• Dino78

Biter ormar sig fast eller hugger dom?

Någon som vet?
    Såg en film (usla Snakes on a plane) och där biter sig en orm fast i en tjejs silikontutte (!?). Jag har fått för mig att ormar inte biter sig fast utan hugger och sen släpper direkt. men jag vet ju ingenting om ormar - nån som har en aning? Kanske olika från orm till orm? I denna skitfilm så var ormarna "påtända" - kanske påverkade

DIF i själ och hjärta
  • Svar på tråden Biter ormar sig fast eller hugger dom?
  • Henrik31

Du får ut i skogen o leta upp en huggorm o testa.

• Dino78
    Henrik31 skrev 2007-06-21 12:41:58 följande:
    Du får ut i skogen o leta upp en huggorm o testa.
    *asg* Lite riskabelt
    DIF i själ och hjärta
  • Majsan70

Det beror på ormsort tror jag. Vissa ormar sitter fast lite xtra länge, men det är ju inga vi har här. De flesta hugger bara antingen en eller upprepade ggr.

Ormarna på planet har bara fått för mycket uppåttjack. Annars inget spännande.

• J3NNY

Jag kan ha fel, men jag har för mig detta..

Orm av boatyp - Håller fast bytet medans dom kramar ihjäl det.
    Alltså man blir biten hela tiden då vill säga.

Orm av gifttyp hugger och sedan släpper och ringlar vidare.

• Mystic

vissa ormsorter "vägrar" släppa..
    så man får bända upp käkern på dem för att få loss sig.. en kompis föredetta fick ett bett över näsan o ormen vägra släppa taget..

• Splach

nja..

en orm som hugger en människa gör oftast ett försvarshugg, dvs biter släpper direkt!

Ibland inte ofta, kan ormen dock missta sej för att människan skulle vara ett byte, och då hugger den och håller kvar "OM DEN ÄR EN OGIFTIG ORM" medans den kramar ihjäl sitt byte..

En giftorm, hugger bara snabbt, giftet sprutas in och han släpper omedelbart..
    Nu är det även viktigt att veta, att en giftorm som försvarshugger i 70% av fallen torrhugger, det gör han inte om han ska ha ihjäl ett byte

i just Snakes on a plane är allt fejk, tror dom har med en riktigt orm vid ett tillfälle, och då gör denna ormen inget, så det är verkligen inget att gå efter, ormar som är 20 tal meter långa finns inte! dom är heller inte sådär blodtörstiga som i den filmen..

När man håller på med stora ormar, brukar man oftast ha en flaska med sprit i närheten, för OM det skulle hända att ormen misstar sej och hugger och håller fast, så kan man då spruta sprit i ansiktet på den, och den släpper..
    en annan sak är att böja bak svansen på ormen!

Men en orm under 2-3 meter, klarar dom flesta normalbygda vuxna människor av att slita bort, om den bara kramar, vilket då säger sej självt att ormar som finns i naturen i sverige, bör man klara av att ta bort..

Nu finns det ju huggormen, och vanliga snoken i sverige, huggormen hugger och släpper direkt, medans snoken oftast aldrig hugger en människa inte ens om man håller på med den, dock kan den hugga, men det är inte vanligt att den hugger en människa, skulle den hugga är det inte farligare än att man kanske bör ta en stelkrampspruta.

Mystic skrev 2007-06-21 13:02:47 följande:
    vissa ormsorter "vägrar" släppa..så man får bända upp käkern på dem för att få loss sig.. en kompis föredetta fick ett bett över näsan o ormen vägra släppa taget..
    detta är altså inte sant, troligen har ormen misstolkat din kompis för mat, och därför vägrat släppa, en viss ormsort finns det inte som vägrar släppa..

Däremot är vissa ormsorter mer aggressiva än andra, men fortfarandes oftast bara försvarshugg.
  • Xgirl83

Framför allt så är ormar inga bestar som söker upp sina offer och biter dem!! De biter som sista försvar om man t ex är på väg att trampa på dem eller överraskar dem rejält. De vill hellre fly än att bitas.

• azofia

Måste bara säga att Snakes on a plane är den fånigaste filmen jag sett, alla kategorier...
    Garvade mig igenom hela filmen.

I övrgit så tänkte jag skriva ungefär samma som Splash men nu behöver jag inte det då'rå.

• Splach

En annan sak om giftormar, är att det finns flera olika grifter som verkar olika..
    Det finns även baktandade gitformar, dessa måste då bita tag i sitt byte och tugga in giftet, vilket tar några minuter, och innan dess hinner man med största sannolikhet slita bort ormen!

har själv en liten giftorm hemma, en baktandsgiftig, för att han ska få in sitt gift, bör han bita fast, tugga några minuter "han ska helst bita en på ett öppet sår med" för att sedan vara lika giftig som en bålgeting..

• siamusen

Hur är det med vattenmockasiner och coralsnakes da? Biter inte nagon av dem sig fast ett tag?

• Dino78
    azofia skrev 2007-06-21 13:48:44 följande:
    Måste bara säga att Snakes on a plane är den fånigaste filmen jag sett, alla kategorier...Garvade mig igenom hela filmen.I övrgit så tänkte jag skriva ungefär samma som Splash men nu behöver jag inte det då'rå.
    Ja, den var riktgit riktigt urusel. Snabbspolade igenom filmen så jag skulle slippa lida!

Splach - TACK! Då behöver jag inte undra över detta mer (och vill gärna tillägga att jag inte tror att ormar beter sig som i filmen, men det var ju några som bet sig fast och jag hade inte hört talas om det)
    DIF i själ och hjärta
  • Splach
    Dino78 skrev 2007-06-21 17:54:06 följande:
    Ja, den var riktgit riktigt urusel. Snabbspolade igenom filmen så jag skulle slippa lida!Splach - TACK! Då behöver jag inte undra över detta mer (och vill gärna tillägga att jag inte tror att ormar beter sig som i filmen, men det var ju några som bet sig fast och jag hade inte hört talas om det)
    va så lite så...
    En annan sak i filmen, är att en orm som ska likna en tigerpyton har dom modifierat bra mycket, och man i filmen kan se hela tandrader på ormen, vilket verkligen inte är sant!..
  • Dino78
    Splach skrev 2007-06-21 21:56:05 följande:
    va så lite så... En annan sak i filmen, är att en orm som ska likna en tigerpyton har dom modifierat bra mycket, och man i filmen kan se hela tandrader på ormen, vilket verkligen inte är sant!..
    Haha, nej det reagerade jag med på...den där stora jäveln mot slutet som äter upp den där sviniga gubben...haha, var ju bara för mycket!
    DIF i själ och hjärta
  • Misfits
    azofia skrev 2007-06-21 13:48:44 följande:
    Måste bara säga att Snakes on a plane är den fånigaste filmen jag sett, alla kategorier...Garvade mig igenom hela filmen.I övrgit så tänkte jag skriva ungefär samma som Splash men nu behöver jag inte det då'rå.
    Håller med. Tack splasch
  • Vildblomman

När ni ormkunniga ändå är i gång.. har ni sett anakondan? har bara sett ettan, kan ni tala om för mig ormar inte ser ut sådär i verkligheten och att det inte gör så som den ormen? Vet ju att de inte gör så, men det är svårt att släppa det man sett på filmen

Svar på tråden Biter ormar sig fast eller hugger dom?