Har inte vandrat i fjällen med barn - än, vi tänkte bo i stuga och gå dagsturer med vår åttamånaders i sommar
- men jag har vandrat rätt mycket i fjällen. Eftersom ni inte vandrat i fjällen förut tycker jag att ni ska göra det enkelt för er och välja något som inte är för avancerat. Dagsturer från Storulvån är t.ex. en jättebra idé. Från Storulvån kan ni dessutom gå den s.k. Jämtlandstriangeln mellan Storulvån, Blåhammaren och Sylarna, alla tre är välutrustade fjällstationer. På alla sträckorna mellan dessa fjällstationer finns det en raststuga ungefär på mitten med nödtelefon, dessutom finns det mobiltelefontäckning i Jämtlandsfjällen, på vissa ställen GSM och i stort sett överallt NMT och då kan man ringa 112 om man skulle behöva. Det kommer ni högst sannolikt inte att behöva, men det kan kännas tryggt att veta att man har möjligheten.
Vi har sällan haft mycket mygg i fjällen, råkar oftare ut för mycket mygg i Stockholms skärgård. Uppe på kalfjället är det sällan mygg, myggen håller mest till i björkskogen om det är några. Men myggnät på bärstolen tror jag ändå är en väldigt bra idé. Däremot kan det vara kallt i fjällen även på sommaren, så långkallingar, mössa och vantar är alltid en bra idé att ha med.
Om ni går mellan stugor/fjällstationer där ni har möjlighet att köpa mat kan ni dra ner ordentligt på packningen. Köp sidenlakan att sova i istället för sovsäck. Vi brukar inte ha med oss kök när vi går mellan stugor heller, vi tar med en termos som vi gör lunchsoppa i på morgonen och så äter vi soppa och mackor till lunch. Hur vi gör nu när vi har pluttis med oss vet jag inte än, men vi tar nog med en extra termos.
Grövelsjön har jag bara vandrat vid en gång, en dagstur, det var också fint. Lappland är också jättefint. Väldigt många går Kungsleden från Abisko och viker in vid Singi till Kebnekaise och slutar vid Nikkaluokta. Jag vill slå ett slag för Kungsleden söderöver från Singi ner till Vakkotavare. Vi åkte skidor en påsk från Nikkaluokta, över Keb, Singi och ner mot Vakkotavare, och när vi lämnat Singi var vi bara en handfull i stugorna. Trots att det var påskveckan. Mycket vacker sträcka dock, och på sina ställen kort mellan stugorna. Sen tog vi bussen från Vakkotavare till Saltoluokta där vi åt påskmiddag, och Salto är verkligen min favoritfjällstation
.
Du kan kolla på STF:s sajt var lederna går och stugorna ligger. Ska du vandra i Lappland är det bra att försöka få tag på Claes Grundstens böcker Vandra Kungsleden, finns i tre delar, antingen som stora böcker eller små pocket som man kan ha med sig på vandringen.
Lycka till med vandringen, det är underbart att vara i fjällen!