• Modesty2000

När får barn skorv? Ålder?

Som rubriken lyder...

• Svar på tråden När får barn skorv? Ålder?
  • fliiickaan

det beror på, finns väl ingen speciell ålder. Vad jag vet iaf

• Minie76

Tja Wilma fick lite skorv när hon var ca 2-3mån.Vad jag kommer ihåg så tror jag min stora hade det senare.

• BimBim o Knorrans Mamma

Min lille son får det på huvudet och i pannan lite till och från. han har haft det till och från sedan han var ca 3 veckor. han är 11 veckor nu.

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • JosJos

Min dotter är 10 veckor och är jättetorr och skrovlig i hårbotten. Är det skorv???

• Majan78

Min son fick det efter några veckor. Skorv ser nästan ut som mjällflagor, fast gula.

• Wallin86

Min dotter hade från en månad tills för någon vecka sen, min son hade upp till han va et halv år...så det är nog lite olika

Johannes och Tanja - mina underbara älsklingar!!!
  • Modesty2000

Jag undrade eftersom Fia är 3 månader och inte har det ännu...jag hoppas ju på att slippa :D

• fliiickaan

det är inte alla barn som får skorv

• kapet

Alla barn får inte det och det är olika när de får skorv.
    Mitt första hade inte skorv,men andra hade jättemycket och han var 2 månader när han fick det.

• kapet

Seborroiskt eksem, eller mjälleksem, är ett lindrigt eksem som brukar komma vid någon till några månaders ålder. När eksemet sitter i hårbottnen kallas det för skorv, arp eller gnejs allt beroende på var i landet man bor.

Seborroiskt eksem är vanligast under det första levnadsåret och därefter åter under tonåren.

Svenska studier visar att spädbarn med skorv, mjölkskorv, har en övergående omognad i ett av enzymstystemen i omsättningen av fettsyror. Omognaden leder till att barnet har brist på fettsyran gammalinolensyra (GLA) som är viktig för hudens funktion som skyddsbarriär.  

Hos barn med seborroiskt eksem har man också hittat en hudsvamp (Pityrosporum) som det är normalt att ha, men som finns i större mängder hos personer med seborroiskt eksem. Svampen har troligen betydelse för man ska få seborroiskt eksem. Den trivs i de hudområden som producerar mest hudfett (hårbottnen, ansiktet och övre delen av bålen), vilket sammanfaller med de hudområden som brukar drabbas av eksemet.

Utseende och symtom

Seborroiskt eksem tar sig olika uttryck i olika åldrar.

Hos spädbarn yttrar det sig som gulvita, fetaktiga fjäll i hårbottnen. Om de inte behandlas kan de utveckla sig till ganska tjocka sammanhängande, skorpliknande, gulvita beläggningar. De kan sprida sig ner i pannan och i ögonbrynen. Det kan finnas liknande förändringar även bakom öronen och i andra hudveck, som armhålor och ljumskar. Där kan huden bli kraftigt röd.

Under blöjan kan huden bli röd och fjälla. I motsats till blöjeksem blir huden i vecken också irriterad och röd. Det kan också sprida sig till kroppen, och då som fläckvisa, rodnande, eller mer sammanhängande och något fjällande förändringar.

Hos tonåringar visar sig eksemet som mjällbildning i hårbottnen, hårfästet, vecken vid näsvingarna och ibland i hörselgångarna.

• magdis77

min dotter fick aldrig det..

• Modesty2000

"Svenska studier visar att spädbarn med skorv, mjölkskorv, har en övergående omognad i ett av enzymstystemen i omsättningen av fettsyror. Omognaden leder till att barnet har brist på fettsyran gammalinolensyra (GLA) som är viktig för hudens funktion som skyddsbarriär."

Kul att nåt kanske är moget på min bebis för hennes tarmsystem är då inte det !!!

• PecklinG

Min son var 2,5 månader när han fick skorv så det är olika!

Svar på tråden När får barn skorv? Ålder?