:D
Det är när man vikarierar för någon på ett 100%-igt schema som man exempelvis får kvalificerad övertid om man hoppar in en ledig helg. Dessutom ska man få fyllnad och enkel övertid om man hoppar in extra när det inte är helg. (Hur DET funkar är bäst att fråga facket om! Det är så länge sen jag jobbade heltid som timmis att jag inte kommer ihåg det!)
Glöm inte heller att timvikarier som går på schema även har rätt att få betalt vid sjukdom! (Med karensdag som vanligt.) Många arbetsplatser tiger helst om sådana rättigheter...
sanning med modifikation... Om man har ett vikariat, så har man ett vikariat och är egentligen inte timmis. Då är man visstidsanställd och kan inte bara sluta när man vill heller. Man har bundit sig till den tid som vikariatet avser. Därför kan arb.givaren också beordra och pga. det så har man också rätt till övertidsersättning
Timvikarier har rätt till sjukersättning om man har anställning på mer än en månad. Blir man sjuk första dagen har man ändå rätt till ersättning. MEN om man har en anställning på kortare än en månad så måste man ha arbetat i mer än 14 dagar för att få sjukersättning. De dagarna behöver inte vara i rad, men det får inte finnas ett uppehåll på mer än 14 dagar. Jätteknepigt, jag vet. Men som exempel kan vi ta en timmis som blir inringd lite då och då, någon vecka i taget. Om han/hon plötsligt blir sjuk får arbetsgivaren räkna bakåt och se om personen har arbetetat 14 dagar. Det kan finnas uppehåll på en vecka osv mellan passen men man fortsätter räkna bakåt tills man får ihop 14 dagar OM det inte innan dess finns ett arbetsuppehåll på mer än 14 dagar. Isåfall får man inte sjukersättning från arb.givaren. Hänger ni med?
Sandvikenmamma:Det är bra att prata med arb.givaren. De bör inte bli sura, de ska ha koll på detta. Det är nämligen de som åker dit om du jobbat för mycket (för mycket enligt Arbetstidslagen).