sjukpenning vs sjukersättning förklaring på svenska..
Jag fattar inte riktigt skillnaden.
sp= sjukpenning, se= sjukersättning
dessa skillnader såg jag på deras hemsida
1. utbdagar sp=25:e se=18:e
2. ersättningsnivå sp= ca 80% se= 65%
Min SGI = ca 400kr/dag innan skatt men jag vet inte hur mycket jag tjänat de senaste 8 åren. Jag skulle gissa att det blir ca 3000kr mindre än jag får nu.
Du kan få sjukersättning om du är mellan 30 ? 64 år.
Spelar det roll att jag fyller 30 i slutet av året?
vad betyder detta?
Ingen sjukpenning vid sjuk- eller aktivitetsersättning
När du beviljas hel sjukersättning/tidsbegränsad sjukersättning eller aktivitetsersättning är du inte längre sjukpenningförsäkrad. Det betyder att du inte får någon sjukpenning. Har du beviljats en fjärdedels, halv eller tre fjärdedels aktivitetsersättning och har inkomst av förvärvsarbete som är minst 24 % av prisbasbeloppet, kan du få en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) fastställd.
Hur mycket skulle detta ge?
För dig som saknar inkomstrelaterad sjukersättning betalas en årlig hel garantiersättning med belopp som motsvarar garantinivån. Om du har låg inkomstrelaterad sjukersättning får du garantiersättning upp till garantinivån. Garantinivån är 2,40 prisbasbelopp. Garantinivån är densamma för gifta och ogifta.
Prisbasbeloppet
Prisbasbeloppet är ett belopp som visar prisutvecklingen i samhället. Det fastställs av regeringen varje år efter en beräkning av Statistiska Centralbyrån. Prisbasbeloppet för 2007 är 40 300 kronor.
HUR ÖVERLEVER MAN? ekonomiskt alltså.