• Pokergirl

Midsommarmat till vegetarian?

fick precis reda på att en av våra gäster till midsommar är vegetarianer. Jag har ingen aning om vad jag ska hitta på till henne, vi ska ha buffé till lunch och helst ska det vara förberett innan eftersom vi blir 20 gäster och inte har så mkt värmningsmöjligheter.

På kvällen ska vi grilla så det har jag löst, men vad hitta på till sillunchen? Vill inte ställa mig och förbereda pajer ikväll, arbetar till 21 och har ingen större lust med några storkok då.

• Svar på tråden Midsommarmat till vegetarian?
  • Abrakadabra

Tja, antingen kan du be henne ta med eget tillbehör till potatisen eller vad ni nu har. Det tycker hon säkert är helt ok!

Eller så kilar du förbi Ica och köper något vegetariskt halvfabrikat, t.ex. vegbullar (som köttbullar), falafel, quornfiléer eller quornbitar (som du marinerar eller kryddar och steker), halloumi (skivas och stekes) .

Vegbullar, falafel och quorn hittar du oftast i frysdisken (falafel finns ibland i kyldisken också, i så fall troligtvis intill hoummussen). Halloumi brukar ligga i samma disk som fetaost.

• Pokergirl

Tänkte göra så först men det kändes lite tråkigt att micra halvfabrikat, vi har lovat att stå för maten så något borde jag väl kunna komma på att ordna tycker man!

• Livshlädje

Jag vet inte hur resten av buffén ser ut, men gissar att det finns börd, ost och sallad - och då räcker det ju att komplettera lite, tex med:

Bönröra:
    1 burk kidneyböner (eller dina favorit bönor)
    4 msk turkisk yoghurt eller avrunnen naturell yoghurt
    2-4 vitlöksklyftor, pressade
    1 tsk sambal oelek
    1 tsk italiensk salladskrydda
    svartpeppar, salt

Bara blanda!

Hoummus: www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=1281&tlfo=0

Eller så får du kanske inspiration här:
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=275590

• Venusmannen

En vegetarian brukar väl äta sill, lax, skaldjur och så.
    Eller är det en vegan ni skall få som gäst?

• Katja77

Venusmannen, en vegetarian äter inte fisk och skaldjur!

Jag skulle föreslå marinerade bönor om du vill göra det väldigt lätt för dig!

• Dimitra
    Venusmannen skrev 2007-06-21 12:01:01 följande:
    En vegetarian brukar väl äta sill, lax, skaldjur och så. Eller är det en vegan ni skall få som gäst?
    Nej, en vegetarian äter inte nått med ögon
    Var sitter controlaltdelete-knappen?
  • Venusmannen

Min syster är vegetarian, och äter både fisk och skaldjur.
    Så då skiljer det sig väl antagligen..??

Jag har fått uppfattningen att man kallade sig VEGAN om man inte åt detta..

• Katja77

Venusmannen, äter hon fisk och skaldjur är hon inte vegetarian.

• chapaca gringa

Jag gjorde en jul en vegetarisk senaps"sill". Det var riktigt gott men jag komemr inte ihåg receptet exakt tyvärr. Det var Smörbönor, hackad rödlök, och en senapssås (senap, av "fin" variant på burk, blandat med majonör kanske??). Kanske går att söka på nätet och se om man hitta nåt.

• Dimitra
    Venusmannen skrev 2007-06-21 12:06:06 följande:
    Min syster är vegetarian, och äter både fisk och skaldjur.Så då skiljer det sig väl antagligen..??Jag har fått uppfattningen att man kallade sig VEGAN om man inte åt detta..
    Hon är semi-vegetarian och ger "dåligt" rykte till de som är vegetarianer på riktigt
    Veganism är en livsstil där man utesluter även honung, kläder i päls, etc.

För mer info: sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarian
    Var sitter controlaltdelete-knappen?
Svar på tråden Midsommarmat till vegetarian?