• Anonym

Prognos efter besked om hjärntumör?

Någon som kan detta med hjärntumörer: Är alla hjärntumörer dödliga? Hur ser prognosen vanligtvis ut för en patient i 50-60årsåldern?

Visst finns det godartade tumörer som man kan operera bort och som inte behöver ge bestående men?

Har en bekant som fått besked om tumör nyligen.

• Svar på tråden Prognos efter besked om hjärntumör?
  • Birgitta2

Eftersom du inte berättar var den sitter eller hur den sitter är det ju svårt att säga. Är den ens operabel?

Det finns alltid stora risker med hjärntumörer. När man går in och plockar bort den finns stora risker att man drabbas av någon sorts hjärnskada. Vilka skador man kan få beror på var i hjärnan den sitter och hur djupt inne i hjärnan.

Och nej, alla hjärntumörer är verkligen inte dödliga. Det finns godartade tumörer som faktiskt inte ens växer och som kan sitta kvar. Det finns cancertumörer som bara måste plockas bort, och sen finns det godartade tumörer som växer och därmed stör omgivande vävnader och därmed också måste plockas bort.

• Indianica

Vad tråkigt besked för din bekant. Det beror helt på typ av tumör. Om den uppstått i hjärnan, var den sitter eller om det är en metastas ( dvs det finns tumör8er) på andra stöllen i kroppen som spridit sig med lymfa/blod. Och ja, de kan både vara god- och elakartade. Vilket kan ibland vara svårt att avgöra.

Prognosen beror som sagt mkt på var den sitter och typ. Sitter den illa till kan den gå att ta bort, men resultatet kan bli väldiga problem med resten av kroppen, eftersom hjärnan är så känslig och har stor påverkan på t ex talförståelse mm.

Inget bra svar alltså, men det är den dystra verkligheten.

• Anonym (...)

min arbetskamrat som är 63 hade en godartad tumör stor som en knytnäve. den hade vuxit i ca 10-15 år och hon klarade sig jätte bra med pytte lite nedsatt hörsel på ena örat bara om jag förstod rätt.

• Anonym

Jag vet att det är svårt att svara med så lite information. Tack för att ni försöker.

Jag vet inte var tumören sitter men den ska tydligen gå att operera, det ska göras mycket snart, inom en vecka tror jag. Tror dom har kollat så att det inte är en metastas. Den är dock ganska stor tror jag.

Svar på tråden Prognos efter besked om hjärntumör?