• TEDDEN

När bör barnet prata rent?

Är lite orolig för ett barn jag känner då denne, fyller 4 år i sommar, inte pratar rent ännu.
    Det är verkligen jättesvårt att höra vad han säger och jag tror inte att föräldrarna är medvetna om att han pratar så dåligt, de förstår ju honom. Det är naturligtvis inget jag bör eller skall lägga mig i heller!
    Kanske tar det längre tid för pojkar att mogna i språkutvecklingen?
    Han kan t ex säga nönnås med mö och menar smörgås med smör.

Jag bara undrar när det är "normalt" att prata rent & när man bör uppmärksamma sen språk utvecklingen.

Tack för svar

• Svar på tråden När bör barnet prata rent?
  • Dino78

Har för mig att man brukar gå till en talpedagog när man är i 4-5-årsåldern om man inte pratar rent. Har två barn i släkten som båda gått till en sån, men det kanske var föräldrarna som valde det själv. Tänkte om kanske BVC påtalar det vid en 4-årskoll?
    Alla utvecklas ju olika och jag har ingen aning om detta egentligen.

DIF i själ och hjärta
  • TEDDEN

Tack Dino för ditt svar!

Har funderat på detta vid flera tillfällen och främst när vi pratar i telefon med pojken. Vilket är nästintill omöjligt.

Kan förstå om det är en känslig fråga att ta upp med föräldrarna, och hoppas på att de på 4års kontrollen isåfall uppmärksammar hans tal, om det nu är så att han är sen.

• CAF

Min son blev 4 i mars och han pratar inte rent men han pratar så att utomstående förstår honom nu. Vi har via dagis och bvc haft en talpedagog som varit på dagis och hans tal har ju bättrats så mycket den här terminen så efter nåt test bestämmde dom sig för att dom skulle komma tillbaka om ett halvår igen och kolla honom.

Oftast är ju killar senare i talet än tjejer men jag personligen kan tycka att man bör i alla fall kolla upp det om dom inte pratar så att utomstående förstår när dom är runt 4.

Han har även gjort ett hörseltest för att utesluta att det va fel på den först. Och hör bra det gör han även om man funderar ibland ;)

• ros72

Jag tror att föräldrarna säkert är oroliga på den punkten med. Men har han kompisar?

• mia maria

Min son blev 3 i april, o han har blivit skickad till talpedagog av BVC vid 3-års kontrollen!
    Till saken hör att han var väldigt tidig med att prata, o jag har alltid fått höra hur duktig han är (inkl dagis) o han har ett enormt ordförråd för att vara så liten.
    Så jag blev så förvånad när sköterskan på BVC undrade om han gjorde sig förstådd på dagis, o så tyckte hon att han skulle gå till en talpedagog.
    Hon tyckte även att han skulle ha börjat på storbarnsavdelningen tidigare på dagis för att lära sig prata bättre!

Men han har ju nyligen fyllt 3, o personalen på dagis (plus jag) har tyckt att det blir lagom att flytta över till storbarn till hösten, så att han får vara "stor" på sin avdelning ett tag.
    Dessutom är de 2-3 andra nyblivna 3-åringar som oxå flyttar över till hösten.

Blev så besviken på den sköterskan - det är inte det att jag inte kan acceptera att han inte pratar rent, men att bli totalt sågad ang detta, det hade jag inte väntat mig.
    Många 3-åringar har ju nyss lärt sig prata.

• vial

tumregeln är att barnet inte behöver tala rent men att barnet bör göra sig förstått av åtminstone de vuxna han träffar ofta, tex förskolepersonal och kompisars föräldrar vid fyra års åldern
    sen tycker jag att det är lite beroende på hur barnet själv hanterar det, blir det hämmat och får problem i sociala relationer finns det ju större anledning att vara orolig

• linodin

En del barn pratar orent ända upp till förskoleklass sen släpper det..Självklart är det bra att talpedagog sätts in liksom hörseltest!

Min son är fyra och har gått hos talpedagog sen han var tre,vi går en gång i halvåret.Hon säger att det är en mognadsgrej o de sätter inte in övningar förrän i femårsåldern..Min sons talpedagog har jobbat inom detta sen jag var liten (jag gick hos henne)så hon har väl stor erfarenhet....

Viktigt är det att kolla upp så barnet har ordets förståelse att hörseln är bra och att barnet inte känner sig hämmat dvs inte kan göra sig förstod!

Om du är orolig så prata med mamman???

• Tiiina86

på barnavårdscentralen säger dom att d e vanligt att barn inte pratar rent vid 4 så var inte orolig d kommer. det är så stor press på barn idag! om utomstående förstår e d inga problem

• TEDDEN

Tack för alla era svar!

Jag avvaktar och är säker på att mamman och pappan uppmärksammat detta, de är mycket förståndiga föräldrar
    Jag vill inte lägga mig i något som kan vara känsligt.

• Mamma till tre kottar

"Dag 17: Vad krävs innan talet kommer igång?

Hundratals föräldrar har kommit till oss för att få hjälp med sina barns tal. Men ett flertal av dessa föräldrar hade inte mer än en vag bild av vad ett barn måste kunna göra innan han kan börja prata. Ofta trodde de att orden kommer automatiskt, ungefär som barnets längd. De behövde lära sig vad som kommer före talet. Vi lär föräldrarna att hjälpa sina barn att behärska ett antal saker innan de pratar. Några av de sakerna är:
    ? Härma rörelser och ljud
    ? Turtagning
    ? Göra nya rörelser och ljud
    ? Leka meningsfullt
    ? Kommunicera utan ord

Idag ska du fråga dig själv: Är mitt barn redo för tal? Hur många av dessa första steg behärskar han?"

Källa: På väg mot talet av James D MacDonald

• Bondbruden

Om man pratar så dåligt som TS beskriver så skulle jag definitivt fundera över hur bra barnet hör.

• Mammann

Vid en utredning av ett barns tal så börjar man alltid med att kolla hörseln. Tror dock oxå att barnets föräldrar är medvetna om att pojken ev. är sen. Ovanligt är ju inte att dagis reagerar om det skulle behövas åtgärd å det snaraste.

• AnniPanni

Fast just i telefon kan det vara svårt att prata med det mest vältalande barnet i den åldern också . Min dotter fyller 5 i höst, hon har pratat rent sen hon var 2,5 år och har ett ordförråd som är helt otroligt (sa som 3 åring - ah mamma den här blomman doftar utsökt! Jag stod o gapade som ett fån) men när hon var mindre var det ibland svårt att hänga med när hon pratade i telefon just för att det händer så mycket annat samtidigt.

Mina vänners son pratar ungfär som han du beskriver (han fyller 5 i höst) och jag har verkligen problem med att höra vad han säger. Det jag personligen har märkt är att det verkar som att just pojkar verkar vara lite senare med att få till uttalet på orden - fast det kan ju mycket väl bara gälla de pojkar jag ser i bekanskapskretsen/förskolan mm.

Min 3 åring pratar inte helt rent men det är för att hon har för bråttom med att få fram det hon förösker säga så att orden liksom snubblar på varandra. Får man henne att ta dett lite lugnare så pratar hon väldigt bra. Fast jag tycker ju att hon pratar mindre bra för att jag omedvetet jämför henne med hennes storasyster som är/alltid varit väldgt tidig med talet.

• 0Love0

Inte förrän vid 5-6 års ålder ska språket vara som den vuxnes,

• MammaMi83

har inte lästt alla svar men bvc bruka fixa sånt då doom börja oroa sig..

Med Cassandra 021206, Och gravid BF 080114
Svar på tråden När bör barnet prata rent?