• Pojkmamma x3

Renovera badrum med våtrumsmatta?!

Finns det någon som renoverat sitt badrum med våtrumsmatta? Verkar ju bara exictera kakel nu, men nån måste väl ha använt matta?

Vi ska renover två badrum och en tvättstuga, det blir nog med våtrumsmatta av flera olika anledn. Behöver tips på färger osv...

Om du har tid får du gärna titta in på www.tarkett.se eller www.forbo.se och komma med smakråd om färger!

• Svar på tråden Renovera badrum med våtrumsmatta?!
  • korven72

Jag tror att fler använder kakel för att det inte behöver bli så himla dyrt. Kakel finns ju många olika prisklasser.

Personligen tycker jag att det är MYCKET snyggare med kakel än med våtrumsmatta, MEN... =)

Hade jag valt matta så hade jag valt lugna och enfärgade material. Dvs inte massa fjärilar och konstiga mönster...

• zanzibar

Jag hade valt en lite ljusare helgrå matta på vägg, och en en typ svart/mörkgrå på golvet. Utan bård och krusiduller, som man lätt blir less. Då blir det lätt att variera badrummet med olika färgacessoarer på handdukar, matta osv.

• Pojkmamma x3

Tack för era svar :)

Det är ju tyvärr inte bara kaklet som kostar, för att sätta kakel är det mycket mer underarbete m fuktspärr, gipsväggar mm. Arbetet kostar mkt.'

Alla offerter vi fått har i princip haft dubbla kostnaden när det ska sättas kakel och då har vi valt kakel i samma prisklass som mattan / kvm.

• Venusmannen

Som du kanske hört i media, så kommer det nya regler för materialval i badrum från den 1 juli. En del produkter som är godkända idag kommer inte att vara det efter den 1 juli.

Reglerna har blivit offentliga mycket sent, och många leverantörer har inte hunnit få sina produkter godkända/certifierade då det är lång kö för testning för tillfället.

• principisessan

i vår förra läågenhet så var det världens fulaste våtrumsmatta i badrummet.. hyresvärden som var för snål för att renovera lät oss välja vilken färg vi ville ha och målade på ny färg bara.. valde pärlgrå och det faktiskt riktigt fint.. bytte ut spegeln o andra saker så såg det som nytt ut... Nu kanske ni ska renovera totalt då, men hursomhelst så ville jag bara säga att det blev riktigt fint så i rätt färg så är det nog inte så dumt med våtrumsmatta..

• cymbal

När vi renoverade vårt badrum, som var från -68, valde vi att lägga våtrumsmatta! Vi tog Aqualon från Forbo i en mycket snygg svart färg. Till detta valde vi att måla väggarna med ett våtrumssystem från Nordsjö i kulören grädde!
    Vi är jättenöjda med hur det blev och priset samt att det är väldigt mycket lättare att göra om än om vi hade valt kakel. Nu är det ju bara till att måla om och så har vi ett nytt badrum igen!

• Nananas

Vi ska renovera vårt badrum i höst, och ska välja våtrumsmatta. Vi dissas av vänner men hissas av Anticimex som var här o gjorde en trygghetsbesiktning och vi hissades även av vår bankkvinna som hört många med skador på felaktigt monterat kakel. Vi har hittat en skitsnygg grå golvmatta med lite struktur som gör det halksäkert och så en ljus ickemönstrad väggtapet. Snygga badrumsmöbler o fräcka handdukar på det, voilá!!

Those three words are said too much.They`re not enough.
  • Mammatilltretroll

Cymbal: Men.. Kan man alltså bara måla på väggen med våtrumsfärg?
    Alltså inget kakel eller våtrumstapet på väggen?
    Hur blir det när man duschar på väggen?? 

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • cymbal

Clara: Tyvärr är det lite mer jobb än jag skrev! I våtrumssystemet ingår en vävtapet som du limmar på med våtrumslim. Jag har för mej att detta ska göras i två lager. Väggen blir helt vattentät så det är inga problem att duscha! Om du går in i en färghandel så har de broschyrer om våtrumssystem.
    När vi "upptäckte" att man kunde måla badrummet så var jag helt förvånad över att det inte är fler som verkar göra det.
    VI alltså varken kakel eller tapet någonstans!

• Mammatilltretroll

cymbal: Gjorde ni detta själva?
    Vad kostade det?
    Rev ni ut gamla våtrumstapeter/kakel?

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • cymbal

clara: Väggarna fixade vi själva men till golvet anlitade vi ett proffs.
    Ja, vi rev ut den gamla golvmattan och tapeten. Sen ska man slipa och spackla noga, väldigt noga!
    Golvläggaren, rörmockaren, våtrumssystemet, ny blandare/ny dusch och nya toa kostade ca 12.000 kr sammanlagt. Det som kostade var rörmockaren som drog om lite rör och annat.
    Vi är jätte nöjda med resultatet och det tog oss sammanlagt 3 arbetsdagar.

Nananas: Klart ni ska välja våtrumsmatta och golv! Det kommer bli jättesnyggt och vattentätt!

• Mama72

Vi valde våtrumsmatta när vi renoverade badrummet. Gillar inte kakel då det fastnar så mycket skit i fogarna, våtrumsmatta är mycket lättare att hålla rent.
    Det behöver inte bli fult när man använder matta istället för kakel. Vi valde snygg inredning från Ballingslöv i björk och snygga hörndörrar i glas till duschen. Mattan på golvet är i lite mörkare beige och på väggen är det ljusare beige färg. Det blev jättesnyggt till inredningen i björk. Det viktigaste att tänka på är att mattan på golvet alltid skall vara lite mörkare än på väggen.

Lycka till med renoveringen!

• cymbal

Clara: Tyvärr inga bilder men ett tips är att gå in på Alcro.se och leta upp deras våtrumssystem. Där finns det bilder och info om hur man gör. Mkt bra och snyggt!

• Pojkmamma x3

TACK!
    Vad roligt att höra att det är fler som tänker på samma sätt :)

Tack för alla ideer och inspiration :)

Svar på tråden Renovera badrum med våtrumsmatta?!