• mizztigger

hjälp med katt på bord (hur få ner??)

min ena katt (har 2 bröder) är alltid uppe på köksbordet samt diskbänken och letar mat. han kan precis ha ätit (inte ens upp all hans mat) och ÄNDÅ är han uppe på bordet och hoppar. han är 1 år gammal och vi har aldrig tillåtit att nån av katterna är uppe på borden.

vi har sprutat vatten men inget hjälper.. nån som har ett tips om hur man kan få ner han och lära honmo att inte vara på, framför allt , på diskbänken?

annars är han uppfostrad och väääärdlens keligaste mysigaste katt...

• Svar på tråden hjälp med katt på bord (hur få ner??)
  • Majsan70

Katter gör ju gärna som de själva vill. Men det gäller att vara konsekvent i att man kör bort dem från ställen de inte skall vara.
    Våra katter har sin mat på en del av diskbänken och iom. det så är de aldrig på resterande del av bänken. De går inte ofta upp på borden när vi är hemma, men de är där när vi inte ä ri närheten. Håren avslöjar dem. *S*

• Pink Rose

Utöver det tipsen som redan har givits, så ha det i stort kliniskt rent på bord och diskbänken. Det i kombination med tillsägelse brukar lära dem att det helt enkelt inte är lönt att hoppa upp och kolla efter ett tag.

• Birgitta2

Det är svårt att lära katter att inte gå på bord och diskbänkar. Men vi har lärt vår att aldrig nånsin vara på bordet när vi har mat där och när vi äter, eller lagar mat. Katter gillar ju att vara på höjder, det är en instinkt. Det enda du kan göra är att så fort du ser det, bära när katten till golvet. Varje gång. Vatten hjälper inte så mycket. Inte att bli arg heller. Du kommer aldrig få den att helt sluta, men till slut kommer det räcka med att du går in i köket så kommer den hoppa ner från bordet och diskbänken. Men katter är ögontjänare till viss del, så när du inte är hemma kommer kissen trona där i alla fall

• Pumpalicious

vår katt blir heller inte rädd för vatten, vi brukar klappa händerna och höja rösten, då hoppar han ner.

• lill linda 82

jag sa ett bestämt nej och lyfte ner dem... o de lärde sig tillslut efter mkt om o men.
    men annars funkar ju citron bra.. för de hatar de som pesten. alltså att böja citronskal så det sprutar ur dem o katten. tror det tipset fanns på nån kattsida jag läste nånstans...

• mizztigger

tackar!!

då vet jag vad jag skall göra sen när jag kommer hem sen...

tack igen!

Svar på tråden hjälp med katt på bord (hur få ner??)