• Carro1978

Rabarber och barn????

Jag har hört att barn ska inte äta rabarber till en viss ålder och jag har fått det konstaterat av barnmorskan!

Problemet är att jag kan inte få fram någonstans till vilken ålder man ska undvika det?
    Barnmorskan visste inte till vilken ålder det var....

Pratade även med Rasmus farmor om det här och hon sa att det var så när hennes son var lite och att det då var upp till 6 år....

Har tittat på livsmedelsverket och jag får fram att det kan vara skadligt, men inget mer

Men snälla hjälp mig!! Vilken ålder kan jag ge rabarber ?

Mamma till Rasmus 1 år & ängeln Gabriel som blev 3½ år!
  • Svar på tråden Rabarber och barn????
  • lollajapp

3 år har jag fått höra men vet inte om det stämmer, försäkerhets skull så väntar jag med att ge barnen rabarber tills de börjar skolan.

• Lindis41

tror att du ska vänta med att ge...vet inte hur länge m iaf t nästa sommar

• Carro1978

Då är det lika bra att göra det....Tack för ditt svar

Jag tycker det är lite dålig fakta om det.....

• aragon

Va??? Inte äta rabarber?? har jag inte hört talas om....

Undrar VARFÖR??? Det har mina barn ätit.....alltså rabarberpaj..rabarbersaft m.m kanske gäller det när man bara äter rabarberna som dom är???

NÅN SOM VET???

På FL får man minsann lära sig saker
  • mammatillpojkar

barn under 1 år har jag hört, nicolas blir 2 i augusti och har ätit rabarber paj och rabarber kräm med mjölk!!!

• Toffslan

Har aldrig hört det. Båda mina barn har ätit rabarber, före 3 års ålder.

• Carro1978

Det som jag fått reda på är att det har med njurarna att göra....

• Jillsan7003

www.tasteline.com/default.ns&lintDocumentID=2588

Näää, rabarber har jag faktiskt aldrig hört att det skulle vara skadligt för små barn...däremot kan jag tänka mig att små barn kan få problem med magen om de äter rabarberna "råa" då rabarber väl innehåller ganska stark syra. Men någon åldersgräns har jag aldrig hört!

• Jillsan7003

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Hittade det här på slv.se men då handlar det om att man förvarat t.ex rabarber i aluminiumkärl eller täckt över med aluminiumfolie. Det är inte bra att förvara så sura livsmedel i aluminium.

Är det kanske där det kommer ifrån att rabarber är farligt för småbarn?

• skogsblomma

Det är väl samma som med spenat, mangold och rödbeta, att det är för mycket nitrat, trodde jag.

• 3e på g

Rabarber innehåller oxalsysra (vet inte riktigt hur det stavas) och det är inte bra i för stora mängder för barn precis som andra sura livsmedel. Mina får rabarberpaj och liknande men skulle jag märka att de får ont i magen eller liknande skulle jag bara ge det någon gång ibland. Vet att rabarberplantor man köper idag oftast har lägre oxalsyrehalt än riktigt gamla plantor så nyinköpta plantor ska tydligen vara snällare mot magen.

• Carro1978
    3e på g skrev 2007-06-21 13:42:54 följande:
    Rabarber innehåller oxalsysra (vet inte riktigt hur det stavas) och det är inte bra i för stora mängder för barn precis som andra sura livsmedel. Mina får rabarberpaj och liknande men skulle jag märka att de får ont i magen eller liknande skulle jag bara ge det någon gång ibland. Vet att rabarberplantor man köper idag oftast har lägre oxalsyrehalt än riktigt gamla plantor så nyinköpta plantor ska tydligen vara snällare mot magen.
    Vad tror du om egenodlade?
  • törnrosen

rabarber i stora mängder kan slå ut njurarna! det gäller barn som vuxna. dricker man mjölkprodukter till rabarbern tex marsansås, glass utjämnar man syran.

• Jillsan7003
    törnrosen skrev 2007-06-21 16:43:10 följande:
    rabarber i stora mängder kan slå ut njurarna! det gäller barn som vuxna. dricker man mjölkprodukter till rabarbern tex marsansås, glass utjämnar man syran.
    Men vad innebär "stora mängder"?
  • törnrosen

en portion paj eller ett glas saft är ok. men inte om du dricker en hel liter saft.

Svar på tråden Rabarber och barn????