• Minna72

Prematur och 3-månadersvaccination?

Min pojk e född i v 33+2 och nästa vecka skall vi till bvc och diskutera vaccination. Han är då 3 månader okorrigerat. När vi pratade om vaccinationen (difteri, stelkramp, kikhosta, Hib (Haemophilus influenzae typ B) och polio.) senast var bm osäker på hur vaccinationen fungerar om det är 3 månaders prematurbarn. Hon sa ngt om att det inte forskats så mycket på det. Detta gjorde mig lite nervös.
    Hur har ni gjort? Erfarenheter?
    Tacksam för svar!!

Vår Diamant Aleksi kom 26 mars
  • Svar på tråden Prematur och 3-månadersvaccination?
  • AnneSophie

Jacob fick sin vaccination senare när han viktmässigt låg där en 3-månaders förväntas ligga. Dom rekommenderade inte att vaccinera honom när han var underviktig.
    Så alla hans vaccinationer släpar efter lite, 1½ månad ungefär.

• Minna72

Det låter ju klokt. Vet du vad en 3 månaders beräknas väga? Jag gissar på att han nu väger mellan 4.500 och 5 kg.

Vår Diamant Aleksi kom 26 mars
  • AnneCharlotte

Min son vägde 6140 gram när han var 3 mån exakt... fast det där är ju olika beroende på vad de vägde när de föddes och så... de ska ju följa sin egna kurva...

• Jewell

Fick mina barn i v.36 och har tagit vaccineringarna vid tre månad utan att korrigera men om dom kommit tidigare en så hade jag nog sparat dem tills dom varit 3 månader enligt BF.

• premisar

Min son kom i 33+4 o han har fått sina sprutor i okorrigerad ålder.
    Jag tror man måste se lite till hur barnet är oxå. Min var väldigt framåt o matglad. Han förlorade inget på att vara ute för tidigt, viktmässigt.

Planerat snitt i OKT. nån gång!
  • AnneSophie
    Minna72 skrev 2007-06-21 11:50:53 följande:
    Det låter ju klokt. Vet du vad en 3 månaders beräknas väga? Jag gissar på att han nu väger mellan 4.500 och 5 kg.
    Ja, det låter normalt. Jacob vägde nog ca 5 kg och var 4 månader och några dagar då.
  • Trolltoka

var på läkarsamtal med neoläkare här i veckan, och han ville få novah vaccinerad efter okorrigerad ålder. hon är ju långt ifrån vad en 3 månaders bebis egentligen ska vara, då hon fortfarande ligger under "normerna" för en nyfödd... (alltså en bit under 3kg)

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Lorina

Mina tjejer är födda i vecka 34+5 och de har aldrig blivit korrade så de fick sina sprutor när de skulle. Det var aldrig tal om nått annat! Ta och ring och fråga läkaren på neo vad du ska göra, h*n har ju mer erfarenhet ang sådana barn än vad BVC har.

• knäppisen

båda mina barn (v 33 o v 29) har fått sprutorna i okorrigerad ålder, helt enl vad som är brukligt enl både neo och bvc.
    Sen kan man ju förstå om extremprematurer får vänta lite då de inte ens är fullgångna vid 3 mån, men det är nog mer undantag än regel, i alla fall då de är så stora som din bebis.

• Trolltoka

det verkar vara olika beroende på vart i landet man är. här uppe vill neo läkaren få novah vaccinerad nu (är född i v.28+1) när hon är 3 månader, fast bvc vill vänta i 3 månader till. å enligt novahs neo läkare så ska det vara efter okorrigerad ålder, som tydligen bvc ska ha info om, men tydligen inte har..

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Långbenopluto

Min son (född vecka 29) fick vaccin okorrad eftersom barnen blir ju lika utsatt för smitta som fullgångna barn sa min barnläkare.

Mamma till Marcus och Isak
  • 08 i Skåne

Vår son är född i v.32+6 och han fick sin 3 månaders vaccination när han var 3 månader okorrigerat.

• victory tilly

Prematurer ska ha sin spruta i okorrigerad ålder eftersom de behöver sitt skydd extra mycket resonerar läkarna på neo i Helsingborg. Vår flicka, född v 28+4, fick sin när hon var 3 månader och vägde 3975 gram. Fick lite förhöjd temp på kvällen, det var allt!

• Skräpis

Min kille född v 32+2 fick sin vacc när han var 4 resp 6 mån dvs det släpar en månad

• MeNoLike

mina tvillingpojkar är 3 månader idag och fick vaccin idag. de föddes v 35+4 väger 6,9 och 7,0 kg.

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • maria204

Vår störste son fick sina sprutor vid korrigerad ålder.

Svar på tråden Prematur och 3-månadersvaccination?