• CMN

Bästa sättet att bota en förkylning SNABBT!

Kände igår när jag skulle gå och lägga mig att jag började bli förkyld. Har varit uppe i natt och frusit och varit varm om vartannat. Ingen feber, än. Och vi som ska ha midsommarfest hemma på fredag... Vad är bästa kuren för att lindra förkylningen?

• Svar på tråden Bästa sättet att bota en förkylning SNABBT!
  • Trinity78

Echinacea 
    Echinacea är känd för att stimulera infektionsförsvaret. Örten har en virushämmande effekt och stimulerar aktiviteten hos de vita blodkropparna. Echinaforce och Echinagard är ett par av de vanliga extrakten. Doseras enligt förpackningen.

C-vitamin 
    Vitaminet hindrar inte förkylning men studier visar att förkylningen blir lindrigare. En lämplig förebyggande dos är 500-1000 mg/dag och vid utbruten förkylning kan man ta 1000-5000 mg samt inta tillräckligt med vätska.

Zink 
    Zink är ett grundämne och mineral som många personer i Sverige får för små mängder av. Ett kosttillskott har också visats förkorta tiden för en vanlig förkylning. Finns i fullkornsprodukter men för den som inte äter så stora mängder kan det vara värt att ta ett kosttillskott från apotek eller hälsokostbutiken.

http://www.alternativmedicin.se/sok/Forkylning.html

Reality is a bore
  • Julias mamma

Esberitox (stavning), köp det på ngt naturapotek.

Jag har aldrig varit med om piller som gör sån verkan...
    Skitbra!

• Mor till solsken

Fläder, Sambucol. Stoppar upp förkylningen och dämpar symptomen, fungerar på mig och sambon!
    Jag har köpt det i vanlig hälsokostaffär. Där har de rekommenderat flytande Sambucol som är effektivare än tabletter. Smakar inte mums men vad gör man inte!
    Krya på dig!

• Mayen

Säljs mycket här i Italien. Kanske inte så vanligt i Sverige, men jag hittade en site som verkar sälja det.

ortagubben.jetshop.se/default.aspx

Propolis har använts av människor som naturläkemedel i tusentals år. Propolis består av kåda från olika träd. Det samlas in och bearbetas av bin som utnyttjar det för att reparera och förstärka insidan av sin bikupa. Propolis verkar immunstimulerande och har visat sig vara verksamt mot virus som t.ex. herpesvirus.

Bactocil är ett välkänt medel som innehåller ett högkvalitativt propolisextrakt. Bactocil kan användas vid förkylning, halsont, tillfällig och lindrig magkatarr samt vid tillfällig lätt trötthet. Kan även användas för att förebygga magproblem som orsakas av ogynnsamma magsårsbakterier. Propolis har även visat sig ha en immunförsvarshöjande effekt.

Innehållsdeklaration:
    Patenterat Propolis extrakt 10% i olja. Produkten är testad under farmaceutisk kontroll.

Dosering:
    1-2 kapslar 3 ggr/dag i samband med måltid.

Förpackning:
    140 kapslar á 250mg (OBS: 40 kapslar extra!)

Propolis har använts av människor som naturläkemedel i tusentals år. Propolis består av kåda från olika träd. Det samlas in och bearbetas av bin som utnyttjar det för att reparera och förstärka insidan av sin bikupa. Propolis verkar immunstimulerande och har visat sig vara verksamt mot virus som t.ex. herpesvirus.

• Teskedsmamman

En varm whiskey med en pressad vitlöksklyfta i, jag lovar man blir frisk direkt för att slippa ta uppföljningsglaset dagen efter

Echianicea+C (brustabletter) brukar jag ta och det hjälper mig bra...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 36
  • Tyrell

"En varm whiskey med en pressad vitlöksklyfta i, jag lovar man blir frisk direkt för att slippa ta uppföljningsglaset dagen efter"

Jag hade samma förslag fast med vodka i stället. Man får passa sig lite bara. Första gången jag testade denna kuren slocknade jag med glaset i handen. Vaknade upp utan besvär dagen efter.

• Teskedsmamman
    Tyrell skrev 2007-06-20 10:10:33 följande:
    "En varm whiskey med en pressad vitlöksklyfta i, jag lovar man blir frisk direkt för att slippa ta uppföljningsglaset dagen efter"Jag hade samma förslag fast med vodka i stället. Man får passa sig lite bara. Första gången jag testade denna kuren slocknade jag med glaset i handen. Vaknade upp utan besvär dagen efter.
    Jag med Man får se till att dricka den i sängen eller nåt
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 36
  • CMN

Teskedsmamman: det verkar äckligt!!! men som sagt vad gör man inte ; )

• CMN

Esberitoxen var effektiv, men jag slutade med den i söndags och i måndags kom en dunderförkylning.

• abnocto

Det där med whisky och vitlök ska jag nog prova ikväll för vi har konfirmation på söndag så jag kan inte snora ned åldringarna som kommer

Svar på tråden Bästa sättet att bota en förkylning SNABBT!