• lindalag

Barnmat i USA

Finns det någon som vet hur barnmatssortimentet ser ut i USA? Har fått förklarat för mig att det inte finns välling, stämmer det? Hur är det med burkmat?
    Hon är 10 månader och äter det mesta i burkmatsväg men jag börjar vänja henne vid vår mat nu, verkar som om det är det bästa. Hon kommer att vara 1 år när vi flyttar och jag känner att jag vill börja förbereda mig (och henne) redan nu!

• Svar på tråden Barnmat i USA
  • iida

Hej!

Jag har just kommit hem från USA och tyckte det finns mycket bra barnmat där. Välling finns inte, men vanligt att man ger sina små gröt istället. Vi skall också flytta till USA om ett par månader, så jag har inte gett välling till min son utan börjat med gröt istället. Tycker också att de är bäst att inte vänja dem vid något de inte kan få där. Finns massor med bra burkmat av olika slag. Och även ekologiskt, vilket jag försöker ge vår lille. Din dotter är lite äldre än min son (5mån) så jag vet tyvärr inte hurdan mat det finns för äldre barn, men kan tänka mig att det finns liknande som här hemma också. Dvs kött/fisk blandat med grönsaker oxh pasta osv. Har läst at somliga tycker att maten är lös där, men det upplevde jag inte. Men oroa dig inte, man vänjer sig vid allt!

Min systers råd till mig var att själv laga så mycket som möjligt av maten, för då smakar den ju nästan samma där också, men tyvärr är jag lite för lat för det... :)

• Baby Fat

Du kan alltid bestalla valling och annat gott pa internet, www.northerner.com . Finns valdigt mycket burkmat ocksa.

• lindalag

Å, vilken käck länk! Tack för den och tack iida för info om läget i USA! Känner mig lite lugnad nu. 

• Jojjann

Hej!

Våra tvillingar är 22 månader nu och de verkar ha klarat sig bra utan välling så det är ju inget måste. Vi började med lite gröt när de var runt 5 månader och sen introducerade vi burkmat vartefter. Det finns flera ekologiska barnmatsmärken och det mest utbredda är, tror jag www.earthsbest.com/ och det fick de en hel del. "stage 3" burkar innehåller blandade måltider i större bitar. När vi var i Sverige förra sommaren (runt deras 1 årsdag) var det inga problem att tillfälligt gå över till svensk burkmat. Största skillnaden som jag upplevde det är att det finns mycket burkmat med fisk i Sverige och det har jag aldrig sett här.

Eftersom det är lite jobbigt att mata två samtidigt började vi ganska tidigt med "vanlig" mat som de kunde äta själv med fingrarna, mycket pasta, kyckling och frysta grönsaker, så om hon börjar lära sig äta er mat redan nu är det ju toppen.

Vart skall du flytta i usa? Vi bor i Florida och trivs jättebra men just nu är det lite i varmaste laget så det skall bli skönt med en månad i Sverige.

• lindalag

Hej! Tack för informationen!
    Vi ska flytta till Hartford, CT och ju närmare det kommer desto mer nervös blir jag för minsta småsak... Jag tror att det kommer att gå jättebra med maten, bara jag börjar förbereda henne redan nu. Välling har hon redan ätit i 4 mån så det får vi nog packa med oss lite och försöka fasa ut.
    Jodå, vädret är nog lite mildare här hemma.. Imorgon, midsommarafton, lovar det regn, mulet och 13-15 grader... Suck. Och jag som fyller 30....

• lindalag

Hur mycket var det i frakt? Tänkte ha det som backup i fall att det krisar...

• Tuplan

Det beror ju på vad man var intresserad att köpa, jag började dregla över Estrella chipsen så 2 påsar skulle kosta $40 i frakt. Inte riktigt värt det ;)

• lindalag

Nej, det blir ju rätt så saftigt...Förvånad. Det blir väl till att beställa när folk kommer över och hälsar på.Glad

• Lumix

Jag bor i Maryland och här har vi välling i varjefall. Så mitt råd till dig är att ta dig gott om tid att leta igenom hyllorna efter det som du vill ha. Fråga butikspersonalen. Lägger du ner lite tid i början så lär du snart upptäcka att det finns mer eller mindre samma saker i butiken/butikerna, fast det är inte så lätt att hitta pga. all skräpmat ock liknande. Jag minns en tid när jag lätt kunde spendera 3 timmar i affären sakta gåendes i gångarna för att hitta det jag ville ha.

Svar på tråden Barnmat i USA