• Mora

inga tarmljud

VAd kan det vara för fel, min systers dotter kräks och har JÄTTEont i magen sen imorse. Hon var till FLM och han hör inga tarmljud, hon blev skickad till barnakuten.
    Vad kan det vara, någon kunnig?

• Svar på tråden inga tarmljud
  • josefsmamma

ingen aning, tyvärr men jag skriver ändå..

• MaddeK81

Är hon på barnakuten nu, hon får hjälp alltså? Det är huvudsaken nämligen, oavsett vad det är för fel så behöver hon vård.

Jag är inte jätte, jättekunnig men litegrann vet jag av egen erfarenehet. Jag har magtarmproblem och även blivit opererad. En komplikation som skett efter operation är att jag har fått sammanväxningar, alltså tarmvred, stopp i tarmarna, Eftersom man har stopp och ingenting kan passera nedåt så kräks man istället och tarmarna blir också stilla = inga tarmljud.

Behöver ju INTE vara just tarmvred, kanske dumt att svara nåt alls på detta, man är ju ingen läkare?!!

Hoppas hon får hjälp och får må bättre i alla fall!

Mvh Madde

• Mora

Tänkte oxå på det...
    Jaja, man vet ju inte, kan ju vara vadsomhelst...
    Jo dom är på väg dit nu, man blir så himla orolig, hon är ju som en liten fågelunge...

• MaddeK81

Klart man blir orolig! Det du kan veta är att man med misstänkt magtarmproblem som eventuellt behöver kirurgik är väldigt prioriterad, dom kommer inte få sitta på en akutmottagning och vänta i timtals! Man är noga med att få reda på vad som orsakar problemet så det inte är något som är farligt. Som sagt, det kan ju vara vad som helst, behöver inte va nåt farligt, men OM det är det så är dom noga med att ta reda på det på en gång.

Så är min erfarenehet i alla fall och det borde ju tämligen stämma ännu mer när det handlar om barn!

• LillElis

Låter som tarmvred. Vår son har haft det två gånger. Det var en mycket otrevlig upplevelse. Han mår bra idag.

• MaddeK81

Hört nåt hur det gått för din systerdotter?

• pinguuu

Hej!
    Min son hade inga tarmljud och han kräktes och kräktes. Han slutade även att kissa och det var akut.
    Man konstaterade sammanväxtningar och tarmvred - operationen gick bra och han har inte fått tillbaka det.
    Det kan ju säkert vara något som är lättare - kan barnet fått i sig någonting (dålig mat, lätt hänt nu när det är varmt).
    Hoppas det löser sig!
    Du får gärna höra av dig o berätta hur det gick.

Svar på tråden inga tarmljud