• Truffles

Tandsmycken?

Min dotter har länge pratat om att hon skulle vilja ha ett tandsmycke men jag har tänkt att hon ju är så "liten" (precis gått ut åk 5).

Tänkte dock att det ju är bra att veta mera och vart bättre ställa frågor än på FL!

Undrar alltså om det är någon risk att tandsmycket skulle ge några skador på tanden? Hur  får man bort dem om man skulle vilja det? Blir det "tätt" bakåt eller är det en perfekt liten grogrund för kariesangrepp?

• Svar på tråden Tandsmycken?
  • bellanbus

Min syrra har det, dock är hon ju vuxen men hennes sitter där det sitter och det sitter tätt. Ta bort det gör man hos tandläkaren, de använder nåt medel om jag förstått det rätt att "lösa" upp limmet...typ

Jag vill själv skaffa det...tror minsann jag ska ta o göra det nästa gång

• Lundby87

Har massa kompisar som har detta sen tidigare då det precis kom på marknade. Man köper smycket själv vet dock inte vart går till sin tandläkare som sätter fast det när man inte vill ha det kvar så skall man också vända sig till sin tandläkare. Vet inte priser i dag ring å kolla hos tandläkaren. Hade detta varit skadligt så tror jag inte tandläkaren hade velat fixa med detta.

• Joico

Har själv ett tandsmycke och har haft i typ 2 år. Dom sätts fast med samma "lim" som en tandställning. Borde gå ganska lätt att få bort själv om man nu vill, men annars går man till tandläkaren. Förstår inte riktigt hur du menar med tätt bakåt, men för mig har det inte varit nå problem med att göra rent tänderna precis som vanligt. Dock tappad jag smycket 3-4 gånger och fick gå tillbaka. Tappade det helt en av gångerna så jag fick köpa ett helt nytt. Jag kunde göra det gratis hos tandläkaren för min ammma jobbar där, men annars tror jag det kostar lite att sätta fast det. I början var jag dessutom livrädd för att både äta och tugga på den sidan som smycket satt på ifall de skulle lossna :s

• onlyyou

Det är ingen fara alls. Bara att köra. Det är ju fint med =)

• Joico

Jag kollade alla fyra-fem guldsmedsaffärer i stan för att hitta ett, men tre av do bara rynkade på näsan och nästan skällde ut mig.. dom sålde då inte sånt fjant i fina smyckesaffärer. Men Guldfynd hade, har för mig att de kostade runt 100kr. OCh sen har jag hört att det kostar typ 500kr att sätta fast det.

• stjernfall

Jag hade en när jag var typ 13 eller nåt. Men den åkte av efter bara två dagar o sen orkade jag inte sätta tillbaka den.

Men jag tror inte att det är nån fara för att det ska bli några skador eller så. Min mamma är tandsköterska o det va hon som puscha mej till o göra den när jag sa att jag kanske inte vågade (hm, inte för det gjorde ont eller så men jag tyckte det va lite läskigt, hihi, men jag är ifs lite fåning när det gäller sånt )

• Truffles

Sant förstås, tandläkarna skulle väl inte hålla på med detta om det var skadligt på något sätt för tänderna.

Måste säga att jag är lite förvånad. Jag trodde nog att något inlägg lite förmanande skulle tagit upp att dottern var för ung, men det kanske bara är jag som tänkt så...

• RoMa83

Jag har en guld stjärna på tanden, har suttit där nu i 7 år!

• TheLove
    RoMa83 skrev 2007-06-21 22:46:39 följande:
    Jag har en guld stjärna på tanden, har suttit där nu i 7 år!
    jag har en diamant med guld runt om och den har jag haft i 5 år, satte alltså dit den som 14-åring. Jag blev jätte förvånad över att höra att det lossnat för så många. Min sitter jätte bra och jag kan till och med bita av en morot på den tanden... Den har aldrig lossnat...
  • Glamorama

De rengör väldigt noga på tanden där de ska sätta fast smycket, så det är ingen fara! Jag har ett som suttit på min tand i 7 år också, helt otroligt. De flesta andra som gjorde det samtidigt trillade smycket av på efter bara några månader... Kanske jag kommer ha det tills jag dör, haha! Vill man ta bort det går man bara tillbaka till tandläkaren så tar de bort det, utan att det syns något på tanden.

Svar på tråden Tandsmycken?