• Sole

Nån som tagit bort skorv med Salsyvase 1%?

Jag blev rekommenderad av barnläkaren att jag kunde använda denna för att få bort skorven i min sons hårbotten, men det jag funderar på är att på baksidan står det
    "Kamma med finkam bort skroven och salvan"

Vad är finkam?
    Vad använde ni?

*Viktor född 2007-03-18*
  • Svar på tråden Nån som tagit bort skorv med Salsyvase 1%?
  • leolina

jag tog en luskam,,,funkade utmärkt,,det som vart kvar tog jag lite försiktigt med naglarna!

• middiz

jag tog bara den mjuka bebis -borsten.. går bort jättesmidigt med den oxå! men antar att det e en luskam dom menar! på dottern hade jag dock i vaselinet hela natten.. lossnar supersmidigt då!!

• Teskedsmamman

Jag smörjde in och sedan så masserade jag skorven med fingrarna och tvättade bort med yes var det enda som fick bort skorven... Nu 17 mån senare har han fått tillbaka en liten fläck mitt på huvudet...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 36
  • Dodis

Jag använde en vanlig kam. Funkade hur bra som helst. Först kamma ett antal gånger åt samma håll så skorven lossnar och sedan åt motsatta håll så fångar kammen upp det.

• Norrbottens Skogsrå

hehe jo då vi använde det.. med vanlig kam, skorven gick bort men inte den där j***a krämen, satt kvar i håret i typ 4 dagar trots att vi försökte med ALLT och tvättade håret om och om igen ;)

• mejja75

Vi använde mandelolja istället, kammade med vanlig kam och tvättade. Håret blev lite fett men vi tvättade igen dan efter. Funkade bra, men hon har lite kvar så vi ska göra om det igen.

• Sole

tack för svar!

hans skorv är mjuk redan nu så det borde väl inte vara sånt jätteproblem att få bort det - ska man köpa babyschampo för att tvätta sen?

*Viktor född 2007-03-18*
  • mn75

Jag blev rekommenderad av vår läkare att använda den svagaste hydrokortisonlösningen, som finns på apoteket (Finland). Den är för just problem med mjäll och skorv.
    Fungerade bra och inget fett hår efteråt, som krävde extra tvätt

• Miss Monia

Jag försökte använda Salsyvase till min dotter, hon hade jätte mycket skorv... Men det hjälpte inte alls på henne... Använde istället Borgago (receptfritt på apoteket) i cirka en vecka och ALLT försvann!! Den behöver man dessutom inte kamma bort, skorven försvinner av sig själv! Lycka till!

• Flinga 06

Jag använde en babykam, köpte ett set m babyborste och kam på babyproffsen.

• Lo lo

Min lille kille har så mycket hår så salsyvasen funkade inte bra, tror jag var tvungen att tvätta hans hår sju gånger innan jag fick bort kletet.

Jag blev tipsad av bvc att prova Borago istället. Den salvan smörjs in tre ggr per dag i en dryg vecka och skorven ska då försvinna av sig självt. Den funkar bra och luktar gott! Men med en hårig bebis blir det kladdigt ändå fast det kladdet är lättare att ta bort.

• Miss Monia

Min lilla har oxå massa hår... Kanske därför salsyvasen inte funkade så bra på henne heller!! BVC sa att jag kunde försöka använda en luskam tillsammans med salsyvasen, kanske funkar det bra till din baby!

• Annan33

Köpte också Borago men min dotter fick en allergisk reaktion av den. Blev alldeles flammig och svullen i ansiktet och hade utslag i flera dagar efteråt. Tydkligen innehöll den något hon inte tålde, eller så är hon väldigt känslig. Men nästa gång jag provar något nytt så testar jag nog på armen först=).

Svar på tråden Nån som tagit bort skorv med Salsyvase 1%?