• FH Mamma

Har man stor chans att få ersättning av patientförsäkringen?

Är det extremt svårt eller bara lite svårt att få ersättning?

I vilken kategori hamnar följande tror ni? (kategori ej ersättning eller ersättning)

Efter magsäcks operation, kräkningar i 3 mån som kirurgen inte brydde sig om att kolla upp. Orsaken var magsår. Efter det fick pat. nervskador, sämre närminne etc.

hittade detta på patientförsäkringens hemsida
    För vilka skador kan du få ersättning?

Om du som patient drabbas av en personskada vid sjukvård/tandvård kan du få ersättning i följande fall:

* om skada uppkommit som varit möjlig att undvika
    * om skada orsakats av fel på sjukvårdsutrustning eller av felaktig hantering från sjukvårdens sida av sådan utrustning
    * om skada orsakats av felaktig diagnos
    * om infektion tillförts vid behandling och omständigheterna kring den sjukdom eller skada som behandlades och möjligheterna att förutse infektionen är sådana att ersättning kan lämnas
    * om skada orsakats av ett olycksfall i samband med sjukvård/tandvård, under sjuktransport eller i samband med brand eller annan skada på vårdlokaler eller utrustning
    * om skada orsakats av felaktig ordination eller utlämnande av läkemedel

För vilka skador får du inte ersättning?

Om du som patient drabbas av en personskada vid sjukvård/tandvård har du inte rätt till ersättning enbart av det skälet att behandlingen inte leder till önskat resultat eller att det uppstår en komplikation. All sjukvårdande behandling innebär en risk, större eller mindre, för komplikationer som inte är möjliga att undvika. För sådana komplikationer lämnas inte ersättning.

I följande fall har du inte heller rätt att få ersättning:

* om du har behandlats för ett direkt livshotande tillstånd
    * om du har biverkningar av mediciner som ordinerats på ett riktigt sätt
    * om en infektion tillförts vid behandlingen lämnas inte ersättning om infektionen var möjlig att förutse eller om den uppkom vid behandling av allvarlig sjukdom

Exempel på skador som i allmänhet inte är ersättningsbara

Infektioner
    - sårinfektioner efter ingrepp i tarm
    - infektioner i munhålan/tänder efter tandbehandling
    - infektioner som kommer efter stor blödning eller när sårläkningen är fördröjd
    - infektioner efter yttre fixation vid frakturbehandling

Nervskador
    - när protes behöver bytas ut i höften: droppfot
    - när struma behöver opereras om: skada på röstnerv

Tänder
    - skavsår och andra besvär när man fått löstagbar protes
    - besvär av tandkronor, tandbryggor eller implantat
    - käkledsbesvär efter tandbehandling
    - reaktion mot de material som använts vid tandbehandling

Övrigt
    - dåligt slutresultat efter benbrott (t.ex. snedställning, rörelseinskränkning, smärtor, utebliven läkning, vävnadsdöd i höftledkulan): det beror i allmänhet på benbrottet och inte på behandlingen

Ang fördröjd diagnos
    Om en diagnos fördröjs i den mening som avses i lagstiftningen räcker det inte med det för att man ska få ersättning: fördröjningen ska också ha medfört en merskada, d.v.s. en påverkan på behandlingen, den akuta sjuktidens längd och hur det blev i slutändan. Om behandlingen hade blivit densamma och den akuta sjuktidens längd eller slutresultatet inte påverkats, lämnas ingen ersättning även om diagnosen var felaktig/fördröjd från början.

kanske ska påpeka att kirurgen (som enl honom själv givetvis inte gjort fel oxå tyckte jag skulle få ersättning)

hatar väntetider 6-9mån sa patientförsäkringen.

Om man får ersättning hur lite kan det röra sig om?

• Svar på tråden Har man stor chans att få ersättning av patientförsäkringen?
  • abnocto

Kan tala om att det är svårt att få ersättning. JAg skadades vid en förlossning där livmodern sprack p.g.a en vass slang och tom läkaren tog mitt parti när jag sökte. Men efter överklagan var beslutet efter säkert 2 år att jag inget fick, trots att jag hade alla med mig.
    Det blev mycket skrivande, som i och för sig är roligt att läsa idag 13 år efteråt, men det gav inte ett öre.

• willes mamma

jag fick 40000kr för att jag fick en nervskada i foten, 3% INVALID SÄGER DE.....

• Indianica

Försök! Några tusen varje år får det och jag känner en. Var inte så svårt för honom. Fick ett fult ärr på handen efter en OP och fick 10 000 för det...

• Malounis

Jag fick ersättning för ett par år sedan efter att ha haft problem med en p-stav.

Fick -pstav insatt i feb-02. Av en på området oerfaren läkare (dock under handledning av en erfaren).
    Skulle ta ut den i nov samma år men då hittades inte staven. Inte ens med ultraljud. Dom trodde att jag inte hade någon.
    Jag gick i nått år och kände på mig att staven fanns i armen (tex hade jag ingen mens).
    Blodprov visade på förhöjt värde av nått jag inte minns namnet på nu så röntgen av hypofysen gjordes. Inget konstigt där.
    Hittade info om p-stav på internet där det stod att man måsta ta ett blodprov för att kolla om staven finns i armen (visste inte min dåvarande gynläkare om!). Provet togs och visst, jag hade staven! Den satt i muskeln och inte strax under huden som den ska!
    Staven togs ur under narkos i sept 04, alltså nästan två år efter att jag skulle ta ut den första gången!

Det var gynläkaren som tipsade mig om att anmäla det hela. Så jag skrev ner hela historien, plus att jag hade fått ett är som var mycket större än det hade varit om staven hade suttit där den skulle (då gör dom ju ett snitt på bara några mm tror jag, nu är det flera cm långt).
    Efter några månader fick jag svar i från Patiensskadenämnden (eller vad det nu heter) med en ersättning på 11000 kr.

Kan ju säga att jag inte lidigt så mycket varken psykiskt eller fysiskt, mest ekonomiskt då det gick åt ett antal graviditetstest under den här tiden...

• Sven Bill

Jag var med en trafikolycka 1982 har haft huvudvärk sedan dess operera mig den 24/3 -16 i vänster öra har haft benbrott i örat i över 32 år kan man få ersättning för det

Svar på tråden Har man stor chans att få ersättning av patientförsäkringen?